Hur driver man digital tillväxt med hjälp av growth marketing?

Podcast med Jesper Åström, digital taktiker

Podcast med den digitala taktikern Jesper Åström om hur man med hjälp av growth marketing, nätverks- och dataanalys driver optimalt engagemang på nätet.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

 

Jesper Åström om Growth marketing: ABCD-modellen som optimerar din digitala tillväxt.

I avsnitt 79 av digitala influencer-podden gästar den digitala taktikern Jesper Åström som har över 40,000 timmars erfarenhet av att hjälpa företag bygga en stark närvaro på nätet. Jesper kommer i detta avsnitt bjuda på intressanta insikter kring hur man optimerar sin digitala tillväxt med hjälp av growth marketing, hur man driver ett starkt engagemang på nätet och hur man använder sig bäst av data och nätverksanalys för att förstå sina användares beteenden och konsumtionsvanor. Jesper är en driven och mycket slipad expert inom området vars tips och råd du inte vill missa. Trevlig lyssning!

Vem är Jesper Åström?

Jesper hjälper företag över hela världen att optimera sin närvaro på nätet. Med över 40,000 timmars erfarenhet och mer än 500 kampanjlanseringar inom området digital optimering kan han med lätthet bryta ned begrepp och termer som verkar främmande för andra. Området digital taktik innefattar hur man implementerar strategier och tänkande i områden som innefattar allt från reklam, tillväxt och engagemang till datavetenskap och analys.

Han pluggade 1996–1999 i Bryssel på International School of Brussels och pluggade mellan 2001 och 2006 Economics, Statistics & Public Administration på Göteborgs universitet. Under dennna tiden var han även VP of Gothenburg Student Union och styrelsemedlem på universitetet.

Han har efter studierna jobbat på en rad av företag där han i mångt och mycket jobbat med och konsultat inom digitala medier, SEO, sociala medier och digital taktik. Han har även grundat flera byråer som han sedan sålt av.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt kommer vi få djupgående insikter kring hur man bäst implementerar digital taktik för en optimal tillväxt på sitt företag. Jesper delar med sig av framgångsrika jobbuppdrag, intressanta modeller och nytänkande insikter kring hans arbete inom digital optimering. Han delar även med sig av tips till e-handlare som vill driva ett högre engagemang och understryker vikten av data- och nätverksanalys för att få den exponentiella tillväxt man eftersträvar.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:20] – Välkommen till podden Jesper!

[01:40] – Hur kommer det sig att Jesper jobbar med digital taktik, och hur definieras rollen som digital taktiker?

[03:15] – Jesper har grundat flertalet byråer, jobbat med Hyper Island och varit konsult utomlands. Hur ser dagarna ut för Jesper idag

[04:30] – Jesper driver en hemsida som heter marknadschef.com där han översätter forskning till konkreta handlingsplaner. Här berättar han mer om detta projekt.

[05:35] – Här berättar Jesper om sin Youtube-kanal där försöker bryta ner hur dataanalys och nätverk kan användas för att förstå människors beteenden.

[06:40] – Vad innebär growth inom marknadsföring?

[07:40] – Jesper berättar om hans modell ABCD som skapats för att optimera kunders företag med hjälp av digital taktik.

[12:50] – Hur driver man ett starkt engagemang på nätet?

[15:25] – Hur kan man som företag implementera denna ABCD-modellen?

[17:50] – Här berättar Jesper om samarbetet med Heineken som blev en riktig framgångssaga 2014–2016.

[23:45] -Hur skiljer sig B2B och B2C inom growth marketing? Vilka är de största skillnaderna?

[25:15] – Hur ska man gå tillväga om man vill lära sig mer om hur man använder sig av data för att utveckla sitt företag?

[29:00] -Hur tror Jesper att fenomenet growth och digital taktik kommer utvecklas framgent?

[31:30] – Hänger lagstiftning med i teknikens utvecklingsfart?

[33:30] – Många av dagens bolags affärsidéer förutspås vara obsoleta inom ett par år i och med teknikens utvecklingstakt. Hur ska man göra som bolag för att säkra sin plats i näringslivet?

[35:30] – Jesper delar med sig av sina hetaste tips till E-handlare.

[37:40] – Fem snabba favoritfrågor!

[39:55] – Jesper delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips till företag!

[41:20] – Jespers tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[44:15] – Vilka är Jespers förebilder?

[46:05] – Så här går du tillväga för att veta mer om Jesper Åström!

- Growth marketing handlar om allt från produktutveckling och marknadsföring till dataanalys och användarflöden. Detta varierar helt beroende på vilket problem man försöker lösa.

Jesper Åström, digital taktiker

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser