Digitalisering i byggbranschen

Lotta Wibeck, Digitalisation Project Lead på Skanska, om digitaliseringen i byggbranschen.

Vill du lyssna på avsnittet i Digitala influencer-podden där Lotta Wideck gästar?

Lyssna på poddavsnittet här

Med uppkopplade byggarbetsplatser, elektroniska ritningar, smarta sensorer, och artificiell intelligens berättar Lotta Wibeck, Digitalisation Project Lead på Skanska, om hennes arbete med att ruska om en av våra minst digitaliserade branscher, byggbranschen.

Som Digitalisation Project Lead på Skanska, arbetar Lotta Wibeck varje dag med att hitta interna och externa lösningarna som kan öka byggtakten, skona miljön och skapa säkrare arbetsplatser inom bygg. Lotta förklarar att digitaliseringen i byggbranschen absolut påbörjats men är långt ifrån klar.

Digitaliseringens utmaningar

En av de stora utmaningarna är inte bara att få med Skanskas anställda med deras olika kompetenser, utan att få med underentreprenörerna. En underentreprenör för bygg är en slags konsult som har olika ansvarsområden på bygget. Allt från smeder, snickare, ventilationstekniker, målare och stommontörer med flera. Lotta menar att det inte spelar någon roll hur digitaliserade Skanska blir om inte underentreprenörerna följer efter. För om de kommer med skalstock och pappersritningar går de ändå ett steg tillbaka. Alla måste arbeta tillsammans.

En annan utmaning är att många av de programmen som utvecklats för att användas i industrin är framtagna av personer som inte har tillräckligt bra koll på byggbranschen. Detta resulterar i oanvändarvänliga system för arbetarna i fråga. 

– Jag blir jätteledsen när det sitter människor inlåsta på kontor och hittar på saker för bygg. När man bygger en app måste man förstå hur det ser ut för personerna som använder appen. Man har handskar, skyddsglasögon, och ibland läsglasögon under skyddsglasögon. Det blev till exempel en stor succé när vi fick in en iPad till Skanska med zoom, då blev gubbarna jätteglada för att de slapp använda läsglasögonen innanför skyddsglasögonen. Jag vet inte hur man tänker när de skapar appar som är så små och plottriga, hur ska arbetarna kunna använda dessa

“Lämna kontoret och komma ut till den verkliga arbetsmiljön om du vill arbeta med utveckling och innovation på riktigt”

Lotta fortsätter förklara vikten av att lämna sina kontor och komma ut till den faktiska miljön där projektet äger rum. Det är nästan ett krav om man ska kunna förstå omständigheterna som är viktiga att inkludera när man ska utveckla en produkt eller projektleda ett arbete menar Lotta. Hon förklarar.

– Vi hade tur att vi precis innan pandemin kunde vara ute på ett av våra testprojekt fysiskt, för det är verkligen inget som slår det! Att kunna sitta mitt ute i projektet och arbeta med innovation och utveckling, det är så man måste göra det! För det är då man kan fånga upp saker som vi som sitter på kontoren inte har någon aning om att de sliter med på plats. 

– Vid ett tillfälle var det till exempel två leveranser av grejer som kom till ett ofärdigt bygge mitt på morgonen. Blev väldigt förvånad… vet folk inte hur trångt det är mitt inne i stan? Tror dem att vi har stora lagerytor som man kan lämna massa grejer på? Så för att undvika liknande situationer brukar jag sitta ner och göra små tester med digitala bolag innan jag anlitar dem. Jag måste veta att de förstår vilken typ av bransch vi är och vilka förutsättningar vi har, innan de bygger ett system åt oss. 

 “Nästa steg i digitaliseringen är att involvera människan i data och att simulera flera metodval samtidigt”

Byggbranschen har använt sig av det vi idag kallar artificiell intelligens (AI) länge utan att de kanske själva varit medvetna om att det är just AI de arbetat med. Skanska var ett av de första företagen som använde sig av AI i bostadsutvecklingsprojekt, och nu berättar Lotta vad hon hoppas på få se i framtiden.    

– Jag längtar till den dagen då jag får höra att man kan simulera tre till fyra olika metodval. Missförstå mig inte, AI är jättebra. Men det är någonting med det här att man ofta väljer att göra på samma sätt idag som man gjort på tidigare byggen, för att man känner människorna och vet om leverantören. Men det är ju inte säkert att det behöver vara den mest optimala lösningen för det projektet. Idag måste man ju simulera och greja helt manuellt. Men tänk när vi kan kombinera människans magkänsla med riktiga fakta och tidigare historiska lösningar och data… Det är den AI:n eller automatiseringen som jag är ute efter!

Lotta fortsätter. 

– Förstå vad häftigt när man kan lägga in till exempel att “jag vill ha det snabbaste eller mest hållbara” alternativet. Det kommer ju gå! Men då måste vi först förstå vad som krävs för att komma dit. Jag tror inte de flesta är medvetna om att för att kunna göra bra AI och på så sätt förutspå och analysera data, då är det ju beteenden som måste samlas in i hela byggsverige! Men hur ska vi komma dit? Det är ju egentligen bara att någon centralt, kanske en regering, ser till att “nu sätter vi upp sensorer, skanners och kameror överallt och bara suger in all information”. Och då skulle vi kunna se till att det blir mindre olyckor, samt att människor slipper sitta och jobba hela helgerna, för informationen skulle redan finnas där. 

Lottas bästa digitaliseringstips till företag 

– Jag tror att många företag sitter med massa gammal skit. Så jag skulle råda dem att städa upp, inte vara rädda för att göra små saker och inkludera IT-avdelningen. Man pratar ofta om att “rulla ut” system. Men det är ett iskallt ord för mig. Om någonting är riktigt bra då kommer folk att börja använda det, vilket tillslut leder till att det sprider sig och att alla vill ha det. Så om man behöver “rulla ut” någonting, då är det inte tillräckligt bra. 

Guldet sitter i människorna, inte i data

Slutligen belyser Lotta värdet av människan, och att det inte ska glömmas bort. Hon tror att många människor blir väldigt stressade av att höra att data är guldet. Att det är den vi ska samla in, analysera och sälja. Men i själva verket är det människorna som är guldet, och kommer vara väldigt länge till. 

Därför borde man sluta fokusera och lägga allt värde i data. För det är ändå de bolagen som kan använda informationen på det smartaste sättet, och som får med sig alla sina medarbetare, som kommer att vinna. För information i sig har man ingen användning av. 

Vill du veta mer?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler blogginlägg