10 åtgärder för marknads­förare när tredjeparts­cookies försvinner

2023 slutar Google Chrome stödja tredjepartscookies. Safari, Firefox och Edge har redan blockerat tredjepartscookies som standard. Detta för att värna om den personliga integriteten. Men hur kommer detta att påverka användarna och dig som marknadsförare? Det berättar Caterina Franceschi, jurist, och Mhoja Shimba, digital specialist på Consid.

Vill du lära dig mer om Schrems II och tredjepartcookies? Anmäl dig till vårt webinar den 14 december.

Till anmälan

Vad händer när tredjepartcookies försvinner?

I åratal har företag använt cookies för att spåra besökare på webben, förbättra användarupplevelsen och samla in data som hjälper till att rikta annonser och marknadsföring till rätt målgrupp. Cookies hjälper även till att skapa förståelse för vad användare gör på nätet, när de inte är på företaget i frågas faktiska webbplats.

Hur vi använder cookies och verktyg så som Google Analytics är dock på väg att förändras. Detta till följd av Googles utfasning av tredjepartscookies i Chrome som planeras ske under 2022 och vara i mål under 2023. Detta samtidigt som webbläsare som Safari, Firefox och Edge redan har blockerat tredjepartscookies som standard.

Den stora frågan är nu hur du som marknadsförare ska tänka kring det hela. Ska vi sluta använda tredjepartscookies helt? Är det dags att fasa ut Google Analytics? Hur ska vi framåt kunna jobba med retargeting?

Frågorna är många, och allt är inte helt glasklart. Men vi ska göra vad vi kan för att hjälpa dig på vägen. Vi börjar med lite terminologi. Så – vad är egentligen cookies och vad innebär det att de är från en tredje part?

Vad är en cookie?

En kaka, ofta benämnd cookie, är en liten datafil som en webbserver sparar i en webbplatsbesökares dator. Genom att kakans innehåll skickas tillbaka med varje förfrågan till webbplatsen är det möjligt för servern att hålla reda på besökarens preferenser eller identitet.

Vad är tredjepartscookies?

En tredjepartscookie, eller tredjepartskaka, skickas till en tredje part, till exempel Facebook, Google Analytics eller ett företag som vill veta hur du surfar vidare från en annons. Det är tredjepartscookies som gör att du ser annonser på nätet utifrån vad du sökte på under förra veckan.

Vad kommer förändras inom den digitala marknadsföringen när tredjepartscookies tas bort?

Det kommer att bli svårare att anpassa marknadsföring utifrån vad kunden har surfat på. Men, tredjepartscookies behöver inte tas bort under förutsättningen att man har informerat om kakorna samt att man har gett kunden möjligheten att välja huruvida kunden vill ha dessa kakor eller inte.

Generellt behöver man inte ta bort tredjepartscookies. Om man väljer att ha kvar dem måste man ge möjlighet för kunderna att ta ställning. Det är viktigt att vara transparent gentemot sina kunder. Om de hanteras av ett företag utanför EU måste man informera sina kunder om att så är fallet.

Hur påverkar det dig som marknadsförare?

Hur är tanken att man ska annonsera utan tredjepartscookies? Det kommer inte vara omöjligt! Faktum är att liknande teknik redan är på gång, och många förbereder sig just nu.

Google kommer sluta stödja tredjepartscookies i Chrome. Då tappar de mycket intäkter, kanske du tänker? De vill fortfarande kunna spåra flera användare på flera olika domäner och har därför initierat Privacy Sandbox, vilket kommer ersätta tredjepartscookies. Tekniken här är helt enkelt annorlunda!

Det kommer alltså inte bli jättestor skillnad för annonsörer. För små annonsörer kommer det knappt att märkas att tredjepartscookies försvinner, då det fasas ut. De större annonsörerna behöver däremot lägga mer resurser för att uppnå samma resultat som förr.

10 åtgärder för marknadsförare när tredjepartscookies försvinner:

1. Uppdatera din cookiebanner

Cookiebanners och dess utformning har varit på tapeten länge. Särskilt efter GDPR:s intåg. Uppdatera din banner så att kunden ges möjligheter att välja vilka kakor den vill ha respektive inte vill ha.

2. Var transparent

Transparens gentemot sina användare och kunder har ofta många fördelar, det gäller även dina cookies. Berätta för dina kunder vilka cookies du använder och ge möjligheten för kunderna att välja.

3. Informera

Om du informerar om att det t.ex. är en tredjepartscookie som hanteras av ett företag i ett tredje land – skriv det på webben och ge möjligheten för kunden att samtycka.

4. Inventera

Har du koll på vilka cookies du egentligen använder? Lista dessa på ett tydligt sätt där det framgår vad de är till för och varför dessa används. Denna lista är viktig att visa om det skulle bli inspektion. Här finns ett exempel på hur en sådan lista kan se ut.

5. Undvik

Det går att undvika cookies som överförs till ett tredje land genom att använda europeiska applikationer. Därigenom slipper man informera om tredjeland-överföringen till kunderna.

6. Äg din egen data

Eftersom tredjepartscookies fasas ut mer och mer, är förstapartscookies viktigare än någonsin. Se därför till att äga din egen data.

7. Skapa en strategi

Det låter kanske uppenbart, men att ha en strategi för att hitta kunder som passar just dig kan vara skillnaden mellan succé och flopp. Du kan annonsera utan tredjepartscookies – bara du har en genomtänkt strategi för det.

8. Ha full kontroll med ett analysverktyg

Investera i ett analysverktyg som inte är beroende av cookies som traditionella Google Analytics. Byt till Google Analytics 4 så snart som möjligt och förbered dig inför övergången.

9. Ha en Server Side Tracking

Se till att du krypterar och lagrar eventuella personuppgifter, så som IP-adresser och kundunika ID:n inom EU innan de skickas till länder utanför EU.

10. Använd marknadsföring via e-post

E-postmarknadsföring har lika många år på nacken som internet, ungefär. Det är dock fortsatt en väldigt stark marknadsföringskanal och placerar sig topp tre på listan över företags mest frekvent använda distributionskanaler inom både B2B och B2C. E-postmarknadsföringen blir en direktlänk till kunden där du (oftast) inte behöver tänka på tredjepartscookies.

Behöver du hjälp med något av ovan?

Ingen fara. Consid kan hjälpa till med övergången. Hör av dig så berättar vi mer, eller anmäl dig till vårt webinar på temat den 14 december klockan 08:30.

Caterina

Caterina Franceschi

Jurist / projektledare

Caterina är expert på cookies och den nya EU-vägledningen. Hon vägleder organisationer gällande nya cookiebanners...

Caterina är expert på cookies och den nya EU-vägledningen. Hon vägleder organisationer gällande nya cookiebanners och tekniska val.

caterina.franceschi@consid.se 070-834 06 98
Mhoja

Mhoja Shimba

Digital Specialist

Mhoja är en erfaren digital marknadsförings­specialist med lång erfarenhet från konverterings­fokuserad digital närvaro för flera...

Mhoja är en erfaren digital marknadsförings­specialist med lång erfarenhet från konverterings­fokuserad digital närvaro för flera branscher.

mhoja.shimba@consid.se 073-523 23 43

Kan vi hjälpa dig?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler blogginlägg