Att våga för att vinna

Recept för framgångsrik, kreativ marknadsföring

 

Denna vecka gästbloggar vår varumärkesansvariga, Beatrice Carpvik, hos Cinode. I sitt blogginlägg avslöjar hon vårt recept för framgångsrik, kreativ marknadsföring – att våga. Ta del av inlägget nedan!

Äventyrsresor i anställningsbonus, hittelön för utvecklare, hemvändarbidrag och världens första Pokémon GO-stipendium (ja, du läste faktiskt rätt). Listan på våra uppseendeväckande marknadsföringskampanjer kan göras milslång. Jag möter varje vecka människor som är nyfikna på strategin bakom våra marknadsföringsframgångar, och med en snabb blick i backspegeln förstår jag dem, trots att den för oss blivit lika självklar som att glass smälter i juli. Ju mer tiden går, desto tydligare blir det för oss att vi med vårt innovativa tänk ruskat om, och jag tror jag vågar säga revolutionerat, stora delar av marknadsföringstänket i vår bransch. Det är såklart mycket som ligger bakom denna framgång, som är långt ifrån en slump. Men om jag ska nämna något som vi är lite extra stolta över så är det att vi har vågat gå vår egen väg.

Något som är en ständigt återkommande krydda i de samtal jag för med människor i min arbetsomgivning är nyfikenheten. Man är genuint nyfiken på hur vi tänker, och förvånad över att vi vågar ta till våra okonventionella metoder gång på gång. Och det är just det jag skulle säga är nyckeln för vår framgång – att vi vågar. Vi vågar göra det som andra hade backat på, vi vågar vara snabbfotade och flexibla i vår planering för att kunna springa på de allra färskaste uppslagen för potentiella marknadsföringsaktiviteter, och nästan viktigast av allt – vi vågar testa oss fram och inte vara så tjurskalligt stelbent marknadsföringskorrekta som kanske egentligen är kutym inom marknadsförings- och reklamsfären.

Jag har skrivit pressmeddelanden i en taxi på väg till flygplatsen med en kollega i telefonluren, som jag hållit fast mot axeln samtidigt som jag febrilt knapprat på tangentbordet. Detta efter att vi på morgonnyheterna tagit del av information som vi velat koka ner till en kampanj som lett till större mediala uppslag än vi någonsin vågat hoppas på. Jag har spånat idéer med kollegor över en enkel kopp kaffe – idéer som på bara timmar omvandlats till marknadsföringsmaterial som lett till uppmärksamhet i hela landet. Med våra snabba fötter och inställningen att våga som grund har vi på tre år lyckats öka vår mediala exponering med 2000%. Det talar för att vi måste ha gjort någonting rätt.

Jag säger inte att allt vad traditionell marknadsföring heter är skräp (även om det kommit att bli långt ifrån vår egen melodi, något som du kan läsa mer om i vår vd Peter Hellgrens blogginlägg ”Boxens tid är förbi” som publicerades för en tid sedan). Men en sak är säker – om man aldrig vågar hoppa kommer man aldrig få veta om ens vingar bär. Och hoppat, det har vi gjort åtskilliga gånger. Och vingarna har hållit. Ibland har de flaxat lite fortare och ibland lite mer trevande – men de har hållit. I den föränderliga värld vi verkar inom måste vi vara snabbfotade och anpassningsbara – de snabba svängningarna på marknaden, inom vår organisation och de behov vi behöver tillgodose tvingar oss att vara extremt flexibla i vårt tänk. För bruset där ute är enormt, och om man inte hänger med i tillräckligt högt tempo så hinner någon annan före.

Vd:n för en välrenommerad reklambyrå rynkade förundrat på pannan när vi för en tid sedan diskuterade det faktum att vi vann pris för våra marknadsföringsframgångar härom året. Inte för att vi vann, men för att han just hade fått höra bakgrunden till vårt arbete och hur vi jobbar. ”Det är så märkligt med er”, sa han. ”Ni gör precis tvärt emot hur man enligt konstens alla regler ’ska’ göra. Trots det så lyckas ni”. Jag har tänkt mycket på hans ord. Gör vi tvärtemot hur man ”borde” göra genom att våga lite mer än många andra, i kombination med att vi är snabbfotade och flexibla? Kanske. Och det är uppenbarligen också just detta som lett oss dit vi är idag. Hans ord var nog en av de finare komplimangerna jag har fått.

Att våga för att vinna. Jag vill tro att det är ett av de mest smakrika recepten för framgångsrik, kreativ marknadsföring.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser