Podcast med Lisebergs marknadschef

Robert Arvidsson om den digitala nöjesparken

Podcast om Lisebergs arbete med marknadsföring och varumärkesbyggande, digitaliseringen av nöjesparker och digitala kösystem.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

INSPELNINGSDATUM: 14 JANUARI 2020

Liseberg – Nordens största nöjespark

I avsnitt 57 av Digitala influencer-podden gästar Robert Arvidsson, Marknadschef på Nordens största nöjespark, Liseberg.

Vi kommer i dagens avsnitt prata om hur man kan förstärka en analog upplevelse med hjälp av digitala verktyg, hur framtida lanseringar ser ut på Liseberg och hur nöjesparken arbetar med digital kommunikation. Trevlig lyssning!

Vem är Robert Arvidsson?

Robert har en examen inom företagsekonomi och redovisning från Borås Universitet, har läst på Berghs, har en kandidatexamen inom marknadsföring på Handelshögskolan i Norge (BI) och en MBA från Norges Handelshögskola (NHH) inom Strategic Brand Management. Han har även studerat på San Diego State University och på Hyper Island, där han läst ledarskap och digital transformation.

Utöver studier har Robert axlat arbetsrollen som Marknadschef på Wideröe/SAS-koncernen, Bokia och Team Sportia för att sedan sex år tillbaka vara Marknadschef på Liseberg.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur digitalisering ger upphov till nya möjligheter inom nöjesparksbranschen. Vi kommer prata om Lisebergs planerade vattenland, hotell och nya attraktionslanseringar.

Robert kommer ge oss handfasta tips hur man som företag tar digital kommunikation till en ny nivå samt hur ny digital teknik så som VR, AI och 5G kommer påverka nöjesparken.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[02:00] – Vi inleder dagens samtal med att rikta fokus på Roberts karriärresa. Från att ha arbetat i flygbranschen, bokbranschen och träningsbranschen till att jobba som marknadschef på Liseberg – Nordens största nöjespark.

[03:05] – År 2010 jobbade Robert som E-handelschef på Bokia, bokhandeln som sedan bytte arbetsnamn till Akademibokhandeln. Här berättar Robert om vad han tagit med sig från denna tid.

[03:50] – Från flyg och böcker, till träningsredskap. Hur har dessa tjänster i olika branscher skildrat?

[04:35] – Robert har utöver sina arbetsroller pluggat på Högskolan i Borås, Berghs School of Communication, Handelshögskolan i Norge, Hyper Island, samt San Diego State University. Robert berättar om sina bästa erfarenheter därifrån.

[05:30] – 5 snabba favoritfrågor med Robert Arvidsson.

[07:40] – Vad är Liseberg?

[08:40] – Hur det rollen ut som marknadschef på Liseberg?

[10:25] – Liseberg är ett av Sveriges starkaste varumärken. Vad beror detta på?

[11:20] – Nästan varje år kommer det nya nyheter till Nöjesparken. Nästa projekt heter Jubileumsprojektet och inkluderar ett helt nytt Vattenland och ett tematiserat hotell.

[12:10] – Hur ser framtida säsongsuppdelningar ut på Liseberg?

[13:10] – Hur är det att jobba med ett stort kommunalt bolag?

[14:00] – Hur ser konkurrensen ut?

[15:05] – Varför kollar detaljhandeln på Liseberg för att finna inspiration?

[15:55] – Hur ser Lisebergs samarbete ut med andra organisationer och institutioner?

[16:50] – Hur ser kommande lanseringar ut?

[17:35] – Hur skapar man den bästa möjliga upplevelsen?

[19:25] – Hur jobbar Liseberg med analogt/digitalt?

[20:30] – Robert berättar hur ny teknik så som VR, 5G och AI kommer påverka nöjesparken framgent.

[21:20] – Vilka tittar Liseberg på för att finna inspiration?

[22:20] – Vilka kanaler använder sig Liseberg mest av för att kommunicera med sina målgrupper?

[24:00] – Robert ger sitt bästa tips för att lyckas med en riktigt bra kampanj.

[24:50] – Robert ger sina bästa digitaliseringstips!

[26:00] – Robert ger sina bästa effektiviseringstips!

[26:35] – Tips till framtida studenter och yrkesverksamma.

– Med hjälp av digitala verktyg kan vi nu förlänga och förstärka den fysiska upplevelse man får på Liseberg.

Robert Arvidsson, marknadschef Liseberg

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser