Möt Adam Janäng Smideborn

UX Lead i Karlstad

Adam Janäng Smideborn
När Adam Janäng Smideborn inte är UX Lead om dagarna på Consid i Karlstad, nördar han gärna in sig på ämnen som surdegsbakning, akvarellmålning eller skedtäljning. Möt Adam i ett samtal om UX-tips, hans resa och målen för Karlstads fortsatta utveckling – i detta personporträtt!

Möt Karlstads nya UX Lead – Adam Janäng Smideborn

Med barndomen i Värmland följt av några år i Göteborg är Adam nu tillbaka i Karlstad med familjen tillsammans med en ryggsäck fylld av erfarenheter och lärdomar från storstan.

Jag blev glad när jag såg att Consid skulle öppna kontor i Karlstad! På något sätt kändes det som ett kvitto på att vi gjorde rätt som flyttade.

”Det blir spännande att kunna erbjuda våra tjänster lokalt”

Consid firade 1 år i Karlstad i maj och har i skrivande stund 20 anställda på plats lokalt. Nu har man också fått sin första egna UX-designer i form av Adam som intar rollen som UX Lead. Han kommer att spela en viktig roll i Consids fortsatta resa i Karlstad. Vi hör med Adam vad han ser mest fram emot.

– Det känns jättekul att äntligen vara på plats! Jag ser fram emot att få vara en del av den fortsatta resan här i Karlstad. Det ska också bli spännande att kunna erbjuda våra tjänster lokalt här i Värmland. Min bild är att det finns många företag här som behöver den typen av kompetens som vi besitter för att lyckas med sin digitalisering och fortsatta utveckling.

Hur kom Adam in på UX-spåret? Han berättar att intresset för UX väcktes långt innan han överhuvudtaget kände till begreppet.

– Så länge jag kan minnas har jag funderat över saker och tings utseende och funktion och grubblat över alternativa lösningar, vem som är användaren eller mottagaren och hur den gör och tänker. Efter flera år av löpbands-liknande produktion av webbplatser, banners och annonser tröttnade jag på att det saknades belägg för designbesluten. Jag insåg att jag försökte vara alla till lags och lyssnade på vad olika beslutsfattare tyckte och tänkte hela tiden. Den som skrek högst var den som fick bestämma och så var det jag som verkställde. Jag ville kunna härleda beslut till någonting och ha möjlighet att argumentera för det ena eller det andra – gärna med nytta för slutanvändaren i fokus. Jag började läsa på mer om interaktionsdesign och UX, gick några kurser inom området och började jobba som UX-designer 2015.

”Mitt mål är att vi ska ha ett öppet klimat där alla kan trivas”

Consid i Karlstad växer så att det knakar! För att möta den stora efterfrågan som finns behöver vi bli ännu fler. Inte minst på UX-fronten. Målet är att vi ska bli ett team på minst 5 UX-designers på orten inom de närmaste åren och redan nu har vi 50+ UX-designers som sitter utspridda på Consids kontor runt om i Sverige. Vilka mål har Adam med tiden som kommer?

– Det är lyxigt att ha ett sådant nätverk av kollegor att utvecklas med, bolla idéer med och ha roligt med. Jag vill även ha det här lokalt i Karlstad. Därför vill jag ha hit fler härliga människor som, tillsammans med oss, vill ha roligt på jobbet och samtidigt skapa värde för våra kunder. Jag ser verkligen fram emot att bygga ett starkt team. Mitt mål är att vi ska ha ett öppet klimat där alla kan trivas och känna sig hemma – det har alltid varit viktigt för mig. Det känns även viktigt att det finns utrymme för lite trams i vardagen, då mår jag som allra bäst! Att ha roligt med sina kollegor och känna in sin magkänsla när man går till jobbet; det är kanske de viktigaste parametrarna för ett hållbart och lyckat samarbete.

”I grund och botten handlar det om att förstå användarnas behov och situation”

Vad är UX för Adam? Han menar att det finns många olika saker att fokusera på och det är just det som gör yrkesrollen så rolig och spännande.

– För det första tycker jag att det är kul att fler och fler företag inser värdet av UX; att det i slutändan lönar sig att investera lite extra i att skapa något som är skräddarsytt efter både verksamhetens och kundernas mål och behov. UX är ett ganska brett begrepp. Jag tror att många har bilden av att det mest handlar om yta, men en snygg yta är inte allt även om det är en stor del av upplevelsen. Däremot finns det ful design som fungerar jättebra och jättesnyggt designade lösningar som fungerar dåligt. Det finns mycket man behöver ha koll på för att skapa en användarvänlig lösning och önskad effekt. I grund och botten handlar det om att förstå användarnas behov och situation och ge dem så bra förutsättningar som möjligt för att kunna utföra det som ska göras – självklart med lika mycket fokus på verksamhetens mål och behov. Det måste finnas en balans där.

Adams 3 bästa tips till personer med samma yrkesroll

  • Se till att det finns en förståelse och samsyn, synka så att ni förstår varandra och menar samma sak. Ett ord eller en beskrivning kan betyda helt olika saker för två olika personer. Ställ frågor, be varandra visa exempel, jämför olika lösningar och testa att beskriva med metaforer.
  • Var ödmjuk och öppen inför vilka insikter som kan uppstå i ditt researcharbete. Det är lätt att ha förutfattade meningar och bli begränsad i tanken.
  • Försök att prata med slutanvändare så ofta du kan. Det finns mycket att vinna på det! Låt dem öppna upp sig och prata. Var nyfiken och fråga gärna ”Varför?” en extra gång.

- Det är lyxigt att ha ett sådant nätverk av kollegor att utvecklas med, bolla idéer med och ha roligt med.

Adam Janäng Smideborn

Lär känna fler kollegor!

Personalen är A och O, och här på Consid värdesätts den högt. Jag blev lockad också av att vara med och prägla Consids satsning inom Embedded.

Samuel Zetterlund

Embedded-utvecklare

Läs mer om detta
Samuel Zetterlund, Embedded-utvecklare på Consid.
Full fart framåt.

Erica Dahlberg

Business Line Manager, Embedded

Läs mer om detta
Erica Dahlberg, Business Line Manager, Embedded Consid