2023-02-17

Consid i media: Artificiell intelligens – en allt viktigare del av webbplatser och intranät

CONSID I MEDIA 2022-02-16

Alexander Gustafsson Head of Business Development and Solutions Architect på Consid skriver i ett inlägg på Sitevision om hur AI:s roll i framtidens webbplatser och intranät.

Det har undgått få att artificiell intelligens, även kallat AI, är ett hetare samtalsämne än någonsin. Från självkörande bilar och drönare till chattar och deepfakes.

Nyligen publicerade jag ett inlägg på LinkedIn om att artificiell intelligens förmodligen kommer att vara mer involverad i skrivprocessen och bli en medveten eller omedveten del av de texter vi konsumerar, som exempelvis inlägg på sociala medier eller nyhetsartiklar. Ploten med inlägget var att hela inlägget var skrivet av just artificiell intelligens som fick den enkla instruktionen att ”Skriv en artikel på svenska om hur AI kommer skriva alla texter framöver”.

Vi vet sedan länge att företag som exempelvis Tesla använder avancerad artificiell intelligens för att göra sina bilar självkörande och redan 2017 började Apple inkludera Apple Neural Engine i bland annat iPhone som gör att du har artificiell intelligens i fickan var du än går. Det är Apple Neural Engine som gör att du får snygga foton, snabbt kan hitta alla foton där en viss person förekommer, godkänna betalningar med ditt ansikte via FaceID och såklart även prata med Siri.

Vi möttes även nyligen av artiklar om hur ChatGPTs framfart orsakade ”Code Red” hos Google då tjänster som ChatGPT skulle kunna vara ett hot mot den traditionella sökmotorn då den ger oss ett välformulerat svar på besökarens fråga i stället för en lista med länkar som Google visar idag.

Microsoft har dessutom redan integrerat OpenAI (som ChatGPT är en del av) i sin sökmotor Bing och sin webbläsare Edge. Med AI integrerat direkt i webbläsaren kan du exempelvis snabbt få en sammanfattning av sidan eller dokumentet du just nu läser, hjälp med att skriva ett inlägg på LinkedIn och mycket mer.

Ett bevis på att vi dock bara är i uppstarten av AI-stöd och att vi än så länge måste granska och bedöma resultaten vi får från AI fick vi tidigare i veckan. Google tillkännagav nyligen sin AI-chattbot kallad Bard. Uppvisningen blev tyvärr blev mindre lyckad då Bard visade faktafel i sin första demo.

Länge har jag dock funderat på hur artificiell intelligens kan hjälpa oss i vårt arbete med att skapa den bästa digitala arbetsplatsen eller den bästa kundresan på webbplatsen.

Till vänster: Alexander Gustafsson, Sitevision MVP tre år i rad. Till höger: En bild skapad artificiell intelligens kallad Midjourney med instruktionen ”En robot som skriver en artikel”.
Till vänster: Alexander Gustafsson, Sitevision MVP tre år i rad. Till höger: En bild skapad artificiell intelligens kallad Midjourney med instruktionen ”En robot som skriver en artikel” Källa: Sitevision

2017 genomförde jag en proof of concept (POC) tillsammans med en kund där vi lät en AI tränas på webbplatsens innehåll. Syftet var då att få ett smartare mer användarvänligt alternativ till webbplatsens sökmotor och tanken var en ny form av FAQ-funktion som hade kunde tolka besökarens frågor och hänvisa till rätt svar. Tyvärr lanserades aldrig denna proof of concept som en färdig funktion, den stora anledningen var just att den artificiella intelligensen ännu inte var tillräckligt bra för att vi skulle vara nöjda med resultatet, framför allt inte på det svenska språket.

Sedan 2017 har det hänt mycket i AI-världen och många av de webblösningar vi levererar idag i form av intranät eller webbplatser har ofta en eller flera funktioner använder sig av artificiell intelligens. Bland annat hittar vi rekommendationer baserade på besöksmönster, köpmönster och årstider men även hjälpmedel som automatisk översättning till andra språk eller förbättring av sökmotorn.

Den stora frågan är i stället vad nästa steg är och hur kundupplevelsen (CX) och medarbetarupplevelsen (EX) kommer att förändas framåt baserat på den artificiella intelligensens framfart i flera olika former.

Om tjänster som ChatGPT och Bard blir allt vanligare där användarupplevelsen är att du ställer en fråga och direkt får ett formulerat och personaliserat svar, i stället för en länk till en sida, så kommer användaren förr eller senare förvänta sig även samma interaktion på organisationens webbplats och intranät.

Exempelvis om man som medarbetare undrar hur semesterdagarna påverkas av VAB får man idag leta upp sidan om semesterdagar på intranätet och läsa sig till hur det eventuellt påverkar. Vad en medarbetare kommer förvänta sig är att enkelt kunna fråga intranätet ”Jag har vabbat 10 dagar i år hur kommer det att påverka mina semesterdagar?”. Svaret man förväntar sig är ett personaliserat och välformulerat svar som om du pratade med någon från löneavdelningen. En AI som lärt sig personalhandboken, som vet vem som ställer frågan och som även kan se och hänvisa till data från lönesystemet.

Genom att låta artificiell intelligens träna på interna data så som besöksmönster, kunddata och försäljningsdata så kommer garanterat webbplatser kunna erbjuda en ny typ av personalisering och upplevelse där text, bild och erbjudande är personaliserat för dig. Användarupplevelsen kommer förmodligen bestå av att en artificiell intelligens vet vad du vill ha, när du vill ha det och hur du vill ha det utan att du själv behövt ställa frågan. Detta bara baserat på tidigare mönster från dig och andra kunder.

Av ren nyfikenhet har jag redan genomfört en POC där OpenAI är integrerat direkt i Sitevision. Den första version har framför allt fokus på att hjälpa redaktören att skriva korrekta texter, men integrationen skulle kunna hjälpa användaren eller besökaren på en mängd olika sätt.

Läs hela artikeln här

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande så hör vi av oss.

0 / 255
Integritetspolicy

Ta del av fler nyheter