Pressmeddelande - 04 maj 2022
Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
PRESSMEDDELANDE 2022-05-04
Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt. I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid.
Sol, bad och tennis i all ära, men Halmstad är inte bara en semesterflirt. Som regionhuvudstad och tillväxtkommun med en kustnära livsstil, har staden en unik position.
– Det nya platsvarumärket ska förmedla energi och riktning framåt, Halmstad är så mycket mer än en semesterort och vi behöver ta ett kliv framåt och visa det, säger Susanne Ståhl, kommunikationsstrateg på Halmstads kommun.
Ett platsvarumärke är de samlade associationer, tankar och värden som finns runt en plats. För Halmstads del handlar det om att visa på stadens bredd. Sol, bad och tennis är förstås fortfarande viktiga ingredienser, men utbildningsmöjligheterna, det goda företagsklimatet och möjligheterna att utvecklas och växa ska lyftas fram tydligare.
Det är första gången som Halmstad tar fram ett platsvarumärke och det kommer att börja rullas ut i början av juni. Arbetet har letts av kommunens eget team, kompletterat med spetskompetens från platsvarumärkesspecialisten Tendensor samt kommunens upphandlade kommunikationsbyrå Consid.
– Genom att leda och driva arbetet själva, säkerställer vi att kompetensen kring platsvarumärket är hög internt, men samarbetet med Tendensor och Consid har varit avgörande för resultatet, säger Susanne Ståhl.
I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid. Magnus Arvidsson, som är planner på Consid, liknar framtagandet av ett platsvarumärke vid lite av en tiokamp.
– Det gäller att fånga det lokala men också visa vägen. Det är ett verktyg för regionen – ett tänk att samlas kring samtidigt som man vill bjuda in och välkomna fler.
Magnus Arvidsson gläds åt hur väl samarbetet med Halmstad kommun har fungerat.
– Consid har jobbat tajt med flera delar av kommunen – och i flera steg för att lyckas med målbilden: lätt att tycka om, lätt att arbeta med”.


Nathalie Besèr
Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig
nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Read MoreVill du veta mer?
Hör av dig
Ta del av fler nyheter

Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner
2022-05-24När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

Ny chef för Consid i Gävle
2022-05-20It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

Rekordstart för Consid i Norge
2022-05-18Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

Consid Karlstad först att anställa studentambassadör
2022-05-18It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.