Push Notifications & In-App Purchases

Integrerade tekniker

Vill du veta mer om hur vi jobbar integrerade tekniker så som pushnotiser och köp inuti app?

Kontakta oss!

Vi är experter på pushnotiser, köp inuti appar och andra integrerade tekniker. Dessa tekniker är viktiga byggstenar i en användarvänlig och väl fungerade app.

Pushnotifikationer & köp inuti app

Vill ni ha notifikationer i er app? Ska dessa vara automatiska eller vill ni styra dessa genom ett administrationsgränssnitt? Ska användarna kunna genomföra köp i appen? Kanske ska appen ha en prenumerationsfunktion där kostnaden dras löpande från användarens kreditkort? Det finns många olika funktioner som kan kopplas till mobila appar och det finns minst lika många tekniska lösningar för att integrera dessa.

 

Pushnotiser i er app

Pushnotifikationer, de små meddelandena som skickas ut till appars användares hemskärmar, blir allt vanligare. Oavsett om det handlar om de senaste nyhetsrubrikerna, matapparnas hetaste erbjudanden på hemlevererad mat eller skattebeskedet från ens digitala brevlåda så har de alla ett gemensamt syfte – att kommunicera skräddarsydda budskap till människan på andra sidan appen. Men varför ska man som appleverantör använda sig av denna typ av kommunikation?

Varför pushnotifikationer (Push Notifications)?

I stort kan man säga att pushnotifikationer är bra för att marknadsföra produkter eller tjänster, öka appanvändandet och skicka ut konkreta “call to actions” när mottagaren har störst sannolikhet att agera. Pushnotiser riskerar inte heller att fastna i spamfilter eller bli glömda i en inkorg av mailerbjudanden. De kan dessutom ha upp till dubbelt så hög “click-through rate”. Anledningarna till att nyttja de är med andra ord bra och många.

Använder ni pushnotiser för att kommunicera med era användare på bästa möjliga sätt idag? Visste du exempelvis att best practice när det kommer till längden på era pushnotiser är mindre än 10 ord för att maximera antalet klick? Kontakta oss så berättar vi mer om hur, när och varför ni ska kommunicera med pushnotifikationer.

 

Möjliggör köp inuti er app

Köp inuti app, eller “In-App Purchases”, handlar om möjligheten att låta ens användare köpa produkter, tjänster, innehåll eller prenumerationer inuti sin app. Det kan exempelvis röra sig om att köpa extraliv i ett mobilspel eller att låsa upp exklusivt innehåll i en nyhetsapp. Oavsett typen av innehåll så ger detta apputvecklare möjligheten att distribuera sin app gratis i appbutiker så som AppStore och Google Play utan att eliminera möjligheten att tjäna pengar på den. Detta genom en så kallad “Freemium”-modell där intäkterna inte genereras i samband med installationen av appen, utan istället under tiden som appen används.

Varför köp inuti app (In-App Purchases)?

Anledningarna till att använda sig av köp inuti sin app kan vara många. Först och främst har appar som är gratis i regel betydligt högre nedladdningsfrekvens. Dessutom ges möjligheten att rikta sig till flera olika målgrupper, med olika köpkraft, med en och samma app. In-App Purchases öppnar med andra ord dörren mot nya marknader och potentiella appanvändare.

Ytterligare fördelar är möjligheten att marknadsföra sig på nya kreativa sätt mot sina användare samt att fenomen som “upselling” får ett helt nytt ljus med In-App Purchases. Här ges man som apputvecklare möjligheten att skapa nya intäktsströmmar från sina lojala och köpstarka användare.

Vill ni ha hjälp att komma igång med In-App Purchases? Kontakta oss så berättar vi mer om hur just er app skulle kunna dra nytta av det och hur det tekniskt skulle implementeras.

 

Vi hjälper er

Vi vet vad bästa praxis är och vilka regler som finns. Vi hjälper och guidar er gällande funktionalitet, teknikval och utförande med fokus på bästa lösningen för er och era användare.

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.