Möt varumärkesveteranen Jonas Ydkvist

Ny vd på Consids prisvinnande varumärkesbyrå Paradigm

I januari återvände Jonas Ydkvist till Sverige, och därmed Paradigm. Som ny vd ska han stärka varumärkesfrågan och Consids varumärkesbyrå ytterligare tillsammans med sina vassa kollegor. Jonas representerar en stark vision och har ett engagemang som snabbt smittar av sig på omgivningen. Helt enkelt en fantastisk kulturbärare av hur det är att jobba tillsammans med Paradigm – mänsklig, varm och med en god portion humor. Lär känna honom i ett samtal om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet, samt vad som krävs framåt för att sätta varumärkesfrågan på kartan.

Analysarbetet bakom Volvo Trucks ”The Epic Split”

För två år sedan erbjöds Jonas Ydkvists sambo ett jobb som skulle leda familjen från Göteborg till vad som tidigare varit ett välbesökt resmål – Barcelona, Spanien. Tiden som ”medföljande” gav Jonas möjlighet att fortsätta sin resa som kommunikationskonsult, nu i egen regi.

– Pandemin suddade ut gränserna kring var en arbetsuppgift kan utföras. Det var en klar fördel för mig att kunna jobba vidare mot den svenska marknaden utan några större bekymmer, berättar Jonas från lägenheten i Barcelona iklädd en IFK Göteborg-tröja.

Nu välkomnar vi Jonas, som var en del av Consids varumärkesbyrå Paradigm mellan år 2016 och 2020, tillbaka efter den soliga vistelsen. Med sig tar han en lång och gedigen erfarenhet av varumärkes- och kommunikationsarbete, både från byråsidan såväl som näringslivet.

Jonas var till exempel Strategic Marketing Communications Manager på Volvo Trucks i samband med de omtalade lanseringarna mellan år 2012 och 2014. Vilka bland annat omfattade den mångfaldigt prisade ”The Epic Split” med Jean-Claude van Damme. Som den urgöteborgare Jonas är tar han givetvis med sig ”kraften i humor ”, och när vi pratar med honom är han tydligt analytisk, eftertänksam och långsiktig.

Varför är ett starkt varumärke en nödvändighet? 

Att Jonas aldrig upphör att fascineras av hur vissa företag har ”det” driver honom framåt. Han vet vad som fungerar och behövs för att företag ska ligga högt upp i publikens medvetande genom rätt fokus som bygger förtroende och sympati. Vilket i sin tur påverkar ett företags försäljning, lönsamhet och lojalitet positivt – både bland kunder och medarbetare.

– Varumärkesfrågan är mer närvarande än de flesta tror inom business-to-business. I och med att ett köp inom näringslivet ofta innebär en högre risk än vid business-to-consumer köp, så blir besluten mer emotionella än vad vi erkänner för oss själva. I själva verket bestämmer vi oss ofta för vem vi vill jobba med, och hittar rätt rationella argument efteråt. Vad är det då som får oss att fatta sådana beslut? Och hur kan företag göra för att vända det till en fördel? Det är varumärke för mig.

Det för oss in på Jonas parallella passion – musik och framför allt låtskrivarkonsten. Att klura och jaga metodik i de känslor som förmedlas. Framåt ser Jonas därmed att andra igenkänningstecken, såsom att höra och känna ett varumärke, kan komma att prägla vad som kännetecknar ett varumärke i allt större utsträckning.

– Vi har ett stort ansvar att bryta idén om att varumärke är en avdelning eller en skrivbordsprodukt. När investeringen i ett varumärke utnyttjas optimalt så präglar det verksamheten i allt man gör. Varje dag. I en värld där vi slarvigt säger att ‘konkurrensen hårdnar’ är ett starkt varumärke inte bara en fördel. Det är en nödvändighet, poängterar Jonas.

Nycklarna för att sätta varumärkesfrågan och Consids varumärkesbyrå tydligare på kartan

Jonas berättar med stor entusiasm om beslutet att vända hem och ett hjärta som klappar för att vara en del av Paradigm. För en sak som Jonas saknat som egen är styrkan han finner i nära kollegor. Speciellt eftersom han inom kreativa yrken uttrycker att lagarbete ofta är nyckeln till framgång – där man kan trycktesta vad som håller och få en knuff i rätt riktning om man kör fast.

– Jag är väldigt glad att kunna återvända och bidra till Paradigms och Consids fortsatta framgångar – det är en oerhört stimulerande miljö att befinna sig i. Drivna och vassa kollegor, ett genomtänkt erbjudande som gör praktisk skillnad, och stora utvecklingsmöjligheter som en del av Consid.

I Jonas Ydkvist har Consid hittat helt rätt person att ta den prisade varumärkesbyrån Paradigm vidare. Som ny vd ska Jonas att fortsätta överträffa kundernas förväntningar och stärka Paradigms position ytterligare.

– Jag ser fram emot att sätta både varumärkesfrågan, och därigenom Paradigm ännu tydligare på kartan. En av nycklarna är givetvis våra fantastiska medarbetare som ger oss en grund att stå på. Deras engagemang, attityd och kunskap är det som bygger kundernas förtroende och lojalitet.

Jonas fortsätter:

– Den andra nyckeln är vår tillhörighet inom Consid. Här finns ett nätverk, och ett totalerbjudande som (om det utnyttjas rätt) kan summeras som ’ett plus ett blir tre’, avslutar Jonas med ett stort leende.

Cecilia Backenfall som varit t.f. vd på Paradigm kommer nu att återgå till att fullt ut fokusera på sin roll som kundansvarig projektledare på Paradigm och att leda Consids transformationssatsning. Läs mer om Cecilia och Consids accelererande transformationssatsning.

Kom i kontakt med Jonas!

Lär känna fler kollegor!

Jenny Fernvik, UX-lead Borlänge
2 min lästid
Personporträtt

Jenny Fernvik: UX-föregångaren som ”valde helt rätt”

Consid är i full gång med att digitalisera Dalarna. Möt Jenny Fernvik, UX-lead i Borlänge, som är en av de som ska forma kontoret.

2 min lästid
Personporträtt

Q Inspiration med it-projektledaren Sevil Eker Percinel

Möt och inspireras av Sevil Eker Percinel, it-projektledare på Consid, som berättar om sin väg in i it-branschen, varför jämställdhet är viktigt och drömmen om att få göra skillnad för andra.

Lena Fahrenkrug, Sales Manager Consid Hamburg
3 min lästid
Personporträtt

Försäljningschefen i Tyskland: ”Consids företagskultur är vår absoluta fördel”

Consid fortsätter att accelerera i Tyskland efter rekordetablering. Möt Lena Fahrenkrug, Sales Manager på Consid i Hamburg.

Kollegor som arbetar tillsammans
4 min lästid
Reportage

Vi slår hål på 7 myter om it- och techbranschen

Genom att slå hål på 7 myter som vi bemöter dagligen hoppas vi att kunna inspirera till en förändrad syn på it-branschen.

Ladda fler

Anpassa dina datapreferenser

Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.