Möt Magnus Osbeck

Business Line Manager inom innovation och digital affärsutveckling på Consid

Magnus Osbeck är vår nya Business Line ManagerConsid inom innovation och digital affärsutveckling. Magnus yrkesbakgrund innefattar det faktiska hantverket bakom att utforma visioner och koncept för att omsätta dem till konkreta tjänster och produktersom drar nytta av data och digitala teknologier. senare år har han även arbetat beslutande nivå och kommer närmst från Coop som Head of Innovation and Digital strategy. Nu är det ”handfast innovation” som gäller tillsammans med kollegorna på Consid för att omsätta visioner till konkreta tekniska lösningar. Lär känna Magnus i ett samtal om satsningen!

Hallå Magnus! Du är ny Business Line Manager inom innovation och digital affärsutveckling hos oss på Consid. Vad innebär en sådan satsning för Consid tillsammans med befintliga och nya kunder?

– Vi omsätter visioner till konkreta tekniska lösningar. Det handlar om en avdelning Consid som jobbar med innovation och digital affärsutveckling. Om ett företag till exempel vill satsa på att bli mer hållbara så kan vi göra tekniska lösningar, tjänster, produkter och/eller digital implementation som hjälper till med det. Men det kan också till exempel handla om visioner hos företag som vill växa som verksamhet, göra en affär smidigare gentemot kund, automatisera verksamheter och bli mer datadrivna, säger Magnus Osbeck.  
 
Magnus arbete med innovation och digital affärsutveckling kommer därmed att verka som en brygga mellan Consids ytterligare erbjudanden inom varumärkesstrategi, Customer Experience och Analytics.  
 
Vi har inte bara byggt en liten innovationslåda som hjälper till i en liten del. Utan vi bygger en serie av erbjudanden som kan hjälpa bolag i alla de faser som de behöver gå igenom. Vi kan ta fram en plan tillsammans med kund, men också hjälpa dem att utföra planen på teknisk nivå. Jag vill vara en del av resan där Consid breddar sig och skapar partnerskap med våra kunder. För det är resan som våra kunder ska göra som jag är intresserad av att få hjälpa till med, förklarar Magnus. 

Finner en djup förståelse för teknologi hos Sveriges bästa arbetsgivare

Magnus drivs av att vara i sammanhang där det finns djup förståelse för teknologi. Vilket var en stor anledning till att han valde att fortsätta sin yrkeskarriär tillsammans med sina nya kollegor hos Sveriges bästa arbetsgivare, Consid. 

– Jag kommer till Consid för att här finns det mycket och djup kunskap för teknologi. Jag ser att jag kan bidra med affärsförståelsen, men också att berika mer klassiska it-projekt med affärsnytta och affärsvärde. På så sätt blir det inte en fråga om att söka efter teknologi när visioner ska omsättas till faktiska lösningar. Utan vi kommer med en teknisk stark plattform som kan hjälpa Consids kunder med affärsutveckling.

– Men det handlar också om att Consid är Sveriges bästa arbetsgivare! Carl Hagberg, kontorsansvarig i Göteborg lade upp på LinkedIn att Consid är utsedda till Sveriges bästa arbetsgivare. Så då kontaktade jag honom och sa ’det låter ju fantastiskt, jag är på’. Samtidigt som jag på egen kammare frågade runt i min sfär om vilka som är bäst i branschen på att leverera it- och tekniklösningar, och då var det många som nämnde Consid. 

Står starkt för handfast innovation

Magnus har jobbat med innovation, produktutveckling och tjänsteutveckling i många år för större varumärken, bland annat Coop och Stena Line. Närmast kommer Magnus från Coop där han var ansvarig för innovation och del av en digitaliseringsgrupp.

– På Coop hade vi en tydlig strategi om att vara det mest hållbara alternativet när det kommer till dagligvaruhandeln. Men för att göra det och vara trovärdig inom det måste man leva som man lär. Då byggde vi bland annat något som vi kallar för hållbarhetsdeklarationen – en tjänst för Coops kunder för att de ska kunna skanna produkter i butik för att se respektive produkts hållbarhetsavtryck, berättar Magnus.

Bakom sig har Magnus också stor erfarenhet som entreprenör inom techstartup och det faktiska hantverket vad gäller produktutveckling och programmering. Men med åren har han gått från att själv producera till att vara nära ledningsgrupp där han kan påverka bolaget i sin helhet. Detta för att skapa förutsättningar för andra att brinna för samma saker som han brunnit för. 

– Min gemensamma nämnare har alltid varit att jobba innovativt med de senaste teknologierna och omsätta det till värde i form av företag och tjänster. Teknik är inte bara teknik, utan teknik är en möjliggörare om man intresserar sig för företaget och värdena mot slutkund. Bryggan däremellan är det som driver mig nu och det är oftast där innovation och kreativitet kommer fram. Jag blir därmed sällan dragandes på teoretiska processer, utan vill skapa energi, engagemang och effekt för att få med folk på tåget. På så sätt får man saker gjort längs vägen. Så handfast innovation är det jag står för.  

Innovativa lärdomar att ta med sig framåt för att skapa värde

Vi ber Magnus blicka bakåt för att identifiera sina största lärdomar som han nu tar med sig in i arbetet tillsammans med Consid. Men den frågan har han såklart redan ställt sig själv, för att kunna ”hålla Consids kunder i handen i vårt och torrt” under den resa som de vill göra.

– Jag har precis suttit ner för att sammanställa de lärdomar som jag vill lyfta för andra bolag. Mina största lärdomar är: 

  1. ”Väldigt många som vill applicerar ny teknologi, innovation eller digitalisering försöker få till sig en plan utifrån. Min lärdom är att: för att digitalisering och transformation ska lyckas så behöver bolaget själva sitta i förarsätet för sin egen digitalisering och transformation. Men jag vill bygga ett Consid där vi kan hålla kunderna i handen i vårt och torrt tills att dem står på egna ben. Värdet skapas bäst inifrån.”

  2. ”Framåt kommer det att vara avgörande att bolag som försöker att bli innovationsdrivna, faktiskt är det hela vägen upp i ledningsgruppen. Att man har ett ledarskap som står för ett innovationsklimat på bolaget och driver det, och vara en del av företagets visioner eller övergripande mål. Annars är det svårt att lyckas.” 

  3. ”Ska man börja digitalisera ett bolag, börja digitalisera processer i stället för att digitalisera en avdelning. Vad jag menar med det är att många säger som exempel: vi skulle vilja digitalisera eller transformera HR avdelningen. Det är en god ambition men man behöver titta på HR avdelningens konkreta processer. När man börjar digitalisera dessa processer en och en så kommer arbetet i sig, med gott ledarskap, leda till att avdelning själva lär sig att digitalisera sig själva.”

  4. ”Om du jobbar utifrån slutanvändarens perspektiv eller slutkund så gör man i regel sällan fel. De som är duktiga på att förstå slutanvändarens eller slutkundens verklighet och beteenden, och även tittar på data som skapar en sådan förståelse lyckas bygga tjänster och produkter som är bra.”  

Magnus kommer nu tillsammans med kollegorna på Consid och våra kunders stora förtroende att jobba med siktet högt ställt. Även utanför arbetsplatsen är det uppåt som gäller. 

– Utanför jobbet spenderar jag mycket tid med min familj. Men annars klättrar jag i berg och har egen verkstad där jag gör möbler. Jag kommer från hantverket oavsett om det är på jobbet eller privat och att vara så nära skapandeprocessen som möjligt. Det har blivit ett andningshål från den digitala världen, att inte behöva programmera för att skapa något, avslutar Magnus. 

 

Kom i kontakt med Magnus!

Magnus Osbeck, Business Line Manager inom innovation och digital affärsutveckling på Consid

Magnus Osbeck

Business Line Manager inom innovation och digital affärsutveckling

magnus.osbeck@consid.se 070-2626212 Läs mer

Lär känna fler kollegor!

Per Malmsten
4 min lästid
Personporträtt

Per Malmsten, Senior Customer Success Manager och Analytics

Per Malmsten har nu klivit in på Consid som Senior Cutomer Success Manager. Lär känna Per Malmsten i ett samtal om hur han arbetat med Analytics genom åren och vad som kommer att vara avgörande framåt för att skapa effekt genom att vara datadrivna.

Mikael Dahlman, Alingsås, konsultchef & lösningsarkitekt
2 min lästid
Personporträtt

Mikael Dahlman, lösningsarkitekt & konsultchef i Alingsås

Mikael Dahlman är lösningsarkitekt och konsultchef hos Consid i Alingsås. Lär känna Mikael och ta reda på varför han ser AI och automation som viktiga byggstenar i digitaliseringsresan.

Fredrik Swahn, Business Developer inom CX på Consid
4 min lästid
Personporträtt

Fredrik Swahn, Business Developer inom CX

Fredrik Swahn är ett av våra senaste tillskott på Consid. Med en lång erfarenhet inom Customer Experience (CX) och MarTech kommer Fredrik att spela en viktig roll för våra långsiktiga och strategiska partnerskap. Lär känna honom här!

Anna Kapnoula, .net-utvecklare, backend-utvecklare, scrum master, It-konult på Consid i Lund.
2 min lästid
Personporträtt

Anna Kapnoula, backend-utvecklare & Scrum Master

Möt Anna Kapnoula, vår backend-utvecklare och Scrum Master inom .Net-utveckling, som svarar på 6 snabba frågor om sitt jobb på Consid i Lund.

Ladda fler

Anpassa dina datapreferenser

Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.