Pressmeddelande - 04 jan 2023
AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det
CONSID I PRESSEN 2022-01-04
Martin Edenström skriver i Resumé om hur AI kommer utmana den klassiska marknadsföringen i strävan att ge kunden vad den vill ha – innan kunden själv vet om det.
AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det
Vi en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många som upplevde en teknisk flashbulb memory motsvarande det första fingrandet på iPhone modell 1s touchskärm.
Nu till nästa steg, vad kommer AI innebära i praktiken för bulken av Resumés läsare med kommunikatörer, marknadsförare och reklamare? Hur väntas tekniken påverka t ex försäljning i butik och online och kommer artificiell intelligens styra kommunikation gentemot intressenter och potentiella kunder?
AI finns med i samtliga spåkulor och krönikor kring vad vi bör förvänta oss av 2023. Exakt vad som händer inom kundupplevelse? Då blir antagandena mer vaga. Det finns redan AI redo för t ex Colorama, Caparol och Flügger färg att sälja tapeter online med voice-kommandon som ritar upp helt unika tapetmönster per användare. Men marknadsförarens praktiska tillämpningar detta år är mer basala.
Främsta fokus för AI-intresserade företag 2023 verkar fortsatt vara att i så hög grad som möjligt ligga steget före sina kunds behov. Bättre kunna förutsäga vad kunden vill se och ha härnäst. Det sammanfattas ofta med det femton till tjugo år gamla begreppet Next Best Action (eller Next Best Offer). Next Best Action är en typ av prediktiv analys som kan hjälpa marknadsförare och deras arbetsgivare att bättre bedöma kundernas köpbeteende och vägleda marknadsföringsinsatser. För att få kontakt med kund och skapa en större, utökad eller mer komplex affär. Med hjälp av tredje generationens GPT har Next Best Action stödet i t ex ett CRM givetvis blivit otroligt mycket mer kompetent.
Läs hela krönikan här

Nathalie Besèr
Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig
nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Läs merVill du veta mer?
Hör av dig
Ta del av fler nyheter

Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering
13 timmar sedanSödermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb
1 dag sedanSveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

Consid störst i Sverige på offentlig upphandling
2023-01-26It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm
2023-01-23I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.