5 tips vid val av CMS-plattform

Vid val av CMS-plattform är det mycket att tänka på. Men vad är egentligen viktigast? Hur ska man tänka som beställare? Jag delar här med mig av mina fem bästa tips.

http://Martin%20Edenström%20Consid

Martin Edenström

Regionchef Consid Stockholm

martin.edenstrom@consid.se 070-497 54 97

1. Vad är viktigt att tänka på, som företag eller organisation, när man väljer CMS-plattform?

En hel del. Digital kommunikation och konvertering av olika slag är i pandemitider mer än någonsin en förlängning på hela den egna verksamheten. Plattformen som egna kollegorna ska jobba i måste då helt matcha den egna verksamheten. Är många skribenter och redaktörer anställda kanske inte ett molnbaserat, GUI-befriat arbetssätt som it valt allena är perfekt för en verksamhet som dagligen försöker skapa värdefullt innehåll.

Jag ser idag fyra krav som företag och organisationer ska ställa på CMS-plattformen man väljer:

  • Tydlig kostnadsmodell.
  • Tydlig lokal partner- och leverantörsmodell. Helst väldigt lokal, jobba ’mellan fyra ögon’ har visat sig helt avgörande för framgång, Med transparent insyn i kompetenta och certifierade konsultnätverk. Gärna med tillhandahållna personliga kontakter.
  • Tydlig koppling till vitala kringsystem.
  • Tydlig uppgraderingsmodell.

2. Hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika stora plattformarna?

Capabilities, förmågor, interna som externa fortsätter vara ett av de främsta ledorden både i de seniora såväl som juniora managementkonsulternas Powerpoints. Det finns en anledning till det. Den egna organisationens uppbyggnad, mognad och konsultberoende är helt avgörande för vad som bör avgöra plattformsval initialt. Så enkelt är det. Därefter går det att utvärdera headless eller inte och om det blivande produktägarteamet även samtidigt bör äga en D2C e-handelsplattform eller diverse Martech-system.

3. Hur ska man tänka kring val av CMS-plattform i relation till budget?

Budget är absolut inte sista raden i en licensoffert. Jag lyssnade idag till en timmes samtal mellan en up-n-coming plattformsleverantör i mångmiljardklassen och en större skandinavisk kund som valt plattformen för alla sina digitalprojekt framöver. De nämnde inte färre än fyra olika sorters kostnader som en av de största anledningarna att kasta ut den tidigare, amerikanska monolitiska jätteplattformen. Att utveckla några små saker snabbt istället för stora saker långsamt är avgörande. Den dolda kostnaden är att stora projekt påverkar väntetid med tillhörande kostnader i alla relaterade projekt. Förseningar kan i vissa branscher även innebära till exempel böter.

4. När ska man köra gratis och när är det läge att köpa en CMS-licens?

När det passar en mer experimentlusten marknads- och it-avdelning som är ok med att göra avkall på säkerheten. Alternativt de som redan har tagit fram en trygg, egen plan för utvärdering av säkerhet i tredjepartstillägg.

5. Vad händer runt hörnet, hur utvecklas CMS-systemen?

Med stora trender som headless, även om den är runt sju år gammal idag, kommer även en eftermarknad. I upphovsländerna av de ledande plattformarna kokar just nu inom detta. Det ska bli kul att ta del av 2021 och 2022. Och liksom content reduction-projekten kommer vi även få se martech reduction samt ’JAMstack java-script framework reductions’. Alternativet är otänkbart, det blir för många beroenden och annalkande kostsamma webbplatskrascher.

Vill du veta mer om Consids CMS-erbjudande?

Vi har levererat CMS-plattformar till otaliga kunder inom i princip alla branscher och inriktningar under våra 20 år. Har du funderingar kring er CMS-situation? Hör av dig så berättar jag mer om hur vi kan hjälpa er.

Detta är en del av DagensOpinion – Veckans Brief Digitalt intervjuserie där fyra av landets ledande partners och implementatörer av CMS-projekt uttalade sig om plattformsval under slutet av förra veckan.

Vill du veta mer om CMS?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler blogginlägg