FBM, FMA och kostnadsanalys – förbered er för Amazon Sverige

Amazon… En del företag får kalla kårar av att bara höra namnet, andra företag jublar åt möjligheterna. Oavsett vart ni befinner er på skalan hoppas vi ge lite nya insikter och konkreta tips kring Amazons intåg på svenska marknaden.

http://Roy%20Eriksson,%20affärsutvecklingsansvarig%20PIM%20på%20Consid

Roy Eriksson

Affärsutvecklingsansvarig PIM

roy.eriksson@consid.se 073-035 29 91

Köpmönstret kommer inte ändras över en natt

Vid detta lag har väl ingen missat Amazons intåg på svenska marknaden, många är oroliga att Amazon snabbt kommer ta upp stora marknadsandelar och det kan mycket väl stämma när det kommer till vissa typer av produkter, framförallt där priset är den avgörande konkurrensfaktorn. Men man får inte glömma bort att vi i Sverige under väldigt lång tid har handlat över internet och många konsumenter har hittat ett köpmönster som inte kommer ändras över en natt.

För stora väletablerade bolag med starka varumärken, tillverkande bolag och bolag verksamma enbart inom B2B är Amazon inte ett lika stort hot, som om du är en mindre aktör eller är återförsäljare för generiska produkter. Det är svårt att klå Amazon när det kommer till pris och leveranstid, så om det är dina primära köpargument idag kan det vara väl värt att se över sin strategi.

Amazon har också en otrolig kraft att nå ut till konsumenter med reklam, väldigt få företag har varumärket eller förmågan att konkurrera direkt på denna front, så här gäller det att jobba smartare för att nå ut till sina kunder. Alla kunder kommer inte vara intresserade av att handla alla typer av produkter via Amazon, här kommer det finnas möjligheter att komma närmare dessa kunder genom att ändra sin strategi.

Amazon som en del i omnikanalstrategin

Man bör se Amazon som en av många möjliga försäljningskanaler, det är helt okej att sälja på flera marknadsplatser och kanaler så man är aldrig låst specifikt till bara Amazon. Det kan också vara bra att tänka på att Amazon kan användas som en språngbräda in på nya marknader om man märker att sin Amazon satsning bär frukt.

Amazon har strikta regler kring vilken produktinformation som får finnas och dess format, då man inte har något spelrum kring presentationen är det sin produktinformation som man direkt konkurrerar med på Amazon. Det kan vara en fördel att ha specifika texter för Amazon som kan justeras för att bättre konkurrera jämfört med sina konkurrenter på Amazon.

Om man då väljer att inte sälja på Amazon eller om Amazon är en av sina försäljningskanaler har man möjligheten att anpassa sin produktinformation och marknadsföringssatsningar för att nå de kunder som inte handlar på Amazon eller försöka sno en bit av kakan från Amazon själva.

Produktinformation – ert löfte till kunderna

Jag har personligen åsikten att produktinformationen är bland det viktigaste man har som företag och tyvärr är det en del som inte inser värdet av eller investerar tillräckligt i sin produktinformation. Det är trots allt produktinformationen som är ert löfte till kunden att produkten de köper uppfyller deras behov och förväntningar, en absolut stark konkurrensfaktor avsett kanal som inte bör underskattas. Om ni känner att ni behöver göra bättre på denna front så är det bara höra av er!

Åter till ämnet så finns det mycket mer att säga kring Amazon och det blir minst sagt spännande att se vilken effekt deras intåg får på den svenska marknaden, avslutningsvis tänkte jag dela med mig av lite tips oavsett vad Amazon betyder just för er.

Tre tips för er som inte har några planer att sälja på Amazon

  • Ta inget hårt beslut att inte sälja på Amazon, ingen vet vad framtiden håller och hur marknaden utvecklas. Se till att fortsätta läsa på och utvärdera om eller när Amazon skulle vara något för er.
  • Ni behöver inte sälja hela ert sortiment, det går utmärkt att testa med vissa produkter eller kategorier och utvärdera resultatet, men tänk på att det kan ta tid att se resultat.
  • Det är lätt att avsluta sin Amazon satsning om det visar sig att det inte skulle vara något för er.

Fem tips för er som funderar på att sälja på Amazon

  • Bestäm er om ni ska testa “Fulfillment by Merchant” (FBM) där ni själva packar och skickar paketet till kunden och hanterar returer, tänk på att det finns tydliga regler kring pack- och leveranstider. Eller om “Fulfillment by Amazon” (FBA) passar er bättre, där ni skickar era produkter till Amazon som sedan sköter allt kring logistik, leverans och returer, självklart till en kostnad.
  • Gör en noggrann kostnadsanalys för era olika produktkategorier då kostnaderna kan skilja sig, se till att ni får de marginaler ni vill för era produkter. Ni måste trots allt inte sälja hela ert sortiment på Amazon.
  • Var noga med att läsa på och följa alla regler, det är inte roligt och kan vara kostsamt att bli temporärt avstängd.
  • Se till att ni har all produktinformation som Amazon behöver, det kan behövas speciella anpassningar enbart för Amazon och självklart ska all produktinformation vara av bra kvalité.
  • Det kan vara krävande att lyckas på Amazon, ta er tid och gör rätt från början. Ge det några månader för att se vad som händer, inte bara några veckor. Jobba med sökordsanalyser, kampanjer och andra marknadsföringsverktyg inom Amazon plattformen och se om detta ger bättre resultat.

Hör av er så berättar jag mer!

Hör gärna av dig om du vill prata Amazon och produktinformation, så tar vi reda på vad Amazons lansering i Sverige innebär för just er.

Vill du veta mer?

Lämna dina kontaktuppgifter så berättar jag mer.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser