AI, marknadsföring, försäljning och framtid

Ämnena som är på allas tungspets

Mitt namn är Roy Eriksson och jag är en AI-entusiast. Detta är ingen vanlig artikel. Om du läser igenom den – till sista rad – förstår du varför. Jag ska inte avslöja mer än så, är du redo? Let’s go!

Chatbots kommer i framtiden ta fram marknadsföringskommunikation med hjälp av grundläggande AI-teknik. Eftersom chatbots fungerar på kundmeddelandeplattformar, vilket vi människor redan vet, är det vettigt att dra nytta av deras konverserade AI-marknadsföringspotential. Försäljningsspecifika AI-lösningar kan också användas för att knacka på de stora mängderna data om försäljning och därmed extrapolera kraftfulla insikter. Dessa insikter kan bidra till att förutsäga resultat mer exakt och att få försäljningsrepresentanterna att fokusera på rätt perspektiv vid rätt tidpunkt för att bearbeta försäljning. Exempelvis kan försäljning och marknadsföring av AI-programvara visa e-post och organisera scheman och prioritera kommunikation. Försäljningsrepresentanter sparar också tid i bakgrundsforskningsprocessen, eftersom AI-plattformar kan göra jobbet för att identifiera potentiella ledare.

Eftersom personliga assistenter så som Siri och Alexa blir en allt vanligare del av konsumentens digitala vardag och att vår interaktion med enheter i allt större utsträckning utgörs av konversation, försöker många företag att integrera chatbots i sina marknadsföringsstrategier. Maskininlärning och AI används för att förstå köparens beteende och beslutsfattande, och ju mer de förstår, desto bättre kan annonsörer fokusera sin marknadsstrategi på vad konsumenterna faktiskt vill ha. Med hjälp av dina kunders tidigare inköps- och supportfrågor tillhandahåller de försäljningsinriktade AI-chattarna anpassade produktrekommendationer som konsumenterna mer sannolikt kommer att köpa.

När AI, maskininlärning och meddelandeprogram når sin fulla potential, spelar chattrum en stor roll i våra dagliga aktiviteter. Medan konsumentprotokoll för närvarande är dialoger mellan användaren och företaget om logistik av service, produkt och information, byggs företagschattar på ett sätt som inte bara är kundorienterat, utan också integrationen av företagen själva.

——————————————————————————————————————

Om du har läst såhär långt har du precis läst en ”AI-genererad” text, som översattes från engelska till svenska. Ganska imponerande, eller hur? Förutom att hjälpa mig att bevisa att AI och bots förändrar det sätt som marknadsföring sker mot kunder och hur vi kommunicerar inom våra företag visar detta samtidigt hur långt AI har kommit för att hjälpa oss att samla, bearbeta och ge mening av information. Det finns faktiskt en chans att inte en enda del av texten du precis läste skrivits av en människa över huvudtaget, och att AI i framtiden hjälper till att anpassa texten till just dig (eller dina kunder).

Om du själv vill försöka är det följande vad jag gjorde. Jag skrev in sökorden ”AI”, ”marknadsföring”, ”bots”, ”försäljning” och ”framtid” på www.ai-writer.com och lät algoritmen göra sitt arbete. Den söker då på internet och hittar relevanta artiklar. Från dessa artiklar tar den ut meningar och skriver om en del av dem enligt dina önskemål. För denna demonstration väljer jag att skriva omkring 50% av varje mening. Jag handplockade sedan meningarna som jag trodde skulle skapa ett bra inlägg och ändrade bara mindre formuleringar för att binda samman meningarna.
 

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler inlägg från vår blogg

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2 timmar sedan

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.