Eyetracking

Inte bara för att utveckla mjukvara

 

Det är naturligt att man förknippar Eyetracking med något som bara är en mjukvaruutvecklingsrelaterad aktivitet. Men beroende på utrustningen som används kan Eyetracking även användas i andra sammanhang.

Istället för att fästa en kamera på skärmen kan man exempelvis fästa en kamera på ett par glasögonbågar, vilket ger möjlighet till att utforska andra typer av miljöer. Man kan även utforska fysiska butiker för att se om varor är rätt placerade, om reklamen uppfattas på önskvärt sätt av butikens besökare eller om besökaren hittar rätt i en stor butik. Eller varför inte sätta ett par glasögon på trafikanter för att se om vägskyltar på en ny vägsträcka faktiskt syns vid rätt tillfälle eller om bilens interiör är lättförståelig och användarvänlig?

En annan mycket spännande implementation av Eyetracking är i kombination med Virtual Reality (VR). I en VR-miljö krävs idag en stor mängd data för att hantera den höga upplösningen. Med hjälp av Eyetracking kan man skära ned på mängden data, eftersom upplösningen inte behöver vara lika hög där man inte tittar.

Vi ser även att Eyetracking börjar ta sig in som en aktiv komponent i e-sportens värld, där ögonen blir ytterligare ett sätt att styra vad som pågår i spelet, för att vara snäppet vassare än det andra laget. Inom det medicinska segmentet finns också spännande möjligheter genom att exempelvis kombinera Eyetracking med andra typer av biometrikmetoder så som EEG eller EKG.

Möjligheterna är många och applikationsområdena är väldigt spännande! Vi gläntar på dörren till framtidens produktutveckling redan nu. Anmäl ditt företags sajt nedan för att erhålla en gratis Eyetracking-analys av den, eller hör av dig till Magnus, så berättar vi gärna mer hur vi kan hjälpa just er.

http://Hedvig%20Hägglöf%20Consid%20Copywriter

Hedvig Hägglöf

Copywriter

hedvig.hagglof@consid.se 070-399 94 76‬

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser