Är ditt företags mobila lösningar redo för hösten 2018?

 

 

Det finns mängder med yttre faktorer som påverkar hur mobila applikationer presterar och upplevs av användaren. Tack vare lång och gedigen erfarenhet besitter vi på Consid en unik kunskap gällande hur man bäst gör för att hålla högsta möjliga kvalitet på applikationer, inte bara när de byggs, utan även över tid. Ta del av nedanstående blogginlägg som går igenom fyra huvudkomponenter för en bra apphälsa.

För att nå framgång med sin strategi kring mobilappar krävs givetvis starka produkter på marknaden. Användbara appar som ger användaren det värde de söker kan göra stor skillnad för exponeringen och försäljningen av era produkter.  

För att bibehålla och öka användandet av era appar över tid krävs dock en mer långsiktig plan som innefattar underhåll och stimulering av apparna. Du har säkert hört talas om fenomenet att appar “dör” om de inte följer de riktlinjer som de stora operativsystemen sätter upp, eller för att de helt enkelt får för många negativa recensioner i app-butiken. 

Detta inlägg är skrivet utifrån de erfarenheter vi har samlat på oss sedan vi började utveckla appar 2008. Vi är övertygade om att vi, med vår spetskompetens inom området, kan hjälpa er att upprätthålla en effektiv strategi för att underhålla och förbättra era appar långsiktigt.  

Nedan listar vi de fyra saker man bör ha i beaktande för att ni ska ha möjligheten att göra era appar redo för hösten 2018. Behöver ni hjälp med någon av nedan punkter gör vi gärna en genomlysning av era appars hälsa, föreslår förbättringar och gör det kallar vi för en “Mobile Health Check”.

Operativsystem 

Under hösten släpper både Google och Apple nya major-versioner av sina operativsystem Android och iOS. Android 9 Pie släpptes redan den 6:e augusti i år och med denna version kommer flera förändringar som man behöver säkra sina appar för. Det är nu till exempel svårare att komma åt mobilens sensorer och sättet som säker data kommuniceras på har förändrats. 

Vi ser också att kraven blir allt högre på integritetspolicy och liknande dokumentation. Apple har i dagarna gått ut med nya riktlinjer för appar som distribueras via App Store, och i korthet krävs nu en integritetspolicy som förklarar hur användarens uppgifter hanteras av företaget och hur denna data delas med andra. Detta krav börjar gälla redan den 1 oktober i år och det är därför nu dags att se över att kravet uppfylls. 

Apple kommer även att släppa en ny version av sitt operativsystem iOS i höst och med det brukar det komma en del förändringar som måste tas hänsyn till.  

Hårdvara

Förutom uppdaterad mjukvara och nya versioner av operativsystem till mobila enheter släpps det löpande under året flera nya telefonmodeller från olika tillverkare. Dessa kan ha en skärmstorlek som tidigare inte funnits eller andra förändringar som gör att din app inte fungerar så som ni tänkt. Detta kan snabbt bidra till frustration hos användaren, samt skapa negativa omdömen och publicitet. 

Med ständigt nya modeller släpps även nya funktioner knutna till modellerna. Vi vet sällan i förtid vilka funktioner som släpps, men det finns ofta funktioner man kan förbättra genom att utvärdera sina appar. I vårt arbetssätt är detta en viktig del i att göra befintliga appar ännu bättre.  

Användarvänlighet 

Något som ständigt förändras är hur vi människor använder våra mobiler, och vad vi förväntar oss att appar ska klara av att göra. Det är stor skillnad på de appar som sätter användarvänlighet högt på agendan idag jämfört med hur de såg ut och kändes för bara ett par år sedan.   

Upplever man som användare att en design känns föråldrad, eller att en knapp inte gör det man förväntar sig, skapas snabbt frustration. Detta oavsett hur bra appens kärnfunktionalitet är.  

Användarfeedback 

Något som har blivit allt viktigare för appar är hur de tas emot av användarna. Som beskrivet ovan är vi som användare oerhört snabba att döma ut en app om den inte gör det vi förväntar oss av den. Detta i samband med att vi förlitar oss allt mer på appars omdömen och recensioner, vilket gör att de appar som har dåliga omdömen eller negativa recensioner, vilka ligger kvar sedan gammalt, får väldigt svårt att stå ut i den högt saturerade app-marknaden.  

Ett exempel på detta är hur det i en undersökning visats att 80% hellre laddar ner en app med goda recensioner från ett okänt varumärke än vice versa. Det är därför enkelt att se varför man ska underhålla och ständigt förbättra sina appar. Det finns också poäng att hämta genom sättet man hanterar negativ feedback på. 

Med detta sagt är det kritiskt att göra en genomlysning av sina befintliga appar och att framförallt bygga en struktur för hur man kan fortsätta underhålla dem över tid. 

Vi på Consid har stor erfarenhet av mobil utveckling och förvaltning av appar och vi håller oss ständigt uppdaterade gällande de senaste mobiltelefonerna och operativsystemen. Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om vår Mobile Health Check där vi går igenom dina appar och ser till att de är redo för hösten 2018.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser