Pressmeddelande - 04 jan 2023

AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

CONSID I PRESSEN 2022-01-04

Martin Edenström skriver i Resumé om hur AI kommer utmana den klassiska marknadsföringen i strävan att ge kunden vad den vill ha – innan kunden själv vet om det.

AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

Vi en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många som upplevde en teknisk flashbulb memory motsvarande det första fingrandet på iPhone modell 1s touchskärm.

Nu till nästa steg, vad kommer AI innebära i praktiken för bulken av Resumés läsare med kommunikatörer, marknadsförare och reklamare? Hur väntas tekniken påverka t ex försäljning i butik och online och kommer artificiell intelligens styra kommunikation gentemot intressenter och potentiella kunder?

AI finns med i samtliga spåkulor och krönikor kring vad vi bör förvänta oss av 2023. Exakt vad som händer inom kundupplevelse? Då blir antagandena mer vaga. Det finns redan AI redo för t ex Colorama, Caparol och Flügger färg att sälja tapeter online med voice-kommandon som ritar upp helt unika tapetmönster per användare. Men marknadsförarens praktiska tillämpningar detta år är mer basala.

Främsta fokus för AI-intresserade företag 2023 verkar fortsatt vara att i så hög grad som möjligt ligga steget före sina kunds behov. Bättre kunna förutsäga vad kunden vill se och ha härnäst. Det sammanfattas ofta med det femton till tjugo år gamla begreppet Next Best Action (eller Next Best Offer). Next Best Action är en typ av prediktiv analys som kan hjälpa marknadsförare och deras arbetsgivare att bättre bedöma kundernas köpbeteende och vägleda marknadsföringsinsatser. För att få kontakt med kund och skapa en större, utökad eller mer komplex affär. Med hjälp av tredje generationens GPT har Next Best Action stödet i t ex ett CRM givetvis blivit otroligt mycket mer kompetent.

Läs hela krönikan här

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Läs mer

Vill du veta mer?

Hör av dig

    Ta del av fler nyheter

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande, Sverige

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering

    13 timmar sedan

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

    Elitfönsters nya kundwebb, mobil och laptop
    Pressmeddelande, Sverige

    Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb

    1 dag sedan

    Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2023-01-26

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.