Leta bortom din horisont

Så hittar du nya marknader

 

Hur kan man som företag tänka för att slå sig in på nya marknader? Kanske genom att förändra sin verksamhet. Men inte minst genom att förändra sin kommunikation. Genom att ändra ditt budskap och din tonalitet kan du nå ut till nya ”blue oceans”, som dessa nya marknader kallas i den klassiska marknadsteoriboken ”Blue Ocean Strategy”. I detta blogginlägg ger Ulf, en av våra magnifika copywriters, några exempel på när vi hjälpt våra kunder att nå ut till nya marknader genom kommunikation. Läs och njut!

”Blue Ocean Strategy” är en klassisk bok inom marknadsteori, skriven 2005 av W. Chan Kim och Renée Mauborgne. För flera år sedan blev vi tipsade om boken av vår kund Oxelösunds Hamn. De hade inte bara lockats av den marina kopplingen i titeln, utan också av bokens budskap om att företag kan skapa tillväxt genom att identifiera, och etablera sig på helt nya marknader. Kim och Mauborgne kallar dessa marknader ”blue oceans”, till skillnad från ”red oceans”, där överetablering och stark konkurrens skapar små utrymmen för tillväxt.

Från hamn till logstikpartner

Oxelösunds Hamn hittade sin blåa ocean, och vi var med dem från början på den resan. Till skillnad från traditionella hamnverksamheter, som främst handlar om lastning och lossning, breddade Oxelösunds Hamn sitt erbjudande och började erbjuda helhetstjänster inom logistik. Från start till mål – de kunde vara med kunden hela vägen. Vår roll var att skapa ett kommunikativt koncept för denna förändring, som skulle förmedla budskapet att Oxelösunds Hamn är den enda kontakt kunden behöver för logistik. Vi skapade konceptet ”The All Inclusive Port”, och Oxelösunds Hamn är idag en föregångare inom sammansatta logistik- och hamntjänster, med en ständigt ökande efterfrågan.

Tänk nytt, snacka annorlunda

Oxelösunds Hamn är ett bra exempel på att ett företag kan förändra både sin verksamhet och kommunikation för att slå sig in på nya marknader. Men ibland räcker det med att förändra sin kommunikation, sitt budskap och tonalitet för att nå ut till nya ”blue oceans”. Som kommunikationspartner har vi bidragit till att flera av våra kunder nått ut till nya marknader.

För Weibulls skapade vi konceptet #odlastaden – som riktar sig till de nästan 50 % av Sveriges befolkning som bor i lägenheter. Från den traditionella marknaden av villaägare, har Weibulls allt mer utforskat den blåa ocean som utgörs av stadsbor. För varför skulle inte de kunna odla mer på balkonger, fönsterbrädor och innergårdar?

För Kalmar Länstrafik skapade vi konceptet ”Till:sammans”. Med mer emotionella, varma och mänskliga budskap, istället för ren produkt- och tjänstemarknadsföring, nådde vi fram till en bredare målgrupp och skapade starkare varumärkesrelationer. Resultatet var att den årliga resandeökningen gick från dryga 2 % innan konceptet lanserades, till ca 10 % under alla de år Till:sammans varit grund för KLTs kommunikation.

Vi skapar verklig förändring

Som kommunikationsbyrå älskar vi att skapa starka idéer och budskap, men det vi gillar mest är att åstadkomma verklig förändring. Vi tror starkt på att alla företag kan hitta outnyttjade marknader, antingen genom förändringar i verksamheten, eller genom att förändra sättet de kommunicerar på. En byrå jobbar inte bäst ”vid sidan av”, utan som en integrerad del i kundens verksamhetsutveckling.

Är du nyfiken på hur vi kan hitta blåa oceaner tillsammans? Hör av dig!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser