Eye tracking

En testares bästa vän!

Att det är fördelaktigt – och inte minst resurssparande – att utföra ändringar i ett tidigt skede av ett projekt, är inget nytt. Det stora kruxet är att veta vilka ändringar som bör göras, i och med att den färdiga produkten inte finns att tillgå för testning. Idag finns det lösningar på problemet. Emma Björkman, testledare på Consid, berättar mer om Tobii Eye Tracking – en av lösningarna, i detta blogginlägg.

En teknik som är möjligt att använda är att införa kod i produkten för att spela in muspekarens rörelser, vilket möjliggör att vi kan följa användarens resa på hemsidan och identifiera vilka brister hemsidan har, om man använder muspekaren för att hitta rätt, vill säga. Troligtvis är inte jag ensam om att lämna datorn igång och muspekaren stilla medan jag går och hämtar nytt kaffe – och hur går det då att veta om jag som användaren har gett upp eller om jag fortfarande febrilt letar efter rätt knapp att trycka på?

Det är väl bara att sätta sig bredvid användaren och studera hur denna använder produkten för att få ut korrekt information, tänker du? Nja, det är inte alldeles säkert. Objektiviteten påverkas, korrektheten är svår att säkerställa och framförallt är det svårare att en vecka senare analysera data på ett tillförlitligt sätt. Är det ett hopplöst fall? Nej, frukta icke. Idag finns teknik som på ett alldeles ypperligt sätt kompletterar din vanliga testmetodik.

En av dessa lösningar är Eye Tracking, där du spelar in användarens ögonrörelser samt följer muspekarens väg. Resultatet sammanställs i en prototyp där du ser om användarflödet fungerar på önskat sätt, om informationen är lättillgänglig och där du med enkelhet upptäcker eventuella bristfälligheter.

Tobii erbjuder en lösning där det är möjligt att planera vad som ska testas och där användaren själv kan sitta och testa. I efterhand tas en mängd olika data fram för vidare analys. Genom den insamlade datan upptäckter du med fördel svagheter i produkten som du kan åtgärda innan lansering, vilket som sagt är, både resurssparande och smart för att få fram bästa möjliga slutprodukt. Med Tobii Eye Tracking samlas den exakta informationen om var användaren tittar, hur användaren söker sig runt på sajten samt hur lång tid användaren dröjer kvar vid en viss punkt, in. Till exempel förstår du att användaren får ”information overload” om denne planlöst, i smärre frustration, söker efter viss information utan att lyckas hitta den. Problemet är identifierat och lösningen är nu runt hörnet.

Vi har använt Eye Tracking i flertalet olika projekt, där vårt projekt inom mobil djurskyddskontroll för Jordbruksverket är ett ypperligt exempel på hur anvdändningen av Eye Tracking mottas, nämligen med nöjda beställare och nöjda slutanvändare. Slutanvändarna upplever att de redan tidigt i projekten är med och påverkar slutresultatet, vilket säkerställer nöjda användare redan innan lansering, vilket i sin tur ger produkten gott rykte bland kollegor, vänner och familj. Redan där är hälften vunnet.

Svårigheten med teknik är att veta hur man ska använda den på rätt sätt, att veta när man ska sluta analysera data, för det är svårare än vad man tror, och sist men kanske viktigast, att förstå att tekniken endast är ett komplement i arbetet. Tekniken kommer aldrig göra jobbet helt och fullt. Som testare måste du fortfarande plocka fram resultat och analysera data. Tekniken gör inte jobbet åt oss – den hjälper oss bara att nå målet snabbare, lättare och mer precist.

Är Eye Tracking pusselbiten som fattas i er verksamhet för att ni ska uppnå önskat resultat och effektivisera ert testbete? Fyll i dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss.

Vill du veta mer om eye tracking?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Ta del av fler inlägg från vår blogg

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    3 timmar sedan

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.