Podd med Foodoras vd

Spökrestauranger och robotleveranser

Lyssna direkt

Podd med Foodorakoncernens vd Hans Skruvfors, om blöjleveranser på en kvart, restauranger utan stolar och roboten som ska revolutionera hemkörningen.

Spökrestauranger och robotleveranser med Foodoras vd

Hans Skruvfors är mannen som tänker så mycket på spökbutiker att han har svårt att sova om nätterna. Med blixtsnabba leveranser, virtuella kök och självkörande robotar vill han utmana så väl matvarubutikerna som e-handelsjätten Amazon. I en tid då svenskarna har tagit online-shoppandet till en ny nivå, har han tagit över vd-posten för hela Foodora-koncernen. I detta avsnitt hör du hans tankar om en e-handel som redan är på väg att bli passé, hur Foodora lyckas leverera en pocketbok på femton minuter och om hur fula hyllor med produkter huller om buller kommer att revolutionera hela matvaruhandeln.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.47 Vem är Hans Skruvfors?

”Jag är född och uppvuxen i Kristianstad och har testat på allt från att jobba på sjukhuset till slakteriet. Sedan årsskiftet koncernchef för Foodora.”

3.58 Detta är Foodora.

”Foodora är i sin kärna last mile delivery. Det vi kan är att leverera något från punkt A till punkt B på 15–30 minuter.”

4.51 Så har pandemin påverkat Foodora.

”Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal, det sista året har inneburit en explosionsartad tillväxt.”

6.14 Det senaste året har Foodora etablerat Q-handeln i Sverige, vad innebär det?”

”Det kommer från Quick Commerce, och vi ser det som tredje generationens handel, där man använder de fysiska butikerna som lager och sätter in e-handelsaspekten i det.”

8.00 Uppfattar de stora kedjorna Foodoras Q-handel som konkurrens?

”Genom Q-handeln kan de fysiska butikerna fungera som lager – som e-handelshubb, vilket gör att man inte behöver lägga ner de fysiska butikerna, istället får de ett nytt användningsområde.”

9.16 Så ska Foodora vinna över Amazon.

”Med den last mile delivery-tjänsten som vi har – att kunna leverera på 15–30 minuter – är något som Amazon inte kan görai dagsläget i Norden och jag ser inte att de kommer att komma dit heller på ett bra tag.”

10.10 Hur lyckas man med leveranser på 15–30 minuter?

”AI och en fantastisk logistikkedja.”

11.28 Vad menas med dark stores?

”Det här gör att jag knappt kan sova om nätterna, det här är framtiden. Det innebär att vi bygger våra egna butiker i A-lägen, som är optimerade för plockarna, vilket gör att det tar två till tre minuter att plocka en kasse till ett värde av fyra–femhundra kronor.”

14.40 Vad menas med ghost kitchens?

”En oberoende aktör köper en lokal där man startar en restaurangverksamhet men utan bord och stolar, utan helt optimerat för en delivery-tjänst.”

15.50 Vad menas med virtuella kök?

”Vi har ett team med kockar som tar fram en meny och så åker de runt i Sverige och utbildar befintliga restauranger i hur de ska köpa in och tillaga maten. Så för konsumenten som går in i appen ser det ut som att det öppnat en ny restaurang, men egentligen är det kanske O’Learys i Kristianstad.”

18.12 Hans Skruvfors berättar om roboten Doora.

”Doora är min favoritrobot. Hon är en självkörande leveransrobot, den första i sitt slag i Sverige.”

20.10 Finns bilar och rosa cykelbud ens kvar i stadskärnorna om tio år?

”Vi kommer förhoppningsvis inte se några bilar men fantastiskt många rosa cykelbud ute i städerna.”

20.53 Så tänker Foodora kring hållbarhet.

”Vi måste ta hand om miljön och värna om den, det är grunden. Men för att vara en attraktiv arbetsgivare är det extremt viktigt, och även för slutkonsument och partners.”

22.31 Hans tittar i spåkulan för att sia om e-handel och leveranser i framtiden.

”Det kommer att bli en extrem differentiering mellan experience och convenience.”

24.34 Hur kommer Foodora påverkas när samhället öppnar upp efter pandemin?

”Det är ett så stort skifte, majoriteten av de människor som testat den här typen av tjänster kommer att fortsätta.”

26.30 Hans Skruvfors Fem snabba favoriter.

28.22 Hans bästa digitaliseringstips till den företagare som känner att hen inte riktigt hängt med.

”Kill your darlings. Det kanske gör ont, kanske har man en bra business som finns där, men det måste vara digital first, man måste våga testa nytt, nytt, nytt.”

29.58 Så följer du Hans Skruvfors fortsatta framfart.

"Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal"

- Hans Skruvfors, Foodora

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid