Digital Asset Management (DAM)

Vi hjälper er hantera era digitala tillgångar

Kom igång med DAM

Digital Asset Management (DAM) är ett växande område inom marknadsteamets MarTech. Med ett DAM kan du enkelt hantera alla digitala tillgångar på ett och samma ställe. Vi hjälper er igång med DAM.

http://Claes%20Friberg,%20affärsutvecklare%20inom%20Digital%20Asset%20Management%20på%20Consid

Claes Friberg

DAM Expert

claes.friberg@consid.se 070-869 88 60

Partnerskap med ledande plattformar

För offentlig och privat sektor

30+ DAM-implementationer

Vad är Digital Asset Management (DAM)?

Med hjälp av ett DAM kan du och ditt företag hantera samtliga av era digitala tillgångar på ett och samma ställe. Vanligtvis har ett företag många olika system som innehåller digitala tillgångar. Några av dessa kan vara intranät, CMS, PIM, e-handel, sociala medier, dokument, mediabank och öppna API:er.

Men vad är då en digital tillgång? Några exempel på digitala tillgångar är produktbilder, logotyper, ikoner, typsnitt, presentationsmaterial, broschyrer, banners, reklamvideos, arkiverade dokument, personalbilder, pressmaterial, Brand Book, avtal med mera. Vanligtvis besitter många organisationer de flesta av dessa, i de flesta av ovan nämnda system, vilket ofta kan vara rörigt. Med hjälp av ett DAM förenklar och effektiviserar ni er hantering av dessa.

Hur fungerar DAM + CMS?

Ett DAM och ett CMS kan många gånger uppfattas sköta samma uppgifter. Så är inte riktigt fallet, utan de kompletterar varandra väldigt bra. De löser båda relaterade problem, men med vissa viktiga skillnader.

Ett CMS gör det enkelt att publicera – inte att spåra och organisera. Det sköter ett DAM mycket bättre med hjälp av exempelvis metadata, vilket kan göra det enkelt att hitta rätt även i robusta databaser.

Synergin mellan ett CMS och ett DAM gör att man som redaktör får ett kraftigt publiceringsverktyg med en otroligt kraftfull och välorganiserad hantering av digitala tillgångar, så som bilder, logotyper, ikoner och videos.

I och med detta blir det lättare att dynamiskt använda innehåll för att rikta sig mot olika målgrupper samt att det blir enklare och mer effektivt att återanvända material så som mallar, innehåll och annonsmaterial.

Vi hjälper er igång med DAM

Vi har många års erfarenhet av DAM och har hjälpt kunder inom både privat och offentlig sektor och inom de flesta branscher, och vet vad som krävs. Hör av dig om du vill veta mer om hur ni kan dra nytta av ett DAM-system.

Vill ni ha hjälp att komma igång med DAM?

Kom igång med DAM

Vill du veta mer om DAM / Digital Asset Management?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss

    Lär dig mer om DAM

    Fingrar som signalerar vinnar-tecken med pekfinger och långfinger mot himmel

    Blogg: 10 tips till marknadsteamet

    Läs bloggen ➞
    Personer arbetar tillsammans

    Blogg: Vad är DAM?

    Läs bloggen ➞
    Röd färgburk täckt i blå färg

    Blogg: 9 trender och framtidsspaningar inom DAM

    Läs bloggen ➞
    Person i vit skjorta som trycker på sin mobil

    Blogg: DAM - underlättar rörligt content i sociala medier

    Läs bloggen ➞
    Glödlampa på griffeltavla med tankebubblor

    Blogg: Vinsterna med en enhetlig DAM-strategi

    Läs bloggen ➞
    Personer som samarbetar bakom en och samma dator

    Blogg: 4 sätt ett DAM skyddar varumärket

    Läs bloggen ➞
    Kvinna jobbar hemifrån på distans vid sin dator

    Blogg: Kraften i att personalisera digitala upplevelser

    Läs bloggen ➞