BankID vs Freja eID

Freja eID+ blev i januari första svenska mobilbaserade e-legitimation med nationell räckvidd att bli godkänd av e-legitimationsnämnden. E-legitimationen konkurrerar nu mot redan etablerade tjänster så som BankID, men hur ser framtiden egentligen ut för dessa identitetslösningar?

Publicerad: 6 mars 2018

 

BankID

BankID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB som i sin tur ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Finansiell ID-Teknik BID AB grundades i september 2002 och påbörjar genast arbetet med att ta fram den första versionen av sin e-legitimation BankID som lanseras 2003.

Redan 2005 når BankID 500 000 användare. Nästa stora milstolpe är den 14 april 2010 då BankID i mobil lanseras. I och med lanseringen av Swish i december 2012, får marknaden den betalningsmetod person till person som eftersökts och användandet skjuter fart på riktigt.

2017 bjuder på mer än 2,5 miljarder användningstillfällen av BankID och Mobilt BankID.

Freja eID

Freja eID är en ny produkt på marknaden, framtagen av bolaget Verisec, noterat på Nasdaq First North Premier. Bolaget grundades 2002 och är verksamt inom digitala identiteter och informationssäkerhet.

Freja lanserades redan 2009 som en säker identitetslösning för banker, försäkringsbolag, myndigheter och företag. 2017 lanserades Freja eID som en mobil e-legitimation. I januari 2018 blir Freja eID+ godkänd av E-legitimationsnämnden som nationell mobil e-legitimation.

BankID vs Freja eID

Lite David mot Goliat kan tyckas, vad har Freja att sätta emot BankID? Vi låter dem gå en match i nio ronder: säkerhet, räckvidd, kostnad, tillitsnivåer, distribution, meddelandefunktion, ID-växling, EU-anpassning och Mina Sidor. En poäng till vinnaren i varje rond.

Säkerhet: Ronden slutar oavgjort, båda tjänsterna har ett mycket gott skydd baserad på beprövad teknik. ID-kapningar har förekommit, men hör till ovanligheten.

Räckvidd: Ronden går överlägset till BankID som täcker nästan 90% av Sveriges befolkning. Freja börjar få spridning men har långt kvar.

Kostnad: Ronden går till Freja som erbjuder en större flexibilitet där fastpris är en attraktiv lösning för kunder som vill kunna budgetera för vad digitalisering kostar.

Tillitsnivåer: Denna rond går också till Freja. Tack vare en modern tekniklösning kan olika nivåer på säkerhet erbjudas för olika kundgrupper. Kunderna kan enkelt uppgradera sin tillitsnivå till en högre för access till nya tjänster. BankID har bara en tillitsnivå, som dessutom är hårdkodad på personnummer, vilket gör produkten oflexibel.

Distribution: En relativt jämn rond men där Freja ända drar det längsta strået. Bankerna minskar antalet kontor och sina öppettider medan Freja, som distribuerar via ATG, har öppet när kunderna är lediga, tom på helger.

Meddelandefunktion: Enkelt. Freja vinner eftersom BankID inte tillhandhåller denna tjänst till externa kunder.

ID-växling: BankID tillåter inte ID-växling vilket Freja gör. Ronden till Freja

EU-anpassning: BankID fungerar inte i dagsläget i Europa medan Freja klarar eIDAS-kraven, poängen till Freja.

Mina Sidor: Freja har en väl utbyggd funktionalitet för att kunna se alla transaktioner där din unika FrejaID använts. Jag har försökt hitta motsvarande funktion hos BankID utan att lyckas, så den sista ronden går till Freja

Resultatet?

Totalt sett vinner Freja matchen med 7,5 poäng mot BankIDs 1,5. Ett mycket överraskande resultat och jag är säker på att BankID är sugna på revansch. Vi får se när de toppat laget och putsat upp sin produkt, men just nu är det Freja som är herre på täppan. Om ni vill veta mer om digitala möjligheter som öppnas upp med Freja, BankID och eIDAS så hör av er till Consid.

Vill du veta mer om Bank ID och Freja eID?

Lämna gärna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

    Ta del av fler blogginlägg:

    En vit yta med formen av en pil på
    4 min lästid
    blogg

    6 tips för förändringsledare i vardagen

    Ta del av 6 tips för förändringsledning att ta med sig i allt från vardagssituationer till komplexa IT-projekt. Lär dig om förändringsledning.

    Kategorier: Digital transformation, Kunskap
    Personer arbetar tillsammans
    5 min lästid
    blogg

    Vart är DAM på väg?

    Hur ser utvecklingen & framtiden ut för DAM? Fyra trendspaningar om Digital Asset Management. Våra experter stöttar er i valet av DAM-system.

    Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
    Texten New York skriven i olika typsnitt
    1 min lästid
    blogg

    Google Fonts inte okej med GDPR – här är lösningen

    Risk att bryta mot GDPR med Google Fonts. Våra experter hjälper er att lösa problematiken med Google Fonts & säkerställer att ni följer GDPR.

    Kategorier: GDPR, Kunskap
    Kvinna sitter vid sin dator (laptop) vid ett runt bord
    6 min lästid
    blogg

    Guide inför köpet av Digital Asset Management-system

    Dags för nytt DAM-system? Med vår guide väljer du rätt Digital Asset Management-system för att stötta er hantering av digitala tillgångar.

    Kategorier: Kunskap
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.