Martin Edenström kommenterar cookiedöden i Resumé

I senaste Resumé Insikt kommenterar Consids Martin Edenström hur annonsörer påverkas av den så kallade tredjepartscookiens död. Bakgrunden är att Google, med sin webbläsare Chrome, är den sista stora techjätten som väljer att fasa ut tredjepartscookies. Alldeles nyligen gick Google också ut med att de inte kommer att ersätta tredjepartscookien med motsvarande teknik som bygger på id-lösningar.

Martin Edenström Consid
Martin Edenström, Consid Stockholm
Martin Edenström, ansvarig för Consids Stockholmskontor och chefredaktör på techsajten mkse.com, förklarar att det inte längre kommer att vara fritt att del av den specificerade datan som finns om oss användare, utan den måste köpas paketerad av Google.
Ytterligare en skillnad nu är att man förr köpte data här och där, och så kunde man rikta sina annonser utifrån typ fem parametrar, exempelvis: kvinna, 30-40 år, bosatt i Stockholm som gillar djur och handlade på en viss specifik sajt för en månad sen.
– Med det nya sättet att rikta annonser går det kanske bara att komma åt tre av de fem värdena: kvinna, Stockholm, handlade på en specifik sajt för en månad sen, säger Martin Edenström till Resumé Insikt.
Läs mer här.

http://Nathalie%20Besèr

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30