PIM-projekt för Blomsterlandet gav goda resultat

Pressmeddelande / 2020-04-30

IT-konsultföretaget Consid fick i uppdrag att bygga Blomsterlandets nya intranät som skulle bidra till att skapa en bättre kommunikation mellan bolagets medarbetare och mellan kontoret och butikerna. Ett arbete som sedan resulterade i utökat förtroende där Consid fick i uppdrag att implementera InRiver PIM som Blomsterlandets nya PIM. Nu har Blomsterlandet tagit ännu ett viktigt steg inom bolagets digitala utveckling.

Utmaningarna med att sätta upp ett samlat artikelhanteringssystem var många. Framför allt fanns inget eget PIM-system (Product Information Management-system), begränsade tidsramar samt att de hade ett komplext produktsystem för sina växter.

– Lösningen som använts är byggd på inRiver Product Marketing Cloud (iPMC). Vi utformade lösningen genom att sätta upp olika produkter och varianter för att den skulle passa just Blomsterlandet. Flödet vi satte upp blev i ordningen produktägare, produktspecialist, copywriter, bildhantering och till sist utkanalerna. Målet var helt enkelt att göra det hela lättförståeligt och effektivt, säger projektteamet på Blomsterlandet.

Blomsterlandet hade sedan en längre tid tillbaka arbetat på ungefär samma sätt med sitt affärssystem och sina artiklar. De var därför måna om att övergången till att arbeta med den nya (digitala) strategin skulle genomföras så smidigt som möjligt. Resultatet blev ett nytt arbetssätt och en ny plattform som Blomsterlandet varit väldigt nöjda med där man fått en bättre struktur med bättre kontroll över all produktdata. Processer och roller är nu också mycket tydligare vilket syns på effektiviteten i det dagliga arbetet i verksamheten.

– PIM möjliggör att alla kan jobba på olika platser i landet men ändå ha koll på de 30-40 000 artiklar som finns i sortimentet, säger Amir Company Ehsani, projektledare och affärskonsult.

Samarbetet har nu gått över till förvaltning och förädling av PIM-plattformen och de processer den stödjer. Vi kan redan nu se att Blomsterlandet är nöjda med resultatet av projektet då det har skapat rätt förutsättningar för bolaget att fortsätta sin digitala utveckling.

Läs mer i referenscaset nedan.

http://Therese%20Eriksson%20Varumärkesansvarig%20Consid

Therese Eriksson

Presskontakt

therese.eriksson@consid.se 073-326 54 34

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Dagens industri gasellföretag 2020

Gasellföretag
9 år i rad

Veckans affärer Superföretag 2020

Superföretag
8 år i rad

Karriärföretagen 2021

Karriärföretag
6 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser