Hållbarhetsarbete i gör-det-själv-anda

Podcast med Joachim Frykberg, vd på Jula

Podcast med Joachim Frykberg, VD på Jula, om att våga bromsa innan man gasar och om hur hemmafixargiganten tagit in gör-det-själv-tänket i det egna hållbarhetsarbetet.

I detta avsnitt gästas podden av Joachim Frykberg, VD på hemmafixarkedjan Jula. Han kommer att prata om när Jula faktiskt valde att pausa sin e-handel, för att nu vara tillbaka starkare än någonsin. Dessutom hör vi om Julas hållbarhetsarbete med såväl egna tåg som vindkraftverk. Trevlig lyssning!

Vem är Joachim Frykberg?

Med en kandidatexamen i marknadsföring från Karlstads universitet började Joachim Frykberg som trainee på Lithells där han senare blev biträdande produktchef. Sedan dess har han bland annat hunnit arbeta som produktchef på Stafford Miller och på en rad olika poster inom Axfood-koncernen. 2002 började Joachim som marknadschef på Jula och 2011 tog han över som VD.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.30 Så mår Jula i pandemin.

1.55 Joachim Frykberg om hur människor har haft mer tid och mer pengar att spendera på hemmet under pandemin.

2.45 Försäljningen ökar både i butik och online.

3.15 Pandemin har skapat problem i leveranskedjorna, men för Jula rullar det på.

4.50 Så upplever Jula den accelererande digitala transformationen.

5.55 Så får man med sig personalen i ett förändringsarbete.

7.40 Så kommunicerar man med personalen i en situation där allt fler jobbar hemifrån.

9.00 Om hur Jula gynnades av att Sverige aldrig stängde ner samhället.

9.50 Om likheterna mellan pandemin och finanskrisen 2008.

10.40 Om Julas e-handelssatsning, som faktiskt började med att man pausade all e-handel.

12.50 e-handeln utgör fortfarande bara 6% av Julas omsättning, men kommer att växa framåt.

14.05 De största skillnaderna Jula 2002 vs 2021 – från 7 varuhus till 110.

14.50 Om hur den digitala utvecklingen förändrat branschen.

16.35 Om hur Jula börjat jobba med lösningar såsom pick at store under pandemin.

18.15 Om den lilla revolution som handenheter och digitala prisetiketter inneburit för Julas personal och kunder.

20.05 Om beslutet att skrota den fysiska Jula-katalogen och det förändrade arbetssätt som det har inneburit.

21.05 Joachim Frykberg om hur 60+ har hittat till nätet.

22.00 Joachim om hur han ser på hållbarhetsarbetet i branschen som helhet och för Jula specifikt.

23.45 Jula om hur man arbetat med hållbarhet kring sina transporter och bland annat reducerat utsläppen på sträckan Skara – Göteborg med 97 procent.

26.50 Om hur man jobbar med uppföljning hos leverantörerna.

27.30 Så har slit-och-slängmentaliteten förändrats inom hemmafixarbranschen.

28.50 Om Julas eget cirkulära system, där t.ex. kasserade gräsklippare kan bli nya.

31.10 Joachim Frykbergs tips till företag som vill jobba med hållbarhet: Prioritera, integrera och våga fatta beslut.

32 Joachim Frykbergs fem favoriter.

33.20 Joachim Frykbergs hetaste digitaliseringstips till företag.

33.40 Tips på profil till kommande poddar.

34.25 Så kan du ta reda på mer om Jula och Joachim Frykbergs arbete.

”Många av lösningarna under pandemin kommer vi att se som ordinarie lösningar efteråt”.

- Joachim Frykberg, vd Jula

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!