Fyra vanliga misstag inom sökmotoroptimering

I denna bloggpost berättar SEO-experten, Simon, om fyra vanliga misstag som är lätta att göra när det kommer till sökmotoroptimering. Ta tillfället i akt och ta del av detta inlägg för att undvika att själv göra misstagen i framtiden. Enjoy!

Genom de år som jag arbetat med sökmotoroptimering och webbanalys är det några saker som är vanligare än andra att missa eller att de utförs fel. Saker som ofta får stora konsekvenser för bland annat webbplatsens synlighet, och jag tycker att punkterna nedan är saker som ofta återkommer.

  • Missar göra ompekningar vid lansering av ny webbplats
  • Väntar med sökmotoroptimering till efter lanseringen
  • Saknar en sökordstrategi
  • Saknar uppföljning av data

Missar göra ompekningar vid lansering av webbplats

När en ny webbplats med ny URL-struktur lanseras är det viktigt att peka om det gamla innehållet till det nya innehållet. Detta ska göras med en 301-redirect för att få med befintlig länkkraft och på så sätt även behålla sina positioner i sökmotorerna. Detta är något som oftast glöms bort eller slarvas med vilket i många fall leder till betydligt sämre placeringar och tapp i besökstrafiken helt i onödan. Och självklart även dåligt för besökarna om de skulle mötas av en 404-sida.

Förutom att göra ompekningar av befintligt innehåll är det även vanligt att missa att peka om adresserna med www och utan www. Detta innebär ofta att webbplatsen finns på två olika adresser vilket kan orsaka problem för sökmotorerna och i analysen av data.

Väntar med sökmotoroptimering till efter lansering av webbplats

För att webbplatsen ska få bästa förutsättningarna till bra placeringar och mycket trafik som i sin tur leder till avslut på webbplatsen ska sökmotoroptimeringen vara med från början i projektet och inte vänta till efter lansering. Får du med en bra strategi för din sökmotoroptimering från start i projektet innebär det att ditt innehåll, allt från brödtexter, ingresser och rubriker är genomarbetade och optimerade redan vid lansering. Missar du detta kan det innebära att du får strukturera om innehållet på webbplatsen för att optimera innehållet för viktiga sökord. Är inte webbplatsen rätt uppbyggt rent tekniskt kan det även innebära onödiga utvecklingskostnader.

Saknar en sökordsstrategi

Bestäm vilka sidor som ska optimeras för era viktigaste sökord och arbeta aktivt med optimeringen genom att göra justeringar och följ upp data. Även om många idag arbetar med sökmotoroptimering saknas det ofta en tydlig sökordstrategi som gör det tydligt vilka sidor som ska optimeras för vilka sökord och min erfarenhet är det oftast inte blir lika bra i slutändan.

Saknar uppföljning av data

Bestäm innan projektet lanseras vilka KPI:er som är viktiga att fokusera på och följa dessa KPI:er över tid. Utan KPI:er och mål är det betydligt svårare att optimera, följa upp och även veta om webbplatsen har nått upp till förväntningarna. Med genomarbetade KPI:er och mål blir det även mycket enklare att optimera era kanaler och målgrupper för att få ut mer av trafiken och webbplatsen.

Vill du ha ytterligare hjälp med sökordsoptimering? Hör gärna av dig så berättar vi mer!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser