Podcast med SJ:s digitaliseringschef

Claes Lindholtz om SJ:s digitaliseringsresa

Podcast om SJ:s digitaliseringsresa till att bli Europas mest digitala resebolag, hållbart resande och framtidens digitala resebransch.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

SJ – Europas mest digitala resebolag

I avsnitt 59 av Digitala influencer-podden gästar Claes Lindholtz, Chef för affärsutveckling och digital transformation på SJ – Europas mest digitala reseföretag. Vi kommer i detta avsnitt prata om allt från Claes karriärresa till hur den digitala transformationen ser ut i resebranschen.

Claes kommer berätta om hur man ligger i framkant med digitala innovationer, hur man gör för att främja idéer från 4,500 anställda, hållbarhet och hur man gör för att bli utsedd till Europas mest digitala reseföretag. Trevlig lyssning!

Vem är Claes Lindholtz?

Claes läste kring millennieskiftet affärskommunikation på IHM Business School. Under studietiden jobbade han också på bland annat Vattenfall där han startade inom kundtjänst och slutade som teknisk chef för alla internet-satsningar.

År 2000 tog Claes klivet in som vd på IT-konsultbolaget Milagro där han stannade i fem år. 2005 klev han in som Director of Customer Programs and Costumer Analysis på SJ. Nu, ca 15 år senare, sitter han som chef för affärsutveckling och digital transformation på samma företag – vilket han fullständigt älskar.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur den digitala evolutionen sett ut i tågbranschen, hur SJ lyckats bli Europas mest digitala reseföretag, varför höghastighetståg är framtidens mest hållbara resemedel, och hur man, med en 3-stegsprocess, kan bli ett digitalt företag i världsklass.

Vi kommer utöver detta prata om inopererade tågbiljetter, framtiden inom IoT och VR och hur mjukvarurobotar kan komma att förändra samhället framgent.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:55] – År 1995 började Claes sin karriärresa som säljare på Vattenfall. Några år därpå satt han tekniskt ansvarig för Vattenfalls alla internet-satsningar. Här berättar Claes mer om rollerna på företaget.

[03:30] – År 2000 började Claes som IT-konsult på företaget Milagro. Varför gav han sig i IT-branschen?

[04:55] – 2005 började Claes på SJ där han fick axla rollen som Director of Costumer Programs and Costumer Analysis. Hör mer om detta här.

[06:50] – Claes har under sin tid på SJ läst en rad olika utbildningar på INSEAD Business School. Några av dessa är General management och Finance for Executives. Här berättar Claes mer om detta.

[08:25] – 5 snabba favoritfrågor

[10:25] – Idag är Claes ansvarig för affärsutveckling och digital transformationen på SJ. Hur ser en ”vanlig” dag ut på jobbet?

[11:20] – Vilka är SJ och varför ska man resa med detta transportbolag?

[12:50] – Hur har SJ förändrats sedan Claes tog steget in i bolaget?

[14:15] – Nu kan du använda SJ-applikationen för att se vart du ska stå placerad på perrongen inför din tågresa. Här berättar Claes hur SJ-applikationen fungerar och varför ska man använda den.

[17:45] – SJ Labs är applikationen där SJ släpper funktioner som fortfarande är i beta-versioner, här kan användare interagera med applikationen och ge SJ feedback om vad som funkar bra och mindre bra.

[20:30]SJ var först i Sverige med en integrerad applikation till nya lanseringen av Apple Watch. Här berättar Claes mer om detta samarbete.

[21:55] – Hur gör SJ för att ligga i framkant med digitala innovationer?

[22:50] – 2020 blev SJ utsedda till Europas mest digitala reseföretag. Claes berättar mer om detta. Hur lyckas SJ vara så prominenta på så många olika fronter?

[24:35] – Hur har den digitala transformationen sett ut på ett sånt stort företag som SJ?

[26:20] – En flygresa mellan Stockholm och Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40,000 tågresor i samma sträcka. Hur tänker SJ kring hållbarhet?

[27:15] – Hur gör man för att bryta Silos?

[29:10] – SJ är idag drygt 4,500 anställda. Hur gör SJ för att lyfta fram bra idéer från medarbetare på olika nivåer? Här berättar Claes om processen Bottom Up där chefer och kollegor arbetar tillsammans för att höja kreativiteten i bolaget.

[36:20] – 5 år, 3 vågor, 2 dimensioner. Såhär lyder den 3-stegsprocess som ska hjälpa SJ att bli Sveriges mest digitala bolag.

[41:05] – Vi blickar framåt! Hur tror Claes att tågbranschen ser ut framöver?

[45:30] – Hur står sig den svenska järnvägen och tågbranschens utveckling i förhållande till resterande delar av världen?

[47:50] – Hur ser debatten ut kring framtida höghastighetståg i Sverige?

[48:30] – Vi pratar smarta klockor, uppkopplade prylar och andra IoT-prylar. Vilken påverkan tror Claes att IoT kommer ha på samhället framgent?

[51:35] – Vi pratar om 3D-printing, VR och mjukvarurobotar.

[55:35] – Claes ger sina bästa digitsaliseringstips till företag.

[56:30] – Claes ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[57:30] – Claes om viktiga förebilder som hjälpt honom på sin karriärresa.

[59:10] – Så här gör du om du vill veta mer om Claes och SJ.

– En flygresa motsvarar 40,000 tågresor samma sträcka, tåg är verkligen framtidens sätt att resa.

Claes Lindholtz, SJ

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser