Vart är DAM på väg?

Fyra trendspaningar inom Digital Asset Management

Hur ser utvecklingen och framtiden ut för DAM? I denna spaning får du en inblick i vilka trender som finns inom Digital Asset Management.

http://Claes%20Friberg,%20affärsutvecklare%20inom%20Digital%20Asset%20Management%20på%20Consid

Claes Friberg

DAM Expert

claes.friberg@consid.se 070-869 88 60

DAM-systemets utveckling

Digital Asset Management (DAM)Digital Asset Management (DAM) har upplevt en massiv tillväxt och transformation under de senaste tjugo åren. Idag är systemen mer öppna och integrerbara än tidigare. Varumärken förlitar sig alltmer på digitalt innehåll och DAM spelar en central roll i dess hantering, distribution samt optimering av de digitala tillgångarna.

Enligt Market Watch förväntas DAM-industrin växa från 4,2 miljarder USD 2021 till 5,0 miljarder USD 2028. Utan avmattning i industrin blir innovation en nödvändighet. När effekterna av distansarbete fortsätter att påverka det digitala innehållets ekosystem, kommer behovet av fler integrerade digitala arbetsflöden att fortsätta växa. DAM-system kommer då att vara i centrum.

 

Fyra trendspaningar inom DAM

1. Från lagring till optimering

Den ursprungliga lagringsbara modellen av DAM-system håller på att bli föråldrad på grund av behovet av mer dynamiska lagringslösningar. Möjligheten att koppla samman de många processerna kring digitalt innehåll är en mycket viktig faktor för DAM-system. Det räcker inte att systemet bara lagrar digitalt innehåll, utan det måste också optimera innehållet och ständigt ge användaren en enkel och användarvänlig upplevelse.

Övergången till molnbaserade DAM-system, kombinerat med de minskade lagringskostnaderna, kommer ytterligare att förändra DAM-system från att bara vara ett bild- och videoarkiv till att erbjuda bredare lösningar. Dessa lösningar kan tillgodose organisationers många unika marknadsförings- och ledningsbehov.

2. Nya teknologier

Efterfrågan på mer dynamiska och komplexa DAM-lösningar skapar ett behov av mer avancerad teknologi. Även om artificiell intelligens (AI) verkar vara en lovande taggningslösning, så fångar den fortfarande inte helt beskrivande metadata. Utan sammanhang har AI inte kunnat öka produktiviteten avsevärt och behovet av mänsklig taggning kvarstår. Denna teknologi kommer sannolikt att förbättras med tiden, men företag och organisationer kan ännu inte förlita sig på den.

Ett av företagen som vill förbättra AI inom DAM-system är EMRAYS. De har utvecklat ett bildkontextverktyg som syftar till att fånga denna saknade och nödvändiga funktion. Med hjälp av deras verktyg kan användare upptäcka dubbletter på några sekunder, skapa anpassade AI-modeller och rangordna bilder på intuitiva sätt.

Medan tekniken som helhet fortfarande har en lång väg kvar att gå, kan verktyg som EMRAYS Image Context AI avsevärt förbättra och automatisera nyckelfunktionerna i DAM-system. Rätt gjort kan det förändra hur vi interagerar med metadata.

3. Slutanvändare i fokus

Även om det finns lovande ny teknik inom området DAM, finns det självklart ett behov av mänskligt arbete och kompetens. Även med potentialen med förbättrad AI-taggning är metadatahantering fortfarande till stor del beroende av människor och kommer att fortsätta vara det i många år framöver.

Att säkerställa att DAM-lösningen är lätt att använda är en av de viktigaste faktorerna för organisationer när de söker efter och väljer en sådan lösning. Ansvariga chefer inom DAM är viktiga för ett framgångsrikt val. Användarna är lika viktiga för att säkerställa att lösningen är användarvänlig och stödjer organisationens processer och arbetssätt. Tillsammans kan de möjliggöra en snabb och effektiv implementation.

Eftersom människor dagligen arbetar i systemet är användarupplevelsen och gränssnittet de absolut viktigaste egenskaperna i det DAM-system som väljs. 

4. Open Source och Headless

Många DAM-plattformar har färdig funktionalitet som möjliggör snabb och enkel implementation. 

Ett standardsystem har många fördelar men erbjuder inte alltid den flexibilitet som organisationen önskar. En viss möjlighet för anpassning kan göra att organisationen och dess användare kan påverka så att deras processer och arbetssätt kan möjliggöras i systemet.

Möjligheten till integration i ett standardsystem kan vara begränsad. Om stöd för integration med ett specifikt system saknas vill organisationen ha flexibiliteten att kunna bygga en anpassad integration.

Programvara med öppen källkod, tillsammans med vad som kallas Headless DAM system, ger organisationen tillgång till källkod och att anpassa den som de vill. Detta ger möjligheten att koppla samman systemen för att möta organisationen och användarnas behov samt möjliggöra anpassningar vid förändrat affärsbehov. 

Datadelningen över olika system och plattformar gör att alla webbplatser, appar och system kan skapa och leverera upplevelser på ett effektivt och konsekvent sätt.

 

Vägen framåt

DAM är inte längre bara en hanteringslösning utan ett viktigt verktyg för organisationer. Det erbjuder ett systematiskt sätt för att lagra och hantera digitala tillgångar som organisationer i allt högre grad förlitar sig på för att koppla ihop sina kreativa arbetsflöden.

Från en enda lösning till en integrerad del av det digitala innehållets ekosystem, kommer DAM att fortsätta att utvecklas och transformera affärsprocesser och kreativa arbetsflöden. Dagarna då de agerade enkla förråd är över och DAM har framgångsrikt förvandlats från biblioteksmodellen till en mer holistisk hanteringslösning och processdrivet ramverk.

 

Vi guidar er

Om du och ditt team behöver vägledning i att välja, implementera eller hantera DAM, kontakta gärna oss på Consid. Vårt team av erfarna DAM-konsulter har hjälpt flertalet kunder inom både privat och offentlig sektor och inom de flesta branscher. Vi vet vad som krävs.

Med expertkompetens och partnerskap med de ledande och bästa plattformsleverantörerna kan vi leverera unika och heltäckande DAM-lösningar som tar hänsyn till era unika behov. Hör av dig om du vill veta mer om hur ni kan dra nytta av ett DAM-system.

Du kan också läsa mer om vårt erbjudande inom DAM härvårt erbjudande inom DAM här.

Vill du komma i kontakt med en av våra DAM-experter?

Ja, gärna!

Mer kunskap & insikter om DAM

Personer arbetar tillsammans
5 min lästid
blogg

Vart är DAM på väg?

Hur ser utvecklingen & framtiden ut för DAM? Fyra trendspaningar om Digital Asset Management. Våra experter stöttar er i valet av DAM-system.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Kvinna sitter vid sin dator (laptop) vid ett runt bord
6 min lästid
blogg

Guide inför köpet av Digital Asset Management-system

Dags för nytt DAM-system? Med vår guide väljer du rätt Digital Asset Management-system för att stötta er hantering av digitala tillgångar.

Kategorier: Kunskap
Fingrar som signalerar vinnar-tecken med pekfinger och långfinger mot himmel
13 min lästid
blogg

10 konkreta tips till marknadsteamet

Marknadsteam har många uppgifter. Så även du som marknadschef. Ta del av 10 tips hur du kan optimera marknadsföring & stärka marknadsteamet.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Personer som samarbetar bakom en och samma dator
3 min lästid
blogg

4 sätt ett DAM skyddar ditt varumärke

Digital Asset Management (DAM) är optimalt för att skydda och bygga varumärke. Här är fördelarna med DAM för ert varumärke.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Claes Friberg, DAM - kraften i att personlisera digitala upplevelser
3 min lästid
blogg

Kraften i att personalisera digitala upplevelser

Smartphones är idag millenials köpcentrum och som företag måste man diversifiera sig digitalt. Hur då? Med hjälp av DAM och personalisering!

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Glödlampa på griffeltavla med tankebubblor
2 min lästid
blogg

Vinsterna med en enhetlig DAM-strategi

Rich content har exploderat senaste tiden. Som företag måste man ha en genomarbetad strategi för sin digitala tillgångshantering med DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Röd färgburk täckt i blå färg
5 min lästid
blogg

9 viktiga trender inom Digital Asset Management (DAM) 2021

Vi har utvärderat 30 leverantörer inom Digital Asset Mangement (DAM). Här är de viktigaste trenderna inom DAM. Lär dig mer om DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Person i vit skjorta som trycker på sin mobil
6 min lästid
blogg

Underlätta hantering av rörligt content i sociala medier med DAM

Digital Asset Management (DAM) hjälper dig att hantera videos för sociala medier på ett smart och automatiserat sätt. Underlätta videohantering med DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring

Vill du veta mer om DAM?

Kontakta oss här så hör vi av oss.

    Ta del av fler blogginlägg

    En vit yta med formen av en pil på
    4 min lästid
    blogg

    6 tips för förändringsledare i vardagen

    Ta del av 6 tips för förändringsledning att ta med sig i allt från vardagssituationer till komplexa IT-projekt. Lär dig om förändringsledning.

    Kategorier: Digital transformation, Kunskap
    Texten New York skriven i olika typsnitt
    1 min lästid
    blogg

    Google Fonts inte okej med GDPR – här är lösningen

    Risk att bryta mot GDPR med Google Fonts. Våra experter hjälper er att lösa problematiken med Google Fonts & säkerställer att ni följer GDPR.

    Kategorier: GDPR, Kunskap
    Skrivbord med laptop, mobil, kaffekopp och anteckningsblock
    6 min lästid
    blogg

    Vad gör en UX-designer?

    Funderat över en karriär som UX-designer? Vad är en UX-designer? Vad gör UX:are om dagarna? Vi reder ut UX-frågetecknen.

    Kategorier: Kunskap, Tillgänglighet, UX, Webb
    post, brevväxling
    5 min lästid
    blogg

    Utmaningarna och digitaliseringen inom postväsendet

    Annemarie Gardshol, VD på PostNord, berättar om förändringarna inom postväsendet, brevväxlingens nedgång, white label checkouts och PostNords samhällsansvar och ekonomiska utmaningar.

    Kategorier: Kunskap
    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.