Så hjälper DAM din omnikanalstrategi att lyckas

Kollegor som arbetar tillsammans på varsin laptop i fåtöljer.
Har du svårt att nå dina kunder sömlöst på olika plattformar och enheter samtidigt? Känner du dig överväldigad av antalet tillgängliga kanaler och integrationsmöjligheter? Då är du inte ensam! Den snabba expansionen av omnikanalshandel har gjort det svårt för många varumärken och återförsäljare att hitta det bästa sättet att nå sina kunder. Men oroa dig inte, det finns lösningar som kan hjälpa dig att hantera detta problem, och i det här blogginlägg tittar vi närmare på en av dem – DAM (Digital Asset Management).

Så hjälper DAM din omnikanalstrategi att lyckas

Omnikanal vs. Multikanal

Omnikanal och multikanal är två begrepp som ibland används omväxlande, men de har distinkta skillnader och bör inte förväxlas.

Multikanal innebär att ett varumärke finns på flera kanaler, men det finns minimal eller ingen koppling mellan dem. Till exempel kan en kund lägga en vara i sin kundvagn i en mobilapp, men inte se samma handling återspeglas på webbplatsen. Köp- och kommunikationsalternativen är oberoende av varandra i stället för integrerade.

Omnikanalhandel å andra sidan gör det möjligt för kunder att få tillgång till varumärkets produkter, erbjudanden och support över alla kanaler, plattformar, enheter och kontaktpunkter. Det ger en sömlös kundupplevelse oavsett var kunden befinner sig på sin resa. En kund kan exempelvis upptäcka en produkt på sociala medier, lägga en beställning av produkten på en webbplats och sedan hämta produkten i en närliggande butik.

Varför omnikanalshandel är viktigt för ditt företag

Numera använder konsumenter flera kanaler och kontaktpunkter för att hitta, undersöka och köpa produkter och kommunicera med kundsupport. Denna trend, som började före 2020, har accelererats av pandemin och övergången till digital och omnikanalshandel.

Men den snabba expansionen av omnikanal har gjort det svårt för vissa varumärken att lära sig det bästa sättet att nå kunderna. Antalet tillgängliga kanaler, plattformar och enheter kan vara överväldigande och ökar dessutom kontinuerligt.

Som varumärke eller återförsäljare är det viktigt att se till att kundresan känns som en enkel och rak väg för kunderna. Där återförsäljare ser olika plattformar – ser kunderna en konversation mellan sig själva och varumärket. Därför är det viktigt att testa dina kanaler och digitala verktyg för att se till att dina integrationer är sömlösa.

Så här skapar du en sömlös kundupplevelse med DAM

Det finns bra programvara för att uppnå sömlösa och lätta kundupplevelser, som till exempel DAM. De allra bästa är de som använder AI för att upprätthålla statistik i realtid så att ingen kontaktpunkt eller engagemang missas. Då kundupplevelse bottnar i inspirerande innehåll, blir DAM en av de verkliga hörnstenarna i en omnikanalstrategi.

Ett DAM ger er förutsättningar för att lyckas med omnikanalhandel genom:

  • Autogenererade filformat som skapar tidsvinster för din marknadsorganisation.
  • Taggning av assets skapar möjlighet till sökbarhet och därmed återvinning av framgångsrik content. Till alla kanaler.
  • Taggning genom metadata skapar förutsättningar att tillmötesgå GDPR-krav.
  • Skapar framåtlutad förberedelse för nya okända kanaler och filformat.

Consids DAM-team: din partner för omnikanalstrategi

Att utveckla en omnikanalstrategi är viktigt för alla varumärken och återförsäljare, men det blir än mer nödvändigt eftersom kunderna förväntar sig att flytta mellan kanalerna smidigt.

Vårt DAM-team erbjuder en genomgång av er kundresa och strategi för omnikanal. Vi har erfarenheter och de rätta verktygen som passar flera olika affärsmodeller, som B2B, B2C, D2C, med mera.

Kollegor som arbetar tillsammans på kontor.

Vill du veta mer om DAM?

Kontakta oss här så hör vi av oss.

Integritetspolicy

Ta del av fler blogginlägg