Så hjälper ett PIM-system dig att driva konvertering

Vad är konverteringsdrivande produktinformation?

Vad är vinsterna med ett PIM-system? Och hur driver man konvertering med hjälp av produktinformation? Jag reder ut frågetecknen i detta blogginlägg.

http://Roy%20Eriksson,%20affärsutvecklingsansvarig%20PIM%20på%20Consid

Roy Eriksson

Affärsutvecklingsansvarig PIM

roy.eriksson@consid.se 073-035 29 91

Kraven på produktinformation ökar – PIM är lösningen på problemet

I takt med teknikens utveckling har kraven på produktinformationen ökat, kunderna jämför oftare produkter innan köp och de digitala medierna spelar en allt större roll. Allt går i rasande tempo och det gäller att hänga med för att inte bli omkörd. Det är därför lätt att fastna i träsket där produktdata hamnat i alla möjliga olika system och processen att uppdatera och hantera informationen har blivit en ineffektiv mardröm.

Osäkerheten ökar och frågor som “Stämmer denna informationen?”, “Vem har bilden jag behöver i rätt format?”, “Vilka produkter är klara för lansering på marknad X?” är inte helt ovanliga. Det blir många vändningar fram och tillbaka innan man har hittat det man söker, samtidigt som man har en deadline att förhålla sig till. Borttappad tid och onödiga frustrationer är det sista man behöver i sitt arbete.

Lösningen på detta är ett Product Information Management (PIM) system, som låter er samla och underhålla all er produktdata i ett system istället för flera. När all produktdata väl är samlad på ett ställe är det lättare att sätta den i en kontext och omvandla den från lös data till användbar produktinformation, som sedan skickas till era kanaler. Exempelvis en e-handel eller webbplats, kataloger och publikationer, butiksdisplayer, appar eller något annat roligt. Budskapet till kunden blir specifikt, fokuserat och relevant, vilket förstärker ert varumärke och driver konvertering.

Sex fördelar med ett PIM-system

Men fördelarna med ett PIM-system är många fler, så låt oss gå över några lite kort.

  • Hjärtat av ett PIM-system är en flexibel datamodell som gör att era produkter kan representeras på ett rättvist sätt.
  • Genom att låta ett system vara källan där informationen hanteras (SSOT), blir informationen automatiskt kvalitetssäkrad.
  • Effektiva arbetsflöden- och livscykelverktyg låter er underhålla produktinformationen enklare och komma snabbare ut på marknaden med nya produkter.
  • PIM-systemet är byggt för att hantera alla marknader, språk och kanaler ni använder er av och gör det lätt att expandera.
  • Ett starkt integrationsstöd gör det enkelt att skicka och ta emot data från PIM-systemet.
  • Ett väl implementerat PIM-system är en investering som snabbt betalar tillbaka sig i form av pengar, sparad tid, och inte minst bättre produktinformation som stärker ert varumärke.

Vi hjälper dig – dina produkter förtjänar inte mindre

Du har säkert redan börjat analysera hur ett PIM-system skulle kunna hjälpa er organisation. Ta hjälp av vår expertis på Consid och låt oss tillsammans ta er produktinformation till nya höjder. Era produkter förtjänar inte mindre.

Vill du veta mer om PIM?

Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser