Pressmeddelande - 02 sep 2022

Underkänt för partiernas digitaliserings­politik

PRESSMEDDELANDE 2022-09-02

Den digitala transformationen har lyst med sin frånvaro i partiledardebatterna och i flera fall även i partiernas valplattformar inför valet den 11 september. Fyra av de åtta riksdagspartierna saknar helt referenser till någon digitaliseringspolitik i sina valmanifest och information online.

-Det är anmärkningsvärt att hälften av våra partier inte har en uttalad digitaliseringsagenda eller ett digitalt ledarskap. Det är en av de absolut viktigaste krafterna i samhället idag och den digitala transformationen påverkar oss alla. Vi behöver styrning och vi behöver politiker som förstår hur viktigt det är med digitalisering. Det är nu vi bestämmer hur framtidens samhälle ser ut vad gäller bland annat AI, säger Peter Hellgren som är vd på Consid och en av rapportförfattarna.

Rapporten går igenom alla partiers valplattformar och den information som finns online och handlar om digitalisering. Där det helt har saknats information har ett frågeformulär skickats ut till partierna. Rapporten har även gjort en genomlysning av de motioner som lagts in av riksdagsledamöterna den senaste mandatperioden. En analys är även gjord av de partiledardebatter som genomförts i SVT, SR, Expressen och Aftonbladet.

Resultatet visar att Liberalerna är det parti som har den mest gedigna digitaliseringspolitiken. Partiet utgår dessutom från den egna ideologin, liberalismen, och värnar om den personliga integriteten, något som de andra partierna inte har adresserat. Även Moderaterna lyfter från digitaliseringen som en viktig fråga och fokuserar på en politik som gynnar innovation och AI. Centern har en uttalad digitaliseringsstrategi med flera bra idéer.

Socialdemokraternas tyngdpunkt ligger på ”bredband åt alla i hela landet” och saknar idéer och digitalt ledarskap.

Sämst resultat fick Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Valplattformarna saknar visioner och ledarskap kring den digitala transformationen. Argumenten och förslagen är tidlösa och hade lika gärna kunnat gälla 2002, som 2022. Att miljöpartiet inte anammar Ai och digitaliseringens kraft för att uppnå målen i Agenda 2030 förvånar.

Peter Hellgren, vd Consid.

-Om Sverige ska bli bäst i världen på att tillvara digitaliseringens möjligheter krävs mycket tydligare politik och ledarskap. Det är nedslående att konstatera att så lite av debatterna och förslagen kretsar kring digitaliseringens omdanande kraft, säger Peter Hellgren.

Läs rapporten här.

 

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Read More

Vill du veta mer?

Hör av dig

    Ta del av fler nyheter

    Lia och Jenny
    Pressmeddelande

    Erfaren kreatörduo till Consid

    2022-09-30

    Den framgångsrika kreatörduon Jenny Milewski och Lia Eriksson rekryteras till it- och kommunikationsföretaget Consid. Med över 50 års gemensam erfarenhet ska duon stärka Consids CX-erbjudande.

    War Child lanserar utbildningsapp för att hjälpa barn i Ukraina
    Pressmeddelande, War Child

    Ny app ger ukrainska barn utbildning

    2022-09-29

    På uppdrag av Ukrainas utbildnings- och vetenskapsministerium har organsationen War Child lanserat, Can´t Wait to Learn, som hjälper ukrainska barn att fortsätta sin utbildning även under extrema förhållanden.

    Norge
    Norge, Pressklipp, Pressmeddelande

    Succéetablering i Norge

    2022-09-27

    It-företaget Consids expansion till Norge har blivit en succé. Efter bara ett halvår har kontoret redan ett 30-tal anställda och ytterligare ett tiotal är på väg in.

    Gefle IF Award
    Pressmeddelande, Sverige

    Maja Westling tilldelas Consid Gefle IF Award

    2022-09-24

    Årets Consid Gefle IF Award går till mittfältaren Maja Westling som spelar i Gefle IF:s damlag. Stipendiet delas ut för att uppmärksamma kvinnliga förebilder inom sporten.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.