RPA - fyra saker du måste ha koll på

RPA stå för Robotic Process Automation, d.v.s. automatisering av processer med hjälp av robotar. Automation av manuellt och repetitivt arbete bidrar till effektivitet och kvalitet vilket frigör tid där medarbetare i större utsträckning kan ägna sig åt strategiskt arbete. Automation kan även ha positiv inverkan på kunderna (såväl interna som externa) då förfrågningar och ärenden kan hanteras snabbare.

 

Det krävs inte mycket för att förstå att detta är något som låter fantastiskt för vilken organisation som helst. Vilka vill inte ha bättre processer som sköter sig själva? Med denna artikel vill vi konkretisera vad ni behöver veta för att ta steget till att faktiskt utforska hur ni kan dra nytta av denna teknik. Ta del av fyra saker ni måste veta om RPA nedan! 

 

1. Det är enkelt att hitta tillämpningsområden

Det finns ett par kriterier som bör gälla för att en RPA-implementation ska vara till nytta och bidra med önskad effektivitet. Nedan följer en kort lista på faktorer som ni säkerligen känner igen i en eller flera av processerna inom er organisation:

  • Repetitiv
  • Manuell
  • Arbetskrävande
  • Tidskrävande

För varje process där någon av ovan faktorer i hög utsträckning stämmer in väger affärsnyttan betydligt tyngre än kostnaden det medför att införa ett RPA-verktyg. Det är med andra ord enkelt att se i vilka arbetsuppgifter och processer det är ekonomiskt försvarbart att införa ett RPA-verktyg för dess utförande.

Initialt, för att komma igång med RPA och skapa momentum kring ett införande, är ett bra tips att rikta sig till de processer som skapar ett mervärde utöver den affärsnytta man främst siktar på att skapa. Faktum är att denna faktor är så pass viktig att vi valt att ge den en egen punkt nedan (se punkt 3). Det är alltid smart att utgå från ett användarperspektiv och dessutom skapa ett värde för användaren som eliminerar tråkiga uppgifter så att mer tid och energi kan frigöras till att arbeta med mer motiverande och mindre monotona arbetsuppgifter.

 

 

2. Uppgifter utförs felfritt 

En stor fördel med mjukvarurobotar som utför en del i en process, som att exempelvis införa data i ett system, är att de till skillnad från människor inte blir distraherade, inte gör stavfel och inte heller blir trötta. Vanliga misstag som vi människor gör, som att exempelvis ange ett värde i fel fält av ett system, vilket i sig kan ta tid att bara identifiera att misstaget ens har skett, sker helt enkelt inte med RPA. Felfri uthållighet kallar vi det.

 

3. Det lönar sig att välja med hjärtat 

Det är oftast bra att när man i skedet att identifiera processer och flöde att effektivisera, börja med ett flöde där ni har goda möjligheter att få momentum genom att få med de medarbetare som hanterar processen. Kan man automatisera steg som i sig inte är värdeskapande/förädlande och som inte bidrar till ”kul-på-jobbet-känslan” så har vi en god möjlighet att vinna medarbetarnas lojalitet och engagemang inför en fortsatt automationsresa. Eftersom många fel uppkommer i gränssnitten mellan två processer/delprocesser och utförare kan det vara gynnsamt att börja med en process som knyter ihop två delar av vår verksamhet och där överlämning tidigare upplevts/varit som ett riskmoment.

 

4. Det är enkelt att testa 

Har du och din organisation funderat på att prova en implementation av RPA, men är osäkra på hur det skulle se ut hos just er och vilka besparingar just ni kan göra? Då har vi på Consid ett bra sätt att ta reda på det! Genom att analysera era nuvarande processer kan vi föreslå ett tillvägagångssätt för att implementera RPA hos just din organisation.

 

Nästa steg?

Låter RPA som något du och din organisation skulle ha nytta av? Vi kan hjälpa er med något av nedan:

  • Business Case och ROI
  • Prioritera och välja rätt processer
  • Chattbotar och robotar som naturliga inslag i framtidens arbetskraft
  • Trender och framtidsspaning
  • Demo och exempel på tillämpning

För att ta del av vår expertis, fyll bara i dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi till er.  

Vill du veta mer om RPA, Robotic Process Automation?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss.

    Henrik Jacobsson affärsområdesansvarig för Consid Modern Workplace

    Henrik Jacobsson

    Affärsområdesansvarig Modern Workplace

    henrik.jacobsson@consid.se 076-947 54 09 Read More

    Ta del av fler inlägg från vår blogg

    En vit yta med formen av en pil på
    4 min lästid
    blogg

    6 tips för förändringsledare i vardagen

    Ta del av 6 tips för förändringsledning att ta med sig i allt från vardagssituationer till komplexa IT-projekt. Lär dig om förändringsledning.

    Kategorier: Digital transformation, Kunskap
    Personer arbetar tillsammans
    5 min lästid
    blogg

    Vart är DAM på väg?

    Hur ser utvecklingen & framtiden ut för DAM? Fyra trendspaningar om Digital Asset Management. Våra experter stöttar er i valet av DAM-system.

    Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
    Texten New York skriven i olika typsnitt
    1 min lästid
    blogg

    Google Fonts inte okej med GDPR – här är lösningen

    Risk att bryta mot GDPR med Google Fonts. Våra experter hjälper er att lösa problematiken med Google Fonts & säkerställer att ni följer GDPR.

    Kategorier: GDPR, Kunskap
    Kvinna sitter vid sin dator (laptop) vid ett runt bord
    6 min lästid
    blogg

    Guide inför köpet av Digital Asset Management-system

    Dags för nytt DAM-system? Med vår guide väljer du rätt Digital Asset Management-system för att stötta er hantering av digitala tillgångar.

    Kategorier: Kunskap
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.