Content marketings tre budord

Vad är egentligen content marketing? Och finns det ett facit för hur vi skapar bra, engagerande content? Nja. Men det finns riktlinjer som hjälper oss på vägen. Självklarheter, skulle en del säga. Men förvånansvärt många missar ändå att bygga content marketing utifrån de tre, självklara ”budord” som Ulf Dufwenberg, copywriter inom vårt affärsområde Communication, lyfter i detta blogginlägg.

Jaha, ännu ett inlägg om content marketing, tänker du säkert. Ja, vi vet. ”Content” är ett av vår tids mest använda (och slitna) buzzwords. Och utan tvekan ett av de mest motsägelsefulla. För ”innehåll” är väl inget nytt? Ja, det stämmer. Människor har alltid skapat massor av content, de senaste årtiondena så pass mycket att vi idag bombarderas av nästan ofattbara mängder information. Studier visar att vi genom internet, mobiler, tv, böcker, radio etc. tar emot motsvarande 34 gigabyte information dagligen. Där har vi en ledtråd till varför content blivit så viktigt. Vi vill inte ha MER content, vi vill ha BÄTTRE content.

Finns det ett facit för hur vi skapar bra, engagerande content? Nja. Men det finns riktlinjer som hjälper oss på vägen. Självklarheter, skulle en del säga. Men förvånansvärt många missar ändå att bygga content marketing utifrån dessa tre, självklara ”budord”:

Det ska väcka känslor

Vi människor letar alltid efter en personlighet hos den vi pratar med. Det är likadant för varumärken. De varumärken som lyckas väcka känslor, skapar också starkare relationer till sin målgrupp. Om du säljer semesterresor, skapa content som väcker semesterkänslor. Om du säljer löparskor, skapa content som andas lika mycket självförtroende som dina löparskor kan väcka hos de som använder dem. Människor gillar varumärken som är unika och minnesvärda – och äkta! Välj att kommunicera känslor som dina produkter eller tjänster kan backa upp, och var noga med att hela din organisation kommunicerar samma personlighet.

Det ska hittas

Det finns mängder med fantastisk content där ute – som aldrig hittas. Sökmotoroptimering hjälper dig inte att skapa engagerande content, för det krävs ”bara” kreativitet och nytänkande. Men SEO är avgörande för att människor ska hitta rätt. För att rankas högt på Google, måste du bygga ditt content utifrån rätt keywords, som beskriver dina produkter och tjänster rätt, men också är relevanta utifrån din målgrupps behov. Ett exempel: skriver du ”radiator” eller ”element”? Det ena en korrekt teknisk term, det andra – ordet som folk faktiskt använder. En värld av skillnad i sökbarhet.

Det ska användas

Bra content vill vi använda och dela med oss av. Vi vill att fler ska få uppleva samma känslor som vi själva upplevde. Därför delar vi content på sociala medier. Det handlar inte bara om att skapa content som engagerar, det ska också vara enkelt rent praktiskt att dela det, med snyggt integrerade sociala mediafunktioner. En annan aspekt är också att bra content ska vara till faktisk nytta för mottagaren. Säljer du slipsar – gör en film om hur du knyter den, eller varför inte hur Zlatan knyter sin slips? Säljer du resväskor, gör resereportage. Bra produkter och tjänster är bara början, historierna de kan berätta gör att vi älskar dem.

Är du nyfiken på hur vi på Consid jobbar med content marketing? Bra, för vi vill gärna berätta! Inom affärsområdet Consid Communication jobbar vi med våra kunders kommunikation utifrån ett helhetsperspektiv, hela vägen från varumärkesarbete till kampanj.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser