Möt Rasmus Persson

BI-utvecklare i Norrköping

Vi möter ett av våra nya tillskott på BI-sidan på vårt kontor i Norrköping – Rasmus Persson! Lär känna honom, ta del av hans nya roll och läs om hans tankar kring BI idag och hur området kan komma att se ut framåt.

Möt Rasmus Persson, BI-utvecklare i Norrköping

Redan under Rasmus första dag på Norrköpingskontoret slår vi oss ner för en pratstund om Business Intelligence och hans tankar om Consids kommande satsning inom området. Rasmus kommer ursprungligen från natursköna Halmstad där han bodde fram till 2015. Sedan dess har han hunnit med att påbörja en lärarutbildning, och att bo några år i både Göteborg och Helsingborg innan han nu har landat i Norrköping. Men hur hittade han egentligen till Consid?

“Jag kommer vara en del av den nya BI-satsningen som är på gång”

– Jag har kontakter som har jobbat här sedan flera år tillbaka och alltid pratat väldigt gott om företaget, så det har länge funnits på min radar. Jag sökte mig till Consid redan direkt efter min examen, då de passande nog öppnade sitt nya kontor i Helsingborg där jag och min sambo bodde då. Jag gick på en intervju och fick omedelbart en bra känsla, men där och då var jag tyvärr för junior för den rollen som var mer inriktad mot .NET-utveckling. Vi sa att vi skulle hålla kontakten och se vad som händer, så när jag och min sambo började prata om en flytt till Norrköping påbörjades tidigt en dialog om att jag skulle komma hit och vara en del av den nya BI-satsningen som är på gång.

Business Intelligence är ett område som sakta men säkert börjar prioriteras bland IT-företag och organisationer, vilket Rasmus ser som en stor fördel för Consid när det kommer till att kunna erbjuda rätt tjänster och helhetslösningar till kunder. Jag ber honom berätta lite hur han kom in på BI-utveckling och hur han tror att Consid kommer kunna dra nytta av satsningen som är på gång.

“Norrköping kan bli en hub med expertis”

– Jag fick upp ögonen för ämnet när jag pluggade systemvetenskap och fick lära mig SQL, ett programmeringsspråk som används för att kunna ställa frågor in i databaser och se vad som finns där. I Lund, där jag pluggade, fanns en av de största aktörerna inom BI och de hade ett samarbete med skolan under en vecka. När jag sedan skulle söka jobb kom jag in på ett företag som var väldigt stora inom analys, där jag kunde bidra med mina kunskaper inom ämnet. Jag jobbar framför allt med Data Warehouse, vilket är det första steget i BI-processen och innefattar all insamling och strukturering av data från olika system.

Rasmus fortsätter:

– Som jag ser det börjar företag mer och mer få upp ögonen för BI och, precis som med stora IT-satsningar över lag, förstå värdet av det. Allt fler företag inser nu hur de kan dra nytta av sin data genom analyser eller direkt i applikationer som når ut till kunder, och det är någonting som skapar verklig konkurrenskraft i den här branschen. Jag tror att om Consid nu tar taktpinnen inom BI-utveckling och använder sin redan etablerade roll på stora företag kan vi verkligen visa vägen inom området och göra stor skillnad för dessa organisationer. Med Consids storlek och den status vi redan har i Norrköping kan det här bli någonting riktigt bra, och när vi väl har fått upp en hög kompetens här i regionen kan Norrköping bli en slags hub med expertis som sedan kan spridas runt i Sverige.

“När man förstår en organisation, dess utmaningar och affärslogik – först då kan man börja vända och vrida på data”

Vi pratar vidare om förväntningarna på den nya rollen och hur han nu upplever Consid på plats. Vi sitter just nu på ett väldigt tomt kontor i Norrköpings industrilandskap där de flesta fortfarande jobbar hemifrån, men titt som tätt sticker någon in ett huvud för att hälsa Rasmus välkommen.

– Jag kände mig direkt hemma på Consid. När det kommer till förväntningar på min nya roll så ser jag fram emot att vara en del av att starta upp BI-satsningen här i Norrköping, att få vara med från ett tidigt skede och kunna forma vart vi ska. Jag ser också fram emot att få se och arbeta med nya företag. Det bästa med mitt jobb är att lära sig förstå olika organisationer för att kunna hjälpa till. När man förstår en organisation, dess utmaningar och affärslogik – först då kan man börja vända och vrida på data för att analysera dessa, och hitta nya möjligheter för att använda redan insamlade data.

Det märks att Rasmus brinner för sitt jobb och har mängder av erfarenhet att dela med sig av, vi pratar vidare om hur han ser på framtiden inom BI och vad han tror kommer trenda inom teknikbranschen under den närmsta tiden.

“Tekniken går framåt hela tiden!”

– Den största trenden just nu skulle jag säga är att använda sig av big data, alltså att man samlar in ofantligt stora datamängder på detaljnivå, vilket förr inte var möjligt. För bara några år sedan kunde man inte hantera den mängden data som idag analyseras hela tiden. Tidigare arbetade man för att minska datamängder och effektivisera kod så mycket det gick, då lagring och minne var dyrt – medan vi idag kan processa och lagra stora mängder data i realtid när tekniken gått framåt och priserna sjunkit. För att bygga vidare på detta kan ett AI sedan användas för att hitta mönster och abnormiteter. Eftersom vi med hjälp av AI kan se detaljer och mönster som vi aldrig skulle märka annars. Det är inget jag själv har jobbat med, men det är en väldigt spännande teknik som gör att vi kan skapa bättre förutsägelser på den dyrbara datan som företag sparar på. Vilket gör att till exempel ledningsgrupper kan ta välinformerade beslut, eller produktionsbolag kan förutspå när maskiner behöver repareras. Tekniken går framåt hela tiden!

– Förutom detta tror jag även att molntjänster, som till exempel Azure, kommer fortsätta växa. Att lyfta upp system till molntjänster gör det möjligt för företag att nyttja den senaste tekniken som exempelvis realtidsdata och big data. Detta är något som började bli spännande för cirka fem år sedan men de flesta företag har inte vågat satsa på det förrän nu. Efter att ha sett att det faktiskt funkar börjar allt fler ta chansen, och tekniken kring molntjänster har verkligen mognat. Det känns som att om man inte hoppar på det här tåget nu, så är man lite sen.

“Vi förespråkar att man i stället lägger fram all försäljningsdata”

Rasmus funderar lite och nämner sedan Self Service BI – idén om att användarna ska ha tillgång till all den data de behöver, när de behöver den – som någonting han också tror kommer växa framöver.

– Det är egentligen en teknik som har funnits länge men som många organisationer tyvärr inte känner till. Tidigare var det ofta så att någon på ett företag ville veta hur till exempel försäljningen såg ut för en viss kundgrupp, och fick då en statisk Excel-lista över detta. Vi förespråkar nu att man i stället lägger fram all försäljningsdata, så att användaren själv kan filtrera på allt från kundgrupper till försäljningar. Man skapar alltså en rapport som fler kan använda sig av, och anpassa utifrån sina egna behov. Det här känns som en självklar grej men många företag har inte alls detta på tapeten.

“Prata organisationens språk”

Tiden flyger förbi, vår pratstund börjar komma till sitt slut och Rasmus ska få återgå till alla sysslor som hör till första dagen på jobbet – men först vill han dela med sig av sina tre bästa tips till nuvarande eller blivande BI-utvecklare:

  1. Var inte rädd att ställa frågor. För att möta rätt behov måste vi kunna se längre än vad som behövs i stunden. Om någon vill analysera någonting specifikt, fråga då ”varför?”. Är det så att personen kommer behöva samma sak om en månad igen så kan vi förmodligen komma fram till en bättre lösning, eller är det kanske så att någon annan behöver en sak och vi kan samla ihop de här behoven? Att öppna till nya synsätt är jätteviktigt, många har jobbat med samma rutiner i flera år och kan behöva se på saker från en ny vinkel för att möta sina behov smartare.
  2. Våga samarbeta. Många frågor gällande dataproblem kan vara både komplicerade och mångfacetterade, och ett enkelt problem kan ha ett större problem i sig. I många fall kan detta vara organisationsbaserade störningar som en utvecklare inte har en aning om, och kan lösas genom att ta hjälp av andra personer inom organisationen – även om dessa inte jobbar tekniskt. Det här är ett bra exempel på hur viktigt det är att vara nära organisationen man jobbar för.
  3. Använd kundens språk. Utgå inte från att alla förstår dina IT-termer som du använder bland andra utvecklare. Ofta leder detta till att man får svar på något helt annat än vad man undrade, eller att man pratar om varandra. Om jag till exempel använder ett engelskt ord för någonting, som organisationen har ett svenskt ord för, riskerar någonting enkelt att bli onödigt svårt för att vi inte förstår att vi pratar om samma sak. Så, prata organisationens språk, det är en enkel åtgärd som kan göra stor skillnad!

Stort tack för ett intressant samtal Rasmus och varmt välkommen till Consid!

- Allt fler företag inser nu hur de kan dra nytta av sin data genom analyser eller direkt i applikationer som når ut till kunder.

Rasmus Persson

Lär känna fler kollegor!