4 sätt ett DAM skyddar ditt varumärke

Kontakta mig direkt

Ett DAM-system är optimalt för att skydda och bygga ert varumärke. Hur då? Låt mig berätta hur hela er organisation tjänar på ett DAM-system.

http://Claes%20Friberg%20DAM%20Consid

Claes Friberg

Enterprise Sales Executive

claes.friberg@consid.se 070-869 88 60

Optimera hela din organisations arbete med ett DAM

En organisations varumärke är idag exponerat för mer risk än någonsin tidigare. Fel användning av varumärkets logotyp, färger och typsnitt kan ge förödande effekter. Det är till och med så att storleken, formatet eller versionen av varumärkesinnehållet kan sänka ett varumärke. Detta då varumärkeskontinuitet är viktigare än någonsin.

Detta gäller inte enbart organisationens marknadsavdelning. Samtliga avdelningar påverkas då olika typer av innehåll konstant tas fram. Det kan handla om allt från fakturor och offerter till presentationer och mailhälsningar. Varumärkets identitet är viktig. Varumärkesintegritet blir dock mer och mer utmanande, särskilt i dessa digitala tider med allt högre tempo och allt fler digitala kanaler.

Det är därför viktigare än någonsin att inleda ett arbete med att strukturera detta för samtliga anställda. Att inleda är nyckeln här, då man bör inse att en sådan omställning tar tid. Alla som har något med varumärket att göra – vilket såklart är, eller bör vara, alla inom hela organisationen – måste ha stenkoll på företagets digitala tillgångar. Men hur får man då det? Svaret ligger i ett Digital Asset Management-system (DAM).

Visste du förresten att budgeten för inköp av marknadsföringsplattformar (MarTech-plattformar) har ökat med 50 % de senaste tre åren? (CMO Spend, Gartner, 2018)

Spenderande på MarTech i procent av totala marknadsbudgeten (CMO Spend, Gartner, 2018).
Spenderande på MarTech i procent av totala marknadsbudgeten (CMO Spend, Gartner, 2018).
Visste du att Brand Consistency ökar bolagets försäljning med 23 % i genomsnitt?

(Inc. Magazine, juni 2017)

1. DAM för HR

Att attrahera, anställa och onboarda nya medarbetare låter kanske inte så överdrivet komplicerat. Men det är det. Och om man inte gör det på rätt sätt så kan det bli förödande för varumärket.

I likhet med marknadsavdelningens mål att se till att nya kunder flödar in och att befintliga kunder förblir just kunder behöver HR-teamet se till att nya kandidater blir intresserade av organisationen, att de anställs, att de onboardas och att de mår bra och inte letar efter nya möjligheter.

I och med ovan behöver även exempelvis HR-avdelningen se till att alla dokument, broschyrer, onboardingmaterial och kommunikation på LinkedIn stämmer överens med varumärket. Det handlar om kontinuitet och att hela tiden jobba i enighet med varumärket.

I allt från uppmärksammande Employer Branding-kampanjer och LinkedIn-headhuntande till event och webinars måste detaljerna gå i linje med varumärkets riktlinjer. Det handlar bland annat om färger, slogans och typsnitt.

Med ett organisationsomfattande DAM-system kan HR-avdelningen enkelt komma åt rätt och uppdaterade logotyper, bilder, slogans och så vidare, för att se till att maximera värdet i varumärket.

Visste du att hela 43 % av alla bolag upplever att deras köpta plattformar inte arbetar effektivt ihop utan som individuella silos?

(CDP Institute, 2019)

2. DAM för sälj

Att sälj och marknad går hand i hand är så väl en sanning som en utmaning för många. Tittar man närmare på just leadsgenereringsprocessen ser man ofta myntet från två helt olika sidor. Vilket kanske är bra, för vi är ju alla bra på olika saker.

Väldigt många organisationer har teams vars roll är att identifiera och kvalificera leads innan dessa levereras till en säljare. För att dessa teams ska kunna göra sitt jobb är man beroende av olika typer av content. Det kan handla om olika typer av säljdokument eller tjänste-/produktpaketeringar.

Ett organisationsomfattande DAM-system ger inte bara tillgång till de senaste versionerna av sådana digitala tillgångar, utan ser även till att de är nära till hands och av optimerad kvalitet. Något som är av högsta vikt för att sticka ut i dagens konkurrentutsatta marknad.

Ett DAM möjliggör även mätbarhet för en resultatdriven säljavdelning. Detta genom att exempelvis kunna se vilka dokument som används mest frekvent och vilka som är mest framgångsrika. Frågor som ”när i säljcykeln passar denna tillgång bra?” och “vilka tillgångar är det som gör att vi stänger affärer?” kan besvaras med datan som ett DAM tillhandahåller.

 

3. DAM för produktutveckling

”Produktutveckling kräver väl inte ett DAM-system?” Inte? Vi tror nämligen det. Varför? För att en tjänst eller produkt är ansiktet utåt mot användaren. Det är därför av yttersta vikt att varumärket lyfts fram på rätt sätt genom just produkten eller tjänsten.

Oavsett om produktutvecklingsteamet utvecklar en app, en webb, matvaror, kläder eller läkemedel så är användarupplevelsen, instruktioner, logotyper, ikoner och paketeringen A och O. Om inte dessa går hand i hand med varumärket är man ute på hal is. Återigen – kontinuitet är av yttersta vikt för att bygga ett starkt varumärke. Dessutom måste regulativa förutsättningar och IP-rättigheter finnas på plats för samtliga av ovan nämnda tillgångar.

Ett organisationsomfattande DAM-system ser till att produktutvecklingsfasen flyter på enligt plan och att alla inblandade har rätt digitala tillgångar nära till hands. I rätt version och med rätt användarrättigheter dessutom.

Visste du att hela 56 % av alla bolag upplever att deras industri/bransch utvecklas snabbare än vad de själva behärskar sina marknadsförings­plattformar?

(State of Martech, 2017)

4. DAM för lagens skull

Nästa generations DAM-plattformar är även integrerade med rättighetsverktyg för att ständigt hålla användarna uppdaterade med korrekt IP-information och korrekta användarrättigheter. Detta minskar markant risken per automatik uppstår när man använder en stor mängd digitala resurser som stora organisationer skapar och delar.

Ett organisationsomfattande DAM-system ser till att varje godkänd tillgång – oavsett användargrupp – har rätt IP-rättigheter och användarinstruktioner. Att få denna information på plats, och tillgänglig för de som ska nyttja tillgångarna, kan annars vara en utmaning. En utmaning som slösar onödiga resurser, så väl tids- som pengamässigt.

 

Att samarbeta mellan avdelningar med DAM

Organisationsomfattande DAM-system kan leda till ökad produktivitet, automation av digitala tillgångars rättigheter och bidra till varumärkets värde. Dessutom slipper marknadsavdelningen bruset av hundratals, eller kanske tusentals, manuella förfrågningar av bilder och annat innehåll från olika avdelningar inom organisationen.

Tid är oftast den stora utmaningen när det kommer till att jobba med varumärket. Att få hela organisationen att använda rätt filtyper, rätt kvalitet och rätt storlek kan vara utmanande. Men det kan också vara enkelt. Med ett molnbaserat organisationsomfattande DAM-system har man exempelvis möjligheten att konvertera alla typer av filer, även videor, för att de ska vara optimerade för det önskade användningsområdet. Detta minskar så väl laddtider och tid som behöver läggas ned på tidskrävande och till synes onödiga arbetsuppgifter. Och inte minst minskar det tidskonsumerande arbete för marknadsteamet som kan lägga tid på sådant som de är bäst på.

Organisationer måste idag skydda och upprätthålla sitt varumärke medan man springer i rekordsnabb fart för att hänga med i den globala konkurrensen. Detta kräver ett automatiserat samarbete organisationens avdelningar emellan. Och detta har aldrig varit enklare än idag, med de smarta DAM-system som marknaden erbjuder.

Att sjösätta ett organisationsomfattande DAM-system, alltså inte enbart för marknadsavdelningen, bidrar till att varumärket skyddas genom de centralt delade digitala tillgångarna som systemet tillhandahåller. Dessutom ökar DAM produktiviteten genom hela organisationen då tidskonsumerande manuella förfrågningar och flöden elimineras.

I stort påverkar ett DAM hela organisationen, där allt från rekrytering och sälj till marknad och produktutveckling omfattas. Ett DAM frigör tid från administrativa tidskonsumerande sysslor, vilket gör att varje avdelning istället kan fokusera på det de gör bäst – att sälja, rekrytera, utveckla produkter eller marknadsföra. Och kanske viktigast av allt – varumärket tar inte stryk, utan snarare stärks när kontinuiteten får stå i fokus.

 

Intresserad av ett organisationsomfattande DAM-system?

Hör gärna av dig till mig så berättar jag mer om hur just din organisation kan dra nytta av ett DAM-system för att effektivisera, automatisera och stärka ert varumärke. Lämna dina uppgifter i formuläret nedan så hör jag av mig inom kort!

Vill du veta mer om DAM?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör jag av mig.

    Consid – ett prisvinnande bolag

    Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

    Dagens industri gasellföretag 2020

    Gasellföretag
    9 år i rad

    Veckans affärer Superföretag 2020

    Superföretag
    8 år i rad

    Karriärföretagen 2021

    Karriärföretag
    6 år i rad

    Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

    Sveriges bästa
    arbetsgivare

    Läs mer om våra utmärkelser