Pressmeddelande - 04 maj 2022

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad

PRESSMEDDELANDE 2022-05-04

Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt. I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid.

Sol, bad och tennis i all ära, men Halmstad är inte bara en semesterflirt. Som regionhuvudstad och tillväxtkommun med en kustnära livsstil, har staden en unik position.

– Det nya platsvarumärket ska förmedla energi och riktning framåt, Halmstad är så mycket mer än en semesterort och vi behöver ta ett kliv framåt och visa det, säger Susanne Ståhl, kommunikationsstrateg på Halmstads kommun.

Ett platsvarumärke är de samlade associationer, tankar och värden som finns runt en plats. För Halmstads del handlar det om att visa på stadens bredd. Sol, bad och tennis är förstås fortfarande viktiga ingredienser, men utbildningsmöjligheterna, det goda företagsklimatet och möjligheterna att utvecklas och växa ska lyftas fram tydligare.

Det är första gången som Halmstad tar fram ett platsvarumärke och det kommer att börja rullas ut i början av juni. Arbetet har letts av kommunens eget team, kompletterat med spetskompetens från platsvarumärkesspecialisten Tendensor samt kommunens upphandlade kommunikationsbyrå Consid.

– Genom att leda och driva arbetet själva, säkerställer vi att kompetensen kring platsvarumärket är hög internt, men samarbetet med Tendensor och Consid har varit avgörande för resultatet, säger Susanne Ståhl.

I det nya platsvarumärket ingår en helt ny grafisk profil, framtagen av Consid. Magnus Arvidsson, som är planner på Consid, liknar framtagandet av ett platsvarumärke vid lite av en tiokamp.

– Det gäller att fånga det lokala men också visa vägen. Det är ett verktyg för regionen – ett tänk att samlas kring samtidigt som man vill bjuda in och välkomna fler.

Magnus Arvidsson gläds åt hur väl samarbetet med Halmstad kommun har fungerat.

– Consid har jobbat tajt med flera delar av kommunen – och i flera steg för att lyckas med målbilden: lätt att tycka om, lätt att arbeta med”.

Platsvarumärke Halmstad - logotyp
Den nya logotypen för Halmstads platsvarumärke skapar en egen unik och särpräglad identitet. Logotypen tar avstamp i en stad med framåtanda. Det symboliseras med ett assymmetriskt hjärta som liknar en pil pekar i rätt riktning, framåt. Det är såklart en liten koppling till Halmstads tre hjärtan men ska också stå för att våga följa sitt hjärta, som att välja en ny riktning i livet, flytta hit, börja studera, starta ett företag eller bara känna att man har sitt hjärta här på platsen.

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Read More

Vill du veta mer?

Hör av dig

    Ta del av fler nyheter

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.