2022-05-04

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad

PRESSMEDDELANDE 2022-05-04

Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt. I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid.

Sol, bad och tennis i all ära, men Halmstad är inte bara en semesterflirt. Som regionhuvudstad och tillväxtkommun med en kustnära livsstil, har staden en unik position.

– Det nya platsvarumärket ska förmedla energi och riktning framåt, Halmstad är så mycket mer än en semesterort och vi behöver ta ett kliv framåt och visa det, säger Susanne Ståhl, kommunikationsstrateg på Halmstads kommun.

Ett platsvarumärke är de samlade associationer, tankar och värden som finns runt en plats. För Halmstads del handlar det om att visa på stadens bredd. Sol, bad och tennis är förstås fortfarande viktiga ingredienser, men utbildningsmöjligheterna, det goda företagsklimatet och möjligheterna att utvecklas och växa ska lyftas fram tydligare.

Det är första gången som Halmstad tar fram ett platsvarumärke och det kommer att börja rullas ut i början av juni. Arbetet har letts av kommunens eget team, kompletterat med spetskompetens från platsvarumärkesspecialisten Tendensor samt kommunens upphandlade kommunikationsbyrå Consid.

– Genom att leda och driva arbetet själva, säkerställer vi att kompetensen kring platsvarumärket är hög internt, men samarbetet med Tendensor och Consid har varit avgörande för resultatet, säger Susanne Ståhl.

I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid. Magnus Arvidsson, som är planner på Consid, liknar framtagandet av ett platsvarumärke vid lite av en tiokamp.

– Det gäller att fånga det lokala men också visa vägen. Det är ett verktyg för regionen – ett tänk att samlas kring samtidigt som man vill bjuda in och välkomna fler.

Magnus Arvidsson gläds åt hur väl samarbetet med Halmstad kommun har fungerat.

– Consid har jobbat tajt med flera delar av kommunen – och i flera steg för att lyckas med målbilden: lätt att tycka om, lätt att arbeta med”.

Platsvarumärke Halmstad - logotyp
Den nya logotypen för Halmstads platsvarumärke skapar en egen unik och särpräglad identitet. Logotypen tar avstamp i en stad med framåtanda. Det symboliseras med ett assymmetriskt hjärta som liknar en pil pekar i rätt riktning, framåt. Det är såklart en liten koppling till Halmstads tre hjärtan men ska också stå för att våga följa sitt hjärta, som att välja en ny riktning i livet, flytta hit, börja studera, starta ett företag eller bara känna att man har sitt hjärta här på platsen.

Vill du veta mer?

Skicka ett meddelande så hör vi av oss.

0 / 255
Integritetspolicy

Ta del av fler nyheter