Digital Asset Management (DAM)

Vi hjälper er hantera era digitala tillgångar

Kom igång med DAM

Digital Asset Management (DAM) är ett växande område inom marknadsteamets MarTech. Med ett DAM kan du enkelt hantera alla digitala tillgångar på ett och samma ställe. Vi hjälper er igång med DAM.

http://Claes%20Friberg,%20affärsutvecklare%20inom%20Digital%20Asset%20Management%20på%20Consid

Claes Friberg

DAM Expert

claes.friberg@consid.se 070-869 88 60

Partnerskap med ledande plattformar

För offentlig och privat sektor

30+ DAM-implementationer

Vad är Digital Asset Management (DAM)?

Med hjälp av ett DAM kan du och ditt företag hantera samtliga av era digitala tillgångar på ett och samma ställe. Vanligtvis har ett företag många olika system som innehåller digitala tillgångar. Några av dessa kan vara intranät, CMS, PIM, e-handel, sociala medier, dokument, mediabank och öppna API:er.

Men vad är då en digital tillgång? Några exempel på digitala tillgångar är produktbilder, logotyper, ikoner, typsnitt, presentationsmaterial, broschyrer, banners, reklamvideos, arkiverade dokument, personalbilder, pressmaterial, Brand Book, avtal med mera. Vanligtvis besitter många organisationer de flesta av dessa, i de flesta av ovan nämnda system, vilket ofta kan vara rörigt. Med hjälp av ett DAM förenklar och effektiviserar ni er hantering av dessa.

Hur fungerar DAM + CMS?

Ett DAM och ett CMS kan många gånger uppfattas sköta samma uppgifter. Så är inte riktigt fallet, utan de kompletterar varandra väldigt bra. De löser båda relaterade problem, men med vissa viktiga skillnader.

Ett CMS gör det enkelt att publicera – inte att spåra och organisera. Det sköter ett DAM mycket bättre med hjälp av exempelvis metadata, vilket kan göra det enkelt att hitta rätt även i robusta databaser.

Synergin mellan ett CMS och ett DAM gör att man som redaktör får ett kraftigt publiceringsverktyg med en otroligt kraftfull och välorganiserad hantering av digitala tillgångar, så som bilder, logotyper, ikoner och videos.

I och med detta blir det lättare att dynamiskt använda innehåll för att rikta sig mot olika målgrupper samt att det blir enklare och mer effektivt att återanvända material så som mallar, innehåll och annonsmaterial.

Vi hjälper er igång med DAM

Vi har många års erfarenhet av DAM och har hjälpt kunder inom både privat och offentlig sektor och inom de flesta branscher, och vet vad som krävs. Hör av dig om du vill veta mer om hur ni kan dra nytta av ett DAM-system.

Vill ni ha hjälp att komma igång med DAM?

Kom igång med DAM

Lär dig mer om DAM

Personer arbetar tillsammans
5 min lästid
blogg

Vart är DAM på väg?

Hur ser utvecklingen & framtiden ut för DAM? Fyra trendspaningar om Digital Asset Management. Våra experter stöttar er i valet av DAM-system.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Fingrar som signalerar vinnar-tecken med pekfinger och långfinger mot himmel
13 min lästid
blogg

10 konkreta tips till marknadsteamet

Marknadsteam har många uppgifter. Så även du som marknadschef. Ta del av 10 tips hur du kan optimera marknadsföring & stärka marknadsteamet.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Personer som samarbetar bakom en och samma dator
3 min lästid
blogg

4 sätt ett DAM skyddar ditt varumärke

Digital Asset Management (DAM) är optimalt för att skydda och bygga varumärke. Här är fördelarna med DAM för ert varumärke.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Claes Friberg, DAM - kraften i att personlisera digitala upplevelser
3 min lästid
blogg

Kraften i att personalisera digitala upplevelser

Smartphones är idag millenials köpcentrum och som företag måste man diversifiera sig digitalt. Hur då? Med hjälp av DAM och personalisering!

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Glödlampa på griffeltavla med tankebubblor
2 min lästid
blogg

Vinsterna med en enhetlig DAM-strategi

Rich content har exploderat senaste tiden. Som företag måste man ha en genomarbetad strategi för sin digitala tillgångshantering med DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Röd färgburk täckt i blå färg
5 min lästid
blogg

9 viktiga trender inom Digital Asset Management (DAM) 2021

Vi har utvärderat 30 leverantörer inom Digital Asset Mangement (DAM). Här är de viktigaste trenderna inom DAM. Lär dig mer om DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Person i vit skjorta som trycker på sin mobil
6 min lästid
blogg

Underlätta hantering av rörligt content i sociala medier med DAM

Digital Asset Management (DAM) hjälper dig att hantera videos för sociala medier på ett smart och automatiserat sätt. Underlätta videohantering med DAM.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Personer arbetar tillsammans
6 min lästid
blogg

Vad är DAM?

Vad är ett DAM? Hur kan man som organisation effektivisera sin hantering av digitala tillgångar med hjälp av ett sådant? Vad är skillnaden gentemot ett PIM? Och hur samspelar ett CMS och ett DAM? Läs vidare för att få svar på frågorna.

Kategorier: Digital Asset Management, Kunskap, Marknadsföring
Ladda fler

Vill du veta mer om DAM / Digital Asset Management?

Lämna dina uppgifter så hör vi av oss

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.