Podcast med Simon Strindberg, Budbee

Från startup till att samarbetar med eminenta varumärken som H&M, XXL, Asos och Stadium.

I avsnitt 43 av Digitala influencer-podden gästar Simon Strindberg, CCO på den digitala hemleveranstjänsten Budbee.

Vi kommer prata om allt ifrån hur han var med när Henrik Lundqvist signades som ansikte för Head & Shoulders till hur han idag på Budbee samarbetar med eminenta varumärken som H&M, XXL, Asos och Stadium.

Vi får också veta hur de gjort för att uppnå ett häpnadsväckande kundbetyg på 4,89/5.

Vem är Simon Strindberg?

Med en akademisk grund inom Supply Chain Management tog Simon examen från Chalmers tekniska högskola år 2011.

Därefter Började han jobba som Nordic Supply & Initiatives Manager på Procter & Gamble där han, tillsammans med sitt team, ansvarade för hårvårdsprodukters ändringar och nya lanseringar.

Under denna tiden lyckades de signa NHL-stjärnan Henrik Lundqvist till Head & Shoulders – vilket blev en riktig succé.

År 2012 tog Simon klivet in på det digitala bankföretaget Klarna där han hjälpte till och etablera den första säljavdelningen i San Fransisco inför företagets expansion till USA.

Med allt detta i bagaget tog han 2017 ytterligare ett kliv vidare för att bli Chief Commercial Officer på den smarta, snabba och personliga hemleveranstjänsten Budbee, där han hjälpt företaget att gå från ett studentföretag till ett bolag med miljardvärdering på bara fyra år.

I mötet med Simon pratar vi om allt från misslyckade skol- och företagsprojekt till hur butiker bör tänka kring fenomenet ”butiksdöden”.

Emellan detta diskuterar vi även hur Budbee arbetade för öka sin omsättning hela 88% år 2018 samt vilken service som faktiskt har krävts för att uppnå ett kundbetyg på 4.89/5 med en betygsättningsfrekvens på 30% av deras totala kundantal.

Allt detta plus mycket mer i avsnitt 43 av Digitala influencer-podden.

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] – Vi initierar detta avsnitt med en snabb introduktion av Simon Strindberg. Från att ha studerat Supply Chain Management på Chalmers till att jobba som projektledare på Klarna. Nu är Simon CCO för den smarta, snabba och personliga hemleveranstjänsten för e-handel, Budbee. 

[02:40] – Under studietiden startade Simon upp ett eget bolag tillsammans med en god vän. Simon berättar om mindre lyckade projekt som istället ledde till väldigt bra lärdomar.

[04:55] – Simon berättar om sin tid på Procter & Gamble och hur han lyckades signa NHL-stjärnan, Henrik Lundqvist, till Head & Shoulders.

[06:20] – Här pratar Simon om sin tid som Senior Manager på Klarna. Under de fem år som Simon var där så gick antalet anställda från 300 till 2000 personer.

[08:05] – Simon presenterar företaget Budbee, en personlig hemleveranstjänst som jobbar med varumärken som H&M, XXL, Asos, Stadium och Lindex med flera. Med ny teknik och med stort kundfokus så har Budbee expanderat med otrolig fart. 

[10:30] – Vad gör en CCO (Chief Commercial Officer)? Simon berättar om sina ansvarsområden och vad som ingår i rollen som CCO. 

[11:50] – Med en ökad omsättning på hela 88% år 2018 så Intar Budbee nu Nederländerna. Simon berättar vilka möjligheter och utmaningar som kommer med att expandera internationellt och varför en sådan expansion kräver en stark företagskultur.

[18:40] – Simon om fenomenet ”butiksdöden”. Varför är digitaliseringen ett hot för de fysiska butikerna idag och hur kommer det sig att vissa butiker kommer att överleva över andra? 

[22:30] – Hur jobbar Budbee med miljö och hållbarhetsfrågor? Simon berättar om värdet i att försöka tänka proaktivt istället för att hela tiden behöva klimatkompensera. 

[26:45] – Med ett häpnadsväckande kundbetyg på 4.89/5 förklarar Simon varför kundservicen är ett KPI som alla företag borde sätta i fokus. 

[27:55] – Simon om Budbees syn på algoritmer, AI och machine learning och vad dessa tillför i företaget.

[30:35] – Vad ska man tänka på när man jobbar med e-handel? Simon ger sina bästa tips för att lyckas så bra som möjligt.

[32:10] – Simon om framtidens leveranssystem. Hur ska samhällets infrastruktur kunna hinna med teknikens snabba utvecklingstempo? 

[36:05] – Hur arbetar Budbee med IT-säkerhet och vad finns det för säkerhetsrisker med digitaliseringen i allmänhet?  

[41:10] – Hur ska vi råda bot på branschens kompetensbrist? Simon om akademiens ansvar för att få människor att bli intresserade av IT, Tech och digital utveckling.

[43:40] – Simon ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma. 

[45:40] – Såhär går du tillväga om du vill veta med om Simon och Budbee.

 

- Vi på Budbee vill sänka friktionsribban och göra det ännu smidigare för folk att handla online. Du ska bara behöva klicka på en knapp så ska paketet levereras till dig enligt dina exakta önskemål.

Simon Strindberg

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser