Pressmeddelande - 27 apr 2022

Norrköpings nya utseende klart

PRESSMEDDELANDE 2022-04-27

Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City. Den visuella identiteten utgår från en blandning av Norrköpings långa industrihistoria och en modern stadskärna i ständig förvandling.

-Jazz eller jeans, milkshake eller museum. Nyckeln är initiativet till samverkan som stärker mångfalden och attraktionen. Då blir NKPG CITY en unik upplevelse, säger Martin Lannering Creative Director på it- och kommunikationsföretaget Consid och en i projektteamet som arbetat fram det nya utseendet.

Arbetet med att utveckla Norrköpings stadskärna har pågått under en längre tid och nyligen stod det klart att det är det nystartade bolaget NKPG City i samverkan AB som ska driva förändringsarbetet. NKPG City ägs av näringslivet och representeras av fastighetsägare, handel, hotell och restaurang samt övrig besöksnäring och kommersiella tjänsteföretag i Norrköpings stadskärna. Kommunen har full insyn i bolagets arbete och representeras i styrelsen av tjänstepersoner från flera olika kontor.

Fastighetsägarna står för grundfinansieringen av bolaget och tillsammans med kommunens samarbetsavtal på 1 miljon kronor per år och de gruppanslutna verksamheterna ligger dagens totala intäkter på närmare 2,5 miljoner kronor.

Målsättningen är att ytterligare stärka Norrköpings stadskärna och skapa en varm och trygg plats för möten.

-Det nya bolaget ska arbeta med samverkan i fokus, det är tillsammans som vi skapar en tryggare, trevligare stadskärna med puls och liv där alla känner sig välkomna, säger Stina Storm, vd NKPG City AB.

Den nya visuella identiteten tar alltså avstamp i industrihistorien med en logotyp som går mot en ”blockig” och mekanisk utformning för tankarna till både gamla emballagestämplar och märkning av industrifasader och lastcontainers.

NKPG City
NKPG City.

Varumärkets typografi utgörs av typsnitt som påminner om gamla tidens skrivmaskiner och den tidiga datoriseringen. Färgerna består av en palett av blått, grönt gult och rosa som alla kan associeras till stadens olika delar av vattendrag, natur, parker, alléer och fasadfärger.

I dagarna lanseras även NKPG Citys webbplats, med information och tips om stadskärnan.

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Read More

Vill du veta mer?

Hör av dig

    Ta del av fler nyheter

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler