Jeanette Arvidsson, kontorschef på Paradigm

“Mejsla fram det unika i ditt varumärke och var sedan stenhårt konsekvent i utförandet”

Jeanette är den före detta Oslobon som arbetat i kommunikationsbranschen hela sitt yrkesliv. När hon inte dundrar ner för skidbacken eller hejar på barnen experimenterar hon gärna i köket. Möt vårt energiknippe och Paradigms kontorschef i Göteborg, Jeanette Arvidsson.

Det var under hösten 2019 som Consid förvärvade den flerfaldigt prisade varumärkesbyrån Paradigm. Jag möter kvinnan som leder arbetet framåt på byrån i Göteborg. Vi pratar om den första tiden efter förvärvet och om hur framtiden för branschen kan komma att se ut och så får jag lära känna personen bakom titeln. Men låt oss börja från början.

”Under åren har jag fokuserat på allt ifrån varumärkesstrategi och strategisk design till kommunikation och reklam, både nationellt och internationellt.”

Jeanette Arvidsson är född i Skåne men uppvuxen i Onsala utanför Göteborg. Under halva sitt vuxna liv har hon bott i Oslo där hon bland annat studerat ekonomi och marknadsföring.

– När jag tagit min examen i Norge började jag min yrkeskarriär på TV2 Norges marknadsavdelning och där trivdes jag jättebra, men jag gick ganska snabbt över till varumärke- och designbyråsidan då jag fick upp ögonen för den. Sedan arbetade jag sex år på en designbyrå i Oslo.

– När jag och min man fick vårt första barn längtade vi dock tillbaka hem till Sverige och vi bor därför sedan många år i Onsala igen med våra två söner på 10 och 13 år. Familjen har dessutom fått tillökning – vi har nämligen precis skaffat en liten Foxterrier.

Den yrkesväg Jeanette kom att välja har öppnat många dörrar och hon har fått möjlighet att verka brett med många olika discipliner. Hon berättar om de kunder och uppdrag hon haft under årens lopp och det är minst sagt en imponerande resa som lett henne till Paradigm.

– Jag har under åren fokuserat på allt ifrån varumärkesstrategi och strategisk design till kommunikation och reklam, både nationellt och internationellt och jag har haft förmånen att arbeta för kunder som Volvo Cars, Coop, AMF Pension, Statoil, Preem, Hestra Gloves, Hufvudstaden, GöteborgsOperan och många fler. Det har varit helt fantastiskt roliga år!

– När familjen och jag flyttade tillbaka till Sverige blev jag en del av varumärkesbyrån Happy F&B i Göteborg och där jag var strategisk projektledare i över åtta år. Senast kommer jag från Grey Gothenburg där jag hade ansvar för ett stort team på 20 personer och där jag primärt arbetade med ett globalt uppdrag för Volvo Cars och Volvo Norge.

– Nu på Paradigm ansvarar jag för Almondy och en finsk aktör inom bygg och anläggning. Dessutom ansvarar jag för affärsområdet Brand och för Paradigms kontor i Göteborg.

”Jag brinner lite extra för att arbeta med kreativa människor och problemlösare.”

Jag är nyfiken på att höra om det som får henne att känna den där extra kicken i livet och vad det är som motiverar henne allra mest. Jag får en inblick i Jeanettes vardag och fritidsintressen och så berättar hon på vilket sätt hennes personlighet går hand i hand med det hon tycker om.

– Jag har definitivt en kreativ ådra som gör att jag brinner lite extra för att arbeta med just kreativa människor och problemlösare. Att se vad som händer när man i ett team kombinerar människor med olika bakgrund, tankesätt och kompetenser är något jag tycker är både inspirerande och roligt. På ett privat plan ger denna kreativa ådra sig utryck i att jag sätter igång och skapar saker genom en hel del praktiska projekt.

– Dessutom har jag alltid älskat att laga mat (och dricka gott vin!). Jag experimenterar gärna med råvaror, läser kokböcker, kokar fond i dagar… ja, nördar ner mig totalt. Tiden i Norge präglade mig även i form av att jag och hela familjen ständigt letar efter snö och utomhusaktiviteter. Vi älskar att åka skidor och att vara ute på havet och i naturen. Om vi inte sysslar med något av ovan försöker jag damma av mina gamla golfkunskaper tillsammans med barnen.

– Men med två aktiva barn är faktiskt mitt största fritidsintresse att följa upp läxor, köra till träningar och heja på innebandymatcher. Jag tycker att det är en härlig och rolig tid och jag älskar att hänga med min familj och med mina vänner!

”Vi har kompetens som kan genomföra hela resan med kunden.”

Jeanette anslöt till Paradigm i juni 2019 som interim vd och när de i höstas blev en del av Consid fick hon kontorsansvaret i Göteborg, tillsammans med Mikael Lundberg som är övergripande vd för Paradigm. Jag hör med henne vad hon tycker är det bästa med rollen som kontorschef och så pratar vi om de utmaningar som ligger framför oss.

– Det kluriga och roliga just nu är att få ihop vårt affärserbjudande på ett tydligt och bra sätt. Det vi gör just nu, där vi kombinerar digital transformation och varumärkesutveckling, är unikt på det sättet att vi har kompetens som kan genomföra hela resan med kunden, från ax till limpa.

– Det är otroligt spännande och det finns oändligt mycket möjligheter i och med detta! Nu behöver vi sortera, utveckla och konkretisera. Det svåraste jobbet är ju faktiskt att välja bort för att skapa relevans, spets och tydlighet framåt.

– Det känns jättespännande att nu vara en del av Consid, en organisation som är framåtlutad och modig och där man vågar testa nya vägar. Bolaget har en påtagligt härlig kultur med många unga duktiga människor och jag ser verkligen fram emot att lära känna alla närmare.

”Även vårt kreativa erbjudande kommer att vara en viktig del i vår utveckling.”

Kärt barn har många namn, som man brukar säga. Jeanettes position på Paradigm innefattar även titeln Head of Branding. Jag är nyfiken på att höra mer om rollen och vad den innebär.

– I och med att vi på Paradigm lagt till två affärsområden; Digital Transformation och Innovation som drivs av Mikael Lundberg och Anders Henriksson, är min roll att ansvara för teamet i Paradigms ursprungliga affär – dvs. i varumärkesstrategin och den strategiska designen, samt att driva detta tillsammans med vårt nya erbjudande.

– I allt detta kommer även vårt kreativa erbjudande vara en viktig del i vår utveckling och jag ser på så sätt väldigt mycket fram emot 2020.

När jag har den stora förmånen att få möta ett varumärkesproffs passar jag på att fråga Jeanette vad hon anser nyckeln till bra marknadsföring är. Hon menar att man måste våga vara modig nog att sortera i det man gör.

”Det är vår lyhörda sida kombinerat med ett extremt tydligt kundfokus som gjort att vi har lyckats bygga vårt varumärke.”

– Mejsla fram det unika i ditt varumärke och var sedan stenhårt konsekvent i utförandet. Vi vet att kreativitet skapar affärsvärde genom att vi tillför relevans och känslomässiga band till varumärket. Att då våga lita på det och göra något som får varumärket att sticka ut i mängden – det är superviktigt.

– Jag tror även att framgångsreceptet för oss som konsulter handlar om att vara lyhörda när vi hjälper våra kunder. Det finns en hårfin balansgång mellan att vara lyhörd inför kundens utmaningar och att samtidigt inte göra allt som kunden ber om – utan istället föreslå det vi tror att den behöver.

– Paradigm har i år stått på prispallen i Årets Byrå för fjärde året i rad och jag är helt övertygad om att det är vår lyhörda sida kombinerat med ett extremt tydligt kundfokus som gjort att vi har lyckats bygga vårt varumärke och skapa nöjda kunder. Det är som att fokus på kunden sitter i väggarna på byrån och det är verkligen ett privilegium att få vara en del av Paradigm.

”De traditionella reklambyråerna har det tufft idag och jag tror att det kommer bli ännu tuffare i framtiden.”

Hur kan reklam- och kommunikationsbranschen komma att utvecklas och se ut i framtiden? Jag frågor Jeanette vad hon tror om hon får framtidsspana helt fritt.

– Likt många andra tror jag att inhouse-trenden kommer att bestå. Det är en helt annan kompetens som byggs upp hos kunderna idag och i och med digitaliseringens krav på snabbt agerande tror jag att det är nödvändigt att vi producerar mycket material internt.

– Jag tror även att det är viktigt att hela tiden vara nära till hands i kundens egen affär och organisation. De traditionella reklambyråerna har det tufft idag och jag tror att det kommer bli ännu tuffare i framtiden. Kunderna hämtar i allt större utsträckning hem mycket av arbetet som tidigare varit stor del av reklambyråernas levebröd. Däremot tror jag att det övergripande förändringsarbetet som behövs, såsom varumärkesstrategi, design, kreativitet och i viss mån strategisk kommunikation, fortfarande kommer att vara centralt och kanske rent av ännu viktigare. Det blir som ett komplement till kundens interna arbete och syftar till att tillföra spetskompetens och nya friska tankar.

– Jag tror att stor flexibilitet och agila processer kommer att vara nyckeln till framgång hos framtidens byråer; att vara lyhörd inför kundens behov och att kunna agera snabbt, i såväl stora som mindre processer kommer att vara helt avgörande.

Att få lära känna Jeanette närmare har varit ett sant nöje. Det är sällan man möter en sådan öppen och karismatisk person med en påtaglig kreativitet. Tiden springer iväg när man har roligt och jag rundar av vårt samtal. Men innan vi skiljs åt frågar jag henne om hon skulle vilja dela med sig av sitt absolut bästa tips. Det vill hon!

– Alla trix som kan underlätta vardagens tidstjuvar – handla den tunga matkassen på nätet och var försiktig med att fastna i onödigt skvaller i sociala medier. Motion, havet, skogen och fjället är oslagbart om du behöver grunda och ladda om efter en tuff vecka. Sist men inte minst – arbeta med det du tycker om och se till att du har riktigt roligt på vägen!

http://Hedvig%20Hägglöf%20Consid%20Copywriter

Hedvig Hägglöf

Copywriter

hedvig.hagglof@consid.se 070-399 94 76‬

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser