Podcast med Doconomy

Johan Pihl och Mathias Wikström, grundare av Doconomy

Podcast med Doconomys grundare om hållbar konsumtion och hur deras mobiltjänst bidrar till ett mer hållbart samhälle.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

 

Doconomys grundare om om hållbar konsumtion

I avsnitt 65 av Digitala influencer-podden gästar Johan Pihl och Mathias Wikström som är grundare av Doconomy – startupen med ambitioner att bidra till positiv klimatförändring genom ökad konsumtionsmedvetenhet. Med hjälp av bolagets mobiltjänst kan du som konsument mäta din dagliga klimatpåverkan och miljökompensera för de klimatutsläpp du inte har möjligheten att minska.

Dagens avsnitt ger dig som lyssnar spännande insikter kring Doconomys framtidsvisioner samt hur du själv kan hjälpa till att bidra till en bättre värld. Trevlig lyssning!

Vilka är Johan och Mathias?

Johan tog en examen i Fine Arts/grafisk design i Hong Kong 1994. De nästkommande åren var han Art Director fram till 2001 på olika byråer med kunder som Microsoft, Ericson och AMF. Sedan 2001 har han jobbat som Creative Director och Senior Art Director på flera olika bolag, bland annat tillsammans med Mathias på RBK Communication. I september 2018 grundade Johan, tillsammans med Mathias, Doconomy.

Mathias läste kommunikation på Berghs School of Communication 1992–1993, och startade därefter byrån A3 som han var vd på fram till 2000. Därefter blev han Creative Director på Euro RSCG (ett byrånätverk med 233 byråer i 73 länder). 2005 grundade han RBK Communication som han drivit fram till och med idag. Sedan september 2018 har han utöver detta drivit Doconomy tillsammans med Johan Pihl.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt pratar vi om hur man med hjälp av Doconomys mobiltjänst och kreditkort kan vara med att bidra till ett minskat klimatavtryck. Vi kommer också prata om bolagets samarbeten med FN (Förenta Nationerna) och Mastercard samt hur man går tillväga för att lyckas få med sig företagsjättar som dessa. Utöver detta kommer vi också prata om varför företaget startade och vilka möjligheter och utmaningar de står inför framgent.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:45] – Välkomna till dagens avsnitt, Johan och Mathias!

[02:10] – Johan och Mattias har startat Doconomy – ett bolag med ambitionen att få konsumenter att förstå sitt klimatavtryck baserat på transaktionssdata. Här berättar de mer om vilka Doconomy är och vad de gör.

[03:30] – Varför valde Johan och Mathias att starta Doconomy?

[05:50] – Hur skiljer det sig att starta upp ett bolag på eget initiativ kontra genom ett kunduppdrag?

[08:20] – Hur ser Doconomy på rekrytering och hur har de lyckats hitta rätt kompetens till företaget?

[11:05] – Doconomy jobbar tillsammans med FN (förenta nationerna) i resan mot en ljusare och mer klimatvänlig värld. Här berättar de mer om samarbetet med Förenta nationerna.

[16:00] – Utöver samarbetet med FN har Doconomy också inlett ett samarbete med Mastercard. Här berättar de mer om detta.

[19:50] – Hur ser teamet bakom Doconomy ut?

[22:55] – Vad är det som gör Doconomy unikt?

[30:55] – Hur har Covid-19 påverkat Doconomy?

[34:45] – I snitt har Doconomy en bank om dagen som hör av sig till företaget för att inleda samarbeten. Hur kommunicerar Doconomy för att vara såhär attraktiva?

[38:20] – Hur ser Doconomy på utmaningar och hur jobbar bolaget för att ta sig igenom dessa?

[45:20] – ”Vi har 12 år på oss att att minska koldioxidutsläppen med 50%” – Doconomy (2018). Här utvecklar Johan och Mathias vad detta faktiskt innebär.

[48:50] – Hur gör man för att väcka ett större intresse gällande klimatfrågan?

[51:00] – Patagonia är ett av företagen som driven frågan om hållbarhet starkt framåt. Här pratar vi mer diverse varumärken och initiativ som driver denna fråga framåt på ett föredömligt sätt.

[54:25] – Här pratar vi mer om gästernas karriärresor från det att Johan studerade konsthistoria i Hong Kong och Mathias studerade Kommunikation på Berghs.

[56:40] – Hur har bakgrunden inom kommunikation och reklam hjälpt Johan och Mathias i deras karriärresor?

[58:55] – Johan har tidigare varit med och tagit fram Humanium – ädelmetallen som framställs genom nedsmältning av illegala vapen. Här berättar Johan mer om detta och varför idén uppstod.

[1:02:00] – Fem snabba favoritfrågor.

[1:05:00] – Vilket är Johans och Mathias hetaste digitaliseringstips till företag?

[1:07:40] – Vilka är gästernas förebilder?

– Det största enskilda bidraget man kan göra som företag är att börja rapportera miljöpåverkan på produktnivå

Johan Pihl, Doconomy

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser