AI, marknadsföring, försäljning och framtid

Ämnena som är på allas tungspets

Mitt namn är Roy Eriksson och jag är en AI-entusiast. Detta är ingen vanlig artikel. Om du läser igenom den – till sista rad – förstår du varför. Jag ska inte avslöja mer än så, är du redo? Let’s go!

Chatbots kommer i framtiden ta fram marknadsföringskommunikation med hjälp av grundläggande AI-teknik. Eftersom chatbots fungerar på kundmeddelandeplattformar, vilket vi människor redan vet, är det vettigt att dra nytta av deras konverserade AI-marknadsföringspotential. Försäljningsspecifika AI-lösningar kan också användas för att knacka på de stora mängderna data om försäljning och därmed extrapolera kraftfulla insikter. Dessa insikter kan bidra till att förutsäga resultat mer exakt och att få försäljningsrepresentanterna att fokusera på rätt perspektiv vid rätt tidpunkt för att bearbeta försäljning. Exempelvis kan försäljning och marknadsföring av AI-programvara visa e-post och organisera scheman och prioritera kommunikation. Försäljningsrepresentanter sparar också tid i bakgrundsforskningsprocessen, eftersom AI-plattformar kan göra jobbet för att identifiera potentiella ledare.

Eftersom personliga assistenter så som Siri och Alexa blir en allt vanligare del av konsumentens digitala vardag och att vår interaktion med enheter i allt större utsträckning utgörs av konversation, försöker många företag att integrera chatbots i sina marknadsföringsstrategier. Maskininlärning och AI används för att förstå köparens beteende och beslutsfattande, och ju mer de förstår, desto bättre kan annonsörer fokusera sin marknadsstrategi på vad konsumenterna faktiskt vill ha. Med hjälp av dina kunders tidigare inköps- och supportfrågor tillhandahåller de försäljningsinriktade AI-chattarna anpassade produktrekommendationer som konsumenterna mer sannolikt kommer att köpa.

När AI, maskininlärning och meddelandeprogram når sin fulla potential, spelar chattrum en stor roll i våra dagliga aktiviteter. Medan konsumentprotokoll för närvarande är dialoger mellan användaren och företaget om logistik av service, produkt och information, byggs företagschattar på ett sätt som inte bara är kundorienterat, utan också integrationen av företagen själva.

——————————————————————————————————————

Om du har läst såhär långt har du precis läst en ”AI-genererad” text, som översattes från engelska till svenska. Ganska imponerande, eller hur? Förutom att hjälpa mig att bevisa att AI och bots förändrar det sätt som marknadsföring sker mot kunder och hur vi kommunicerar inom våra företag visar detta samtidigt hur långt AI har kommit för att hjälpa oss att samla, bearbeta och ge mening av information. Det finns faktiskt en chans att inte en enda del av texten du precis läste skrivits av en människa över huvudtaget, och att AI i framtiden hjälper till att anpassa texten till just dig (eller dina kunder).

Om du själv vill försöka är det följande vad jag gjorde. Jag skrev in sökorden “AI”, “marknadsföring”, “bots”, “försäljning” och “framtid” på www.ai-writer.com och lät algoritmen göra sitt arbete. Den söker då på internet och hittar relevanta artiklar. Från dessa artiklar tar den ut meningar och skriver om en del av dem enligt dina önskemål. För denna demonstration väljer jag att skriva omkring 50% av varje mening. Jag handplockade sedan meningarna som jag trodde skulle skapa ett bra inlägg och ändrade bara mindre formuleringar för att binda samman meningarna.
 

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag och erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Bolaget grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser