Aron Levin om att lyckas som säljare och influencer marketing

Podcast med Aron Levin, grundare Relatable

Podcast om allt från hur man lyckas bäst som säljare och varför influencer marketing är så kraftfullt.

I avsnitt 44 av Digitala influencer-podden gästar Aron Levin, marknadschef på Influencer Marketing-företaget Relatable.

Vi pratar om allt från hur man lyckas bäst som säljare, varför influencer marketing är så kraftfullt och hur Relatable, endast med hjälp utav Influencer Marketing, totalt överträffade allas förväntningar på Youtube Musics nordiska lanseringskampanj.

Vem är Aron Levin?

Aron Levin är supersäljaren som signade över 1000 kunder inom loppet av två år på Techshop.

Med en naturlig fallenhet i social kompetens, kommunikation och marknadsföring har han axlat arbetsroller som säljträningsspecialist, Advertising Operation Manager, Business Development Manager och Director Growth på eminenta företag som King och Spotify.

2016 grundade han, tillsammans med tre vänner, influencer marketing-bolaget Relatable som nu har omsatt över 100 miljoner kronor på bara fyra år helt utan externt kapital.

I mötet med Aron pratar vi dels om hur man som säljare, med hjälp av rätt frågor, kan vända ointresserade främlingar till att bli återkommande kunder.

Vi pratar om hur han med hjälp av dataanalys, strategisk design och marknadsföring var med och tog det mobila spelbolaget King till att bli ett av världens hetaste online-spelbolag som år 2018 omsatte över 2 miljarder dollar.

Aron berättar dessutom om sin tid på Spotify och hur de lyckades öka antalet användare från en miljon till hundra miljoner utan några som helst resurser och hur Arons nuvarande bolag Relatable tog sig an Youtube Musics lansering i Norden och toppade app-listorna efter bara 24 timmar med hjälp av influencer marketing. Trevlig lyssning!

 

Höjdpunkter (Längre version):

[00:40] – Snabb presentation av dagens gäst, Aron Levin, som grundade Influencer Marketing-bolaget Relatable.

[01:50] – Här berättar Aron om sin karriärresa. Efter studenten började han jobba som säljare och avancerade snabbt till säljträningsspecialist efter han signat över 1000 kunder på 2 år.

[07:15] – Hur lyckas man som telefonförsäljare? Aron berättar vad som krävs för att lyckas vända ointresserade kunder till potentiella köpare och hur man genom rätt frågor alltid kan leda sina samtal dit man vill.

[15:20] – Aron om sin tid på det mobila spelbolaget KING och hur de, genom en kombination av dataanalys, speldesign och marknadsföring, lyckades bli en av världens största mobila spelbolag.

[21:20] – Här pratar Aron om sin 5-åriga tid som Growth Director på Spotify. Hur ökar man egentligen antalet användare från 1 miljon till 100 miljoner användare utan resurser? Aron berättar om sina främsta insikter.

[26:55] – Hur grundades Relatable? Aron berättar om hur Influencer Marketing-bolaget startade, hur de byggde ihop sitt team och varför inriktningen blev just Influencer Marketing.

[33:00] – Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för en marknadschef på Relatable? Aron ger en inblick i hur en dag kan se ut på kontoret i Los Angeles.

[38:55] – Vad gör Relatable? Här djupdyker Aron i Relatable’s affärsidé och berättar varför deras sätt att arbeta är så effektivt.

[47:30] – Aron berättar om samarbetet med Youtube Music och varför detta kom till att bli ett av Relatables stoltaste ögonblick någonsin. Inför den nordiska lanseringen av den nya streaming-tjänsten arbetade de endast med Influencer Marketing och nådde häpnadsväckande resultat.

[55:20] – Hur arbetar Relatable med data och artificiell intelligens?

[59:00] – Aron blickar framåt och pratar om framtida ambitioner och kommande projekt.

[1:03:45] – Hur ligger Sverige till med Influencer Marketing i en global kontext? Aron förklarar varför det finns stora möjligheter i detta land.

[1:06:38] – Vilka produkter och tjänster lämpar sig bättre/sämre för Influencer Marketing? Aron beskriver vilka frågor man ska ställa sig som företag för att identifiera vilken typ av marknadsföring man ska använda.

[1:09:45] – Topplistan över de fem största sociala medierna i världen. Aron spekulerar kring varför chatt-appar är så populära, hur Instagram kommer förändras framgent och varför Facebook-annonser snart kommer skjuta i pris.

[1:16:00] – Aron om bristen på IT-kompetens och vad som ska göras för att förebygga detta problem.

[1:19:10] – Aron ger sina hetaste tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[1:22:15] – Behövs förebilder idag? Aron berättar om vikten i mentorskap och ung nyfikenhet.

[1:24:55] – Så här gör du om du vill veta mer om Aron Levin och Relatable.

Höjdpunkter från avsnittet (Kortare version):

[00:40] – Snabb presentation av dagens gäst, Aron Levin, som grundade Influencer Marketing-bolaget Relatable.

[01:40] – Här berättar Aron om sin karriärresa. Efter studenten började han jobba som säljare och avancerade snabbt till säljtränings-specialist efter han signat över 1000 kunder på 2 år.

[06:35] – Aron om sin tid på det mobila spelbolaget KING och hur de, genom en kombination av dataanalys, speldesign och marknadsföring, lyckades bli en av världens största mobila spelbolag.

[12:30] – Här pratar Aron om sin 5-åriga tid som Growth Director på Spotify. Hur ökar man egentligen antalet användare från 1 miljon till 100 miljoner användare utan resurser? Aron berättar om sina främsta insikter.

[18:10] – Hur grundades Relatable? Aron berättar om hur Influencer marketing-bolaget startade, hur de byggde ihop sitt team och varför inriktningen blev just Influencer Marketing.

[20:30] – Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för en marknadschef på Relatable? Aron ger en inblick i hur en dag kan se ut på kontoret i Los Angeles.

[23:25] – Vad gör Relatable? Här djupdyker Aron i Relatables affärsidé och berättar varför deras sätt att arbeta är så effektivt.

[29:30] – Aron berättar om samarbetet med Youtube Music och varför detta kom till att bli ett av Relatables stoltaste ögonblick någonsin. Inför den nordiska lanseringen av den nya streaming-tjänsten arbetade de endast med Influencer Marketing och nådde häpnadsväckande resultat.

[37:20] – Hur arbetar Relatable med data och artificiell intelligens?

[41:00] – Vilka produkter och tjänster lämpar sig bättre/sämre för Influencer Marketing? Aron beskriver vilka frågor man ska ställa sig som företag för att identifiera vilken typ av marknadsföring man ska använda.

[44:05] – Aron om bristen på IT-kompetens och vad som ska göras för att förebygga detta problem.

[46:50] – Aron ger sina hetaste tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[50:00] – Så här gör du om du vill veta mer om Aron Levin och Relatable.

 

- Inför den nordiska lanseringen av Youtube Music bestämde vi oss för att endast använda Influencer Marketing. 24 timmar efter kampanjens lansering var tjänsten den mest nedladdade appen i hela Skandinavien för både Android och iOS.

Aron Levin, grundare och marknadschef Relatable

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser