Möt Peter Bäckrud, kontorschef och VD för Consid W AB

“På Consid finns ett otroligt driv i att göra bra saker”

Peter Bäckrud är den golfspelande säljpersonligheten som aldrig tyckt det känts tråkigt att gå till jobbet. Möt mannen bakom vårt starka lag på Consid i Värnamo och Växjö.

Peter sätter sig tillrätta i skinnfåtöljen i vårt konferensrum. Hans breda småländska smälter väl in bland möblerna som har sin härkomst i samma område som han själv och som nästan blivit Consid-specifika, allt eftersom våra kontor inretts och tagit form. Han sätter ner sin bruna skinnportfölj bredvid sig och konstaterar att det är en hektisk period just nu.

– Men det är kul. Det är skitkul.

Peter är uppvuxen i Gnosjö, där han än idag bor tillsammans med fru och barn. Jag undrar om han tror att den berömda Gnosjöandan på något sätt format honom att bli den han är idag. Han nickar.

– Gnosjöandan ligger där bakom någonstans. Jag har alltid haft släkt och vänner som drivit bolag, så det finns med i bagaget på något sätt. Men jag tror främst att drivet och entreprenörskapet hänger ihop med vilka drivkrafter man har som människa. Det handlar om vad man prioriterar och tycker är kul.

Det är något med Peters hållning och utstrålning som signalerar en pondus. Man kan riktigt se att han brinner för affärer. Och skenet bedrar inte.

– Jag är en marknadsperson ut i fingerspetsarna och tycker det är väldigt roligt med affärer och att hamna i en roll där man kan tillföra något. Jag har varit i branschen i många år nu, och det man har stoppat i sin ryggsäck under denna tid hjälper mig varje dag att i nya kundsammanhang guida och hjälpa kunder som funderar på vad de ska göra härnäst och hur de ska ta sig an sina utmaningar. Jag älskar att hjälpa kunder att lägga en plan för vad de bör göra för att nå sina mål, vilka effekter det kan få och sedan utifrån detta komma med en rekommendation och ett tillvägagångssätt som möjliggör resan för dem.

För Peter är tekniken det sekundära i sammanhanget. Det är vilka verksamhetseffekter som kunden vill få som är hans främsta fokus. Han är den av våra kontorschefer som tydligast har sina båda fötter stadigt placerade inom marknadsområdet, snarare än inom konsultrollen. På grund av den långa historik han har i branschen tar han allt som oftast en tydligt rådgivande roll i de kunddialoger som han är en del av. Det är tydligt att han brinner för detta.

– Jag trivs med att umgås med kunder och att tillsammans med kunderna bygga upp starka och långsiktiga partnerskap med fokus på mervärde. Utöver detta brinner jag för att bygga en konsultverksamhet, ett framgångsrikt lag med nya förmågor, som antingen är gamla eller nya i branschen. Tillsammans utvecklar vi och bygger en leveransorganisation som kan skapa långsiktiga mervärden och nyttor för våra kunder – det är bland det roligaste som finns.

”Ett djuriskt driv att göra bra saker”

Peter beskriver hur han alltid kännt sig hemma i entreprenörsdrivna bolag. Historiskt har han upplevt när en verksamhet gått från att vara tydligt entrepenörsdriven till att bli mer hierakiskt styrd och när den entrepenörsdrivna andan som han varit van vid och trivts med försvann, ja då försvann även kärleken till yrket.

– När kärleken till det jag gjorde och det vi levererade till kund inte längre fanns där blev det inte kul längre.

En extra tung och dålig dag fick han ett samtal från Consids vd Peter Hellgren.

– Vi behöver träffas, sa han. Ja, det behöver vi nog, sa jag. Sedan tog det 3, kanske 4 månader innan min framtida roll hade formats klart. Då hoppade jag på Consid.

En av de största anledningarna till att Peter valde att gå över till Consid var att han såg att det fanns ett driv när det kom till digitala kanaler, i kombination med det djupgående entreprenörsdrivet.

– På Consid finns det ett djuriskt driv i att göra bra saker. Trots att jag varit här flera år nu känns det fortfarande som att jag är i början på en resa som jag inte kan se ett slut på, för möjligheterna är helt enorma.  Digitala kanaler är för mig en kombination av organisationsfrågor, verksamhetsprocesser, färg, form och teknik. Det är det som är det roliga. Vi levererar inte bara en teknisk lösning – det ska också tas fram vad den ska kommunicera, vilka målgrupperna är, hur vi vill nå ut med den och vad vi och kunden vill uppnå. Jag har jobbat med detta under många år, men på det bolag jag tidigare jobbade på fanns det inte då som ett tydligt fokusområde. Jag fick känslan av att Consid hade det i affärsområdet Interactive, som stod i startgroparna när jag började. Det kändes spännande.

Peter såg också en spännande utmaning i att vara först på bollen att bygga Consid från grunden i Värnamo och Växjö. Tanken av att bygga ett arbetssätt och en leverans från ett vitt papper tilltalade honom.

– För mig är det viktigt att de vi rekryterar är personer som vill vara med och bilda ett starkt lag. Vårt motto är att bygga det bolag vi alltid själva velat jobba på. I ett sådant bolag är det viktigt att alla känner sig delaktiga och känner ett driv i att vilja skapa någonting inom ramarna för den verksamhet som vi bedriver. Då behöver man vilja lite mer än att klara av ett projekt och få lön den 25:e. Samtidigt behövs olika typer av individer för att bygga ett starkt lag. Vi behöver spelare på alla postitioner för att få en god dynamik i laget.

Peter benämner viljan att etablera förutsättningar för andra att komma in i branschen och bygga en trygghet i relation till sin anställning som en av sina starkaste drivkrafter. Han nämner också vikten av att ha roligt på jobbet – något han tycker att man har lyckats med i Värnamo och Växjö.

– Det är viktigt att vi är kunniga, duktiga, ansvarstagande och entreprenörsdrivna – men vi måste ha kul på resan också, det får vi inte tappa bort! Alla vill ju ha roligt på jobbet! Men jag tror även att det är viktigt i kundrelationer, att man har högt i tak och mycket skratt.

Att växa – med sunt förnuft

För Peter är det en självklarhet att Consids kontor i Värnamo och Växjö ska fortsätta växa i en stadig takt.

– Tillväxten ligger i att vi är entreprenörsdrivna. Marknaden går framåt, och om vi då inte växer så innebär inte detta att vi står still – utan att vi backar. Därför är tillväxten väldigt viktigt. Samtidigt måste vi vara långsiktiga och växa med sunt förnuft, så att vi inte äventyrar vare sig oss själva eller några kundrelationer.

Han beskriver Consid som ett företag som är nytt i stan i såväl Värnamo och Växjö, vilket innebär att många sneglar på oss och undrar vad vi gör. I takt med att vi marknadsför oss mer och mer har vi blivit allt mer synliga och kända. Och Peters ambition av vad man vill åstadkomma i regionen är klar som korvspad.

– Om en potentiell kund till oss kommer på att denne ska utveckla något, genomföra ett projekt inom digitala kanaler eller så, då ska det första de tänker på vara Consid. Här har vi en bra resa kvar att göra, men vi ska dit.

Han sträcker lite extra på sig när han konstaterar att Consid har en imponerande samling konsulter i Smålandsregionen, vi närmar oss snart 150.

– Där slår ingen oss på fingrarna – vi är helt klart störst i regionen. Det är en enorm fördel när det kommer till våra möjligheter att befinna oss geografiskt nära våra kunder. Samtidigt är vår geografiska spridning en styrka i våra leveranser. Vi utgår alltid från rätt person och organisation som levererar ett uppdrag. Vår låga personalomsättning gör att vi har goda förutsättningar att bygga långsiktiga relationer med våra kunder. Det är något som de verkligen uppskattar.

Och att Peter fått möta många nöjda kunder råder det inga tvivel om.

– Vi får ofta uttryckligen kommentarer kring att vi har en djup verksamhetsförståelse och samtidigt har en förmåga att omvandla detta till lösningar. – att vi verkligen förstår deras verksamhet och vad de vill åstadkomma.

”Jag har aldrig tyckt det känns jobbigt att gå till jobbet”

Det är inspirerande att prata med någon som är så säker på sin sak som Peter tycks vara. När den avsatta tiden för vårt möte nästan runnit ut känns det som att vi pratat i några få minuter. Vi båda behöver hasta vidare till dagens nästa möte. Jag avslutar ändå med att fråga om han vill rekommendera något. Även då tycks hans svar komma helt självklart.

– Försök hitta din grej. Och när du tror att du hittat den – gå all in för att komma in i det sammanhanget. Jobbet är en så stor del av ditt liv, så att du hittar ett sammanhang som du trivs med och tycker är roligt och tillräckligt utmanande är verkligen viktigt. Man behöver inte leva för helgerna. Själv lever jag för helheten, allt sammantaget, för att jag trivs med det jag gör. Jag har jobbat med det här i 20 år nu. Och jag har aldrig tyckt det känns jobbigt att gå till jobbet.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser