12 tips till dig som vill digitalisera ditt företag

Ta del av 12 digitaliseringstips från Sveriges främsta digitala ledare i både podd- och bloggformat.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

12 tips för bättre digitalisering

Ta del av återblickar från några av våra möten med intressanta nyckelpersoner i näringslivet, som alla har en sak gemensam – digitalisering. Hur lyckas man egentligen med denna resa på bästa sätt? Experterna har svaren!

1. “Allt som kan digitaliseras, det ska digitaliseras.”

“Allt som kan digitaliseras, det ska digitaliseras. Men det handlar också om att göra det på rätt sätt. 5G är den mest kraftfulla infrastruktur som finns. Så investera i 5G och tjänster som bygger på 5G! Det handlar helt enkelt om att använda den senaste teknologin här.”

– Erik Ekudden, CTO på Ericsson

2. Självtesta din organisation digitalt

“Gör ett digitalt självtest! För detta kan du konstruera själv ganska enkelt genom att låtsas vara en potentiell kund till just ditt eget företag. Låtsas att du är en kund och ställ dig frågan ”vilket problem är det de söker en lösning på när de kan bli en potentiell köpare?”, ”hur går de tillväga?”. Det vanligaste är att man tar upp sin telefon eller sin dator och Googlar någonting. ”Vad är det de Googlar? Vilka problem är det du kan lösa?”. När du gör de Googlingarna – titta då på när du som företag dyker upp som ett valbart alternativ. Då får du en ganska snabb check på hur väl positionerad du är. Det kommer gå upp för många att de har en lång väg att vandra, genom att de ser konkurrenter dyka upp för dem själva. Fundera då på ”lyckas dessa konkurrenter växa snabbare?”. Då bör du försöka lära dig av dessa och inspireras och göra mer av det du ser att de gör.”

– Günther Mårder, vd på Företagarna

3. Prata med kunderna

“Mitt tips skulle nog vara att ta det lite pö om pö, för jag tror att det är lättast om man inte alls har gått mot digitaliseringen överhuvudtaget. Det är lätt att bli så överväldigad. Men man behöver inte göra det så svårt. Prata med kunderna! För oftast är det kanske en ny kanal som de är på jakt efter. Eller så är det ett nytt sätt att kommunicera som de letar efter. Så där tycker jag att man ska nyttja sin existerande kundbas för att veta vad man faktiskt bör satsa på, istället för att bara springa i blindo.”

– Anna Nordlander, Amazonexpert

4. Samarbete är nyckeln

“Det jag skulle önska är att andra myndigheter och bolag söker digital samverkan precis enligt vad data- och skyddsförordningen började ha i sina beaktande och annat att ”vi ska skicka digital data mellan varandra”. Tänk om vi kunde ta sådana initiativ över myndighetsgränser! Det är så man börjar bygga standarder och det är så man river barriärer. Där har vi socialtjänsten, CSN, SEB, Polismyndigheten, Försäkringskassan – ja, en mängd olika myndigheter. Vi som skola står och stampar och söker sådana samarbeten med IT-enheter och myndigheter som säger att ”med er vill vi testa och se”. Kan vi förebygga att en elev hamnar fel och se till att förfrågan om bidrag skickas ut digitalt istället för kuvertbrev mycket senare, så vill vi det. Det handlar om medborgarservice. Den måste öka. Där uppmanar jag till att söka samarbete!”

– Peyman Vahedi, Sveriges mest digitala rektor

5. Börja digitaliseringen i kundens behov

“Jag tror att om vi inte börjar i kundens behov och att kunden får vara en del av den digitala processen, då är det väldigt lätt att man hamnar i ett resursslöseri där man utvecklat något som inte ger något till någon. Så utgå från kundens behov och vad kunden vill åstadkomma, så kommer ni kunna utveckla bra digitala lösningar.”

– Emilia Liljeström, Martin & Servera

6. Digital kompetens i ledningsgruppen

“Anställ en extremt duktig tjej eller kille in i ledningsgruppen som kan utbilda resten av bolaget. Någon som har jobbat i ett väl digitaliserat företag, även om det kostar mer. Plocka in den personen! Man får sådana effektiviseringsvinster.”

– Hugo Wernhoff, vd på Kognity

7.  Konkurrensfördelarna kommer fram genom digitalisering

“Tokdigitalisera allting som kan digitaliseras. Allt! Det är ingen tvekan om saken; det finns ingenting som pekar åt något annat håll. Bara ös på! För det andra är det sannolikt inte det digitala som kommer att vara konkurrensfördelen, utan det är i det icke digitaliserbara som blir kvar, extraktet, där konkurrensfördelen kommer att finnas. Det är där våra lyssnares bolag kommer att ha sin konkurrensfördel. Det är där Lady Gaga har sin konkurrensfördel, inte i att hon har digitaliserat allt som kan digitaliseras, utan det är ju att hon är Gaga, som egentligen är en konstnär, men också en skicklig musiker. Hon har gått på väldigt fina skolor i New York och hon är en tung sångerska och konstnär. Just det kan inte digitaliseras och där finns hennes konkurrensfördel. I övrigt är det bara att ösa på med hennes projekt.”

– Kjell A. Nordström, ekonomiprofessor

8. “Av 100 digitala problem är 99 egentligen inte digitala”

“Det är viktigt att veta att utav 100 problem som vi definierar som digitala problem, så är 99 inte digitala. Jag gillar den här sången av Jay-z ”I got 99 problems”. Jag brukar alltid tänka på det. Det är en sak som har med riktigt digitala saker att göra, resten har med människor, organisationer, kultur och lönsamhet att göra. Jag skulle vilja se att fler blev utbildade inom det. Sedan har jag alltid tänkt att om man skulle ge fler människor möjligheten att ha något typ utav fritt år så skulle man kunna förkovra sig i saker som man annars inte har möjlighet till. Detta skulle då leda till ökad tillväxt för bolagen, och det är så man skulle finansiera den typen utav satsningar. Jag tror att om vi har förståelse och empati för varandra så har vi också möjligheterna att samarbeta bättre.”

– Jesper Åström, digital taktiker

9. Digitalisering är ett kollektivt ansvar, inte något för enskilda roller

“För vår del på Liseberg har det handlat väldigt mycket om att jobba för att det ska bli ett kollektivt ansvar. Att inte låta några få enskilda individer få lov att driva detta, utan att det involverar i princip hela organisationen och låter oss ta den tiden det behöver. Det andra är att det handlar lite om timing. Det handlar inte om att vara snabbast med ny teknik, men det handlar om vem som levererar bäst leverans och bäst resultat. Nu har vi ju kanske den möjligheten till att ha tålamod när det gäller innovation, men jag tror att det gäller för rätt många; att man inte ska stressa på för mycket på de här bitarna. Det tredje och sista tipset skulle jag vilja säga är att teknik kan lösa allt, men glöm inte bort behovet och vad man faktiskt ska göra med tekniken. Det måste guida allt, både arbetssätt och de uppdrag man jobbar med.”

– Robert Arvidsson, marknadschef på Liseberg

10. Digitalisera inte för digitaliseringens skull – man måste förstå nyttan

“Jag säger: tänk på kundnytta och affären, så att det inte blir digitalisering för digitaliseringens skull. Jag tror att många lever i en stress över att ”vi måste digitalisera”, och alla gör det. Det blir nästan bara val av verktyg och val av olika bitar, utan att riktigt förstå vad nyttan är.”

– Anna Bäck, vd på Kivra

11. “Var agil, våga förändras och fokusera på innovation”

“Att vara agil, att våga förändras och att fokusera på innovation är mina bästa tips. För att kunna fokusera på innovation måste man ha en kultur som möjliggör för både anställda och medarbetare att kunna få vara innovativa. Det är det som är det svåra för många bolag idag. Det blir så strukturerat att innovationen inte kan frodas i en organisation. Särskilt nu när digitaliseringen har tagit ett litet hopp in i framtiden. Man måste vara mer snabbrörlig än någonsin. Så våga fokusera på att bygga kultur och bygga en organisation där innovation kan frodas. När jag intervjuade vd:n på Fingerprints så sa han att detta är hans största mål 2020 – att lyckas med detta. Det tror jag är en viktig lärdom för oss alla.”

– Henric Smolak, vd på Strossle och programledare för podden Under Femton.

12. Våga ha ett öppet sinne

“Jag skulle vilja säga: mod. Mod att samverka tillsammans med andra för att få saker att hända. För kompetensen tas tillvara bäst om vi faktiskt räcker ut handen och törs samverka med andra aktörer och öppna ögonen. Det kan vara ett företag som arbetar med helt andra frågor som faktiskt kan hjälpa ditt företag vad gäller digitalisering. Så ha ett öppet sinne – det är ett hett tips från min sida.”

– Jenny Larsson, ABB

 

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:20] – Erik Ekudden, Ericsson

[00:45] – Günther Mårder, Företagarna

[02:00] – Anna Nordlander, Amazonexpert

[02:35] – Peyman Vahedi, rektor

[03:40] – Emilia Liljeström, Martin & Servera

[04:05] – Hugo Wernhoff, Kognity

[04:25] – Kjell A. Nordström

[05:35] – Jesper Åström, digital taktiker

[06:45] – Robert Arvidsson, Liseberg

[07:45] – Anna Bäck, Kivra

[08:15] – Henric Smolak, Strossle

[09:15] – Jenny Larsson, ABB

 

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Consid – ett prisvinnande bolag

    Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

    Dagens industri gasellföretag 2020

    Gasellföretag
    9 år i rad

    Veckans affärer Superföretag 2020

    Superföretag
    8 år i rad

    Karriärföretagen 2021

    Karriärföretag
    6 år i rad

    Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

    Sveriges bästa
    arbetsgivare

    Läs mer om våra utmärkelser