2020-12-03

Ny kvinnosite kombinerar innehåll med e-handel

Ny kvinnosite kombinerar innehåll med e-handel

Wous är den nylanserade siten som på samma gång är kvinnomagasin, podd och e-handel. Trafiken växer stadigt och grundaren Pernilla Bertilsson tvekade aldrig att satsa allt, mitt under coronakrisen. 

WOUS 2
WOUS.SE

-Det är ju alltid läskigt att slänga sig ut i ett nytt projekt, men att vänta till efter krisen var aldrig ett alternativ. Nu visar det sig att just e-handeln gynnas av Covid-19-pandemin och jag tror att det här sättet att handla kommer att hålla i sig även efter pandemin. Vi har lärt oss nya mönster och de är här för att stanna, säger Pernilla Bertilsson.

Enligt PostNords prognos kommer e-handeln att växa med 33 procent under 2020, från 87 miljarder SEK 2019 till 115 miljarder SEK i år. Lanseringen av Wous kommer, med andra ord, mycket lägligt.

Wous är en inspirationssajt för den medvetna kvinnan. På siten kan besökaren shoppa, lyssna på podcasts, få inspiration och läsa artiklar om hälsa, resor, inredning och mode. Entreprenören Pernilla Bertilsson har stora planer för hur siten ska växa och flera koncept är redan klara med färdiga affärsmodeller. Under 2021 kommer fler funktioner att läggas till, med målet att Wous ska bli en tongivande social plattform för kvinnor.

Pernilla Bertilsson
Pernilla Bertilsson

– Wous ska ligga i framkant vad gäller techlösningar. Vi kommer att få se allt fler webbplatser som Wous, där besökaren kan ta del av mycket information på en och samma plats. I USA ser vi att det är en växande trend, säger Pernilla Bertilsson.

Pernilla Bertilsson drev en egen mediebyrå under 15 år, men började sin karriär inom MTG och TV4. Idén till Wous föddes för några år sedan.

– Jag ville skapa en helt ny mediekanal; koppla ihop ett digitalt kvinnligt magasin, med en e-handel, en podcast och andra produkter i en ny paketering. När pandemin kom började jag skissa och sen satte jag bollen i rullning ihop med IT- och kommunikationsföretaget Consid. Det känns som att Wous ligger helt rätt i tiden, säger Pernilla Bertilsson.

Emma Tyrén på Consid var pArt Director för Wous. Förutom den tekniska biten har Consid även utvecklat loggan och skapat hela formspråket för siten, som är utformad med sobra och jordnära toner.

Emma Tyrén, AD på Consid.

– Den moderna, kvinnliga färgpaletten har fått hålla ihop sidan med bilder som känns inspirerande och moderna. Målet var att sidan skulle vara enkel att scrolla runt på och att du hela tiden ska kunna upptäcka nya saker att läsa mer om eller lyssna på, säger Emma Tyrén.

Pernilla Bertilsson är glad över samarbetet.

-Det är fantastiskt att få jobba med proffs. Det har varit väldigt utvecklande och kul. Jag har lärt mig otroligt mycket. De har förverkligat den bilden som jag hade i mina tankar tidigt i våras. Med mina visioner och idéer för Wous har Emma verkligen fått stora utmaningar, men jag tycker att hon klarat dem galant, skrattar Pernilla Bertilsson.

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande så hör vi av oss.

0 / 255
Integritetspolicy

Ta del av fler nyheter