Klarna om framtidens digitala betalningslösningar

Podcast med Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna

Podcast om Klarna, e-handel, framtidens digitala betalningslösningar och hur man bygger ett framgångsrik varumärke.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

 

Podden spelades in innan Coronautbrottet, den 11/3.

 

Klarna – ett varumärke lika känt som svenska flaggan

I avsnitt 54 av Digitala influencer-podden gästar Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna. Vi pratar om Klarnas resa från 30 till 3000 anställda, om hur man formar ett framgångsrikt företagsrecept och varför det är så viktigt att tänka utanför boxen när man vill etablera sitt varumärke.

Joakim kommer dessutom berätta om samarbetet med Snoop Dogg och Lady Gaga, och även om den nya tjänsten ”Klarna Shipping Service” som kommer ta Klarnas service till en helt ny nivå. Trevlig lyssning!

Vem är Joakim Lundberg?

Joakim är tvåbarnspappan som brinner för service och försäljning. Han tog år 2005 en masterexamen inom International Business på Stockholms universitet. Därefter har han jobbat som både kredithandläggare och Regional Account Manager på Handelsbanken Finans.

Han gick sedan vidare för att med tiden axla en hel rad olika arbetsroller inom Klarna. Idag sitter Joakim som Sverigechef på företaget och planerar att lyfta det till skyarna.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt kommer vi att prata om framgångssagan bakom Klarna som idag är en av Europas största banker och erbjuder betalningslösningar till 85 miljoner konsumenter och 205 000 butiker i 17 länder.

Vad är det egentligen som gör att Klarna har blivit så populärt? Vad innebär den nya tjänsten ”Klarna Shipping Service”? Hur kommer Alibabas investeringar i Klarna att påverka företaget? Dessa frågor och många fler kommer Joakim att svara på i detta avsnitt.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:40] – Joakim inleder att berätta om sin roll som Sverigechef för en av Europas största banker, Klarna.

[02:25] – Från Startup till ett av Sveriges hetaste Techbolag inom finansbranschen. Här berättar Joakim om Klarnas resa från 30 till 3000 anställda.

[04:00] – Vad är Klarnas framgångsrecept?

[04:55] – Hur formar man en bra arbetskultur?

[05:40] – År 2019 värvade Klarna en ny handlare var åttonde minut, internationellt. Här berättar Joakim om Klarnas framtida mål och visioner.

[07:40] – Hur satsar Klarna på e-handel framöver?

[09:15] – Vilka är de största utmaningarna för Klarna idag och framöver?

[11:10] – Tidigare i vår köpte Alibaba köper in sig i Klarna. Här berättar Joakim mer om detta och hur det kan komma att påverka företaget.

[12:00] – Här pratar Joakim om den nya tjänsten ”Klarna Shipping Service” – en service som erbjuder konsumenter personliga materialflöden och fraktmöjligheter inom Klarnas applikation.

[13:20] – Varför vill inte Klarna utmana andra banker inom traditionella ärenden?

[15:25] – Klarna som organisation är uppdelat i minst 300 specialiserade teams för att behålla startup-känslan. Här berättar Joakim om varför.

[19:05] – ”Klarna är lika känt som den svenska flaggan”. Här berättar Joakim om hur Klarna jobbar med sitt varumärkesarbete.

[20:05] – Joakim om arbetet med Snoop Dogg och Lady Gaga. Hur viktigt är det egentligen att tänka utanför boxen?

[21:45] – År 2018 vann Klarna Årets Varumärkesresa. Här berättar Joakim mer om vad det är som gör att Klarna skiljer sig från sina konkurrenter.

[23:10] – Idag är Klarna 3000 anställda. Här berättar Joakim om hur organisationen är distribuerad i Sverige och internationellt.

[26:25] – Hur jobbar Klarna med Artificiell Intelligens och Automatisering?

[28:05] – Här pratar vi om Klarnas nya funktioner och tjänster.

[28:55] – Med Klarna blir det allt lättare att shoppa. Ser Joakim några risker med att konsumenter har möjlighet att handla för mer än vad de faktiskt har råd till att göra?

[30:20] – Hur jobbar Klarna med hållbarhet?

[31:40] – Regeringen har lagt upp ett förslag att förbjuda faktura och andra kreditalternativ som första-alternativ i E-handelskassor. Hur ser Joakim på detta förslag?

[32:50] – Vilka är Klarnas främsta konkurrenter?

[33:40] – Joakim om hur han tror att marknaden för bank- och finansbolag kommer utvecklas framöver.

[36:25] – Hur ser Klarnas närvaro ut i fysiska butiker?

[37.45] – Vad tror Joakim om den svenska startup-scenen inom FinTech?

[38:45] – Joakims tankar om Butiksdöden.

[39:45] – Nu riktar vi fokus på Joakims karriärresa. Joakim har läst en master i International Business på Stockholms Universitet. Därefter har han jobbat som både kredithandläggare och Regional Account Manager på Handelsbanken Finans. Sedan gick han vidare för att axla minst 7 olika roller på Klarna. Hur hamnade Joakim där?

[46:05]5 favoritfrågor med Joakim Lundberg.

[48:55] – Joakim ger sina hetaste digitaliseringstips!

[49:25] – Joakim ger tips och råd till framtida studenter och yrkesverksamma!

[50:15] – Joakim om sina främsta förebilder.

[51:20] – Så här gör du om du vill veta mer om Klarna och Joakim Lundberg.

– Vi vill inte göra som alla andra. Vi vill sticka ut och visa andra att man ska våga vara annorlunda.

Joakim Lundberg, Sverigechef på Klarna

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser