Podd med Johan Staël von Holstein

Avsnitt 3 av 3 i serien “Från IT-krasch till insikt”

Lyssna direkt

Podcast med IT-pionjären Johan Staël von Holstein, om ett Sverige där ordet ”entreprenör” knappt förekom på ekonomiutbildningarna, om när han tog Icon Medialab till börsen alldeles för tidigt och varför han skulle ha investerat i tulpanlökar i 1600-talets Holland.

Johan Staël von Holstein – Från miljoner till miljarder på fem år

I denna special av Digitala influencer-podden möter vi tre av de största profilerna från millennieskiftets IT-boom, då svenskarna kopplade upp sig på allvar, dotcom-bolagen växte som svampar ur jorden och bolagsvärderingarna sprängde miljardvallar – innan många av dem gick in för kraschlandning.

Johan Staël von Holsteins är sist ut – mannen vars blekta kalufs kom att bli synonym med den svenska IT-boomen. Som en av grundarna till Icon Medialab syntes han ofta och mycket i medierna. 1998 var Icon det första svenska internetkonsultföretaget att börsnoteras och expansionen var explosionsartad. I det här avsnittet kommer han att bjuda på minnen och anekdoter att dra lärdom av, från den galna IT-yran vid millennieskiftet.

I inslaget nämner Johan en tv-dokumentär. Den heter “IT-bubblan som aldrig sprack” och finns att se på SVT Play.

Om Johan Staël von Holstein

Johan grundade IT-konsultbolaget Icon Medialab 1996, som gick från 4,5 miljoner i omsättning första året till 1,7 miljarder år 2000, innan IT-bubblan sprack. Johan gjorde sig känd för kaxiga medieuttalanden och befann sig i ständigt blåsväder. Han är fortfarande en färgstark multientreprenör och är just nu i färd med att ta, den för Sverige nya, sporten padel till Asien.

Höjdpunkter från avsnittet

2.40 Johan om hur fruktansvärt hemskt han tyckte att Sverige var på 1960 –1980-talet.

”Man bedrev en politik som tvingade alla små och medelstora företag att säljas. Kvar fanns sura, gnälliga fackanslutna arbetare och landet gick från att vara rikast i världen till en sjuttondeplats. Det var bedrövligt.”

3.42 Om mentorn Jan Stenbecks betydelse för att entreprenörskapet i Sverige skulle ta fart.

”Jag tror Jan Stenbeck är den i särklass viktigaste entreprenör Sverige någonsin haft, han är den smartaste människa jag träffat i mitt liv, och han krossade det ena monopolet efter det andra.”

4.50 Johan om hur han gick 3,5 år på ekonomilinjen på Stockholms universitet, utan att höra ordet ’entreprenörskap’”.

”Jag gick ekonomlinjen på Stockholms universitet och läste där i 3,5 år, utan att en enda gång höra ordet ”entreprenörskap”.

6.20 Det här sa Jan Stenbeck som förändrade Johans liv.

Han erbjöd mig ett jobb för ett bolag som skulle göra text-tv, och jag tyckte att det lät sjukt osexigt, och försökte skylla på att jag var enormt oteknisk. Då sa Jan att ’Johan du måste förstå att vilken idiot som helst kan lära sig vad som helst på tre månader, och du är ingen idiot så du får en månad på dig’”.

8.06 Johan om att han anser att det finns en övertro och för mycket respekt för utbildning.

”Det är klart att det inte är fel att ha en bra utbildning, men det är inte livsavgörande, det är inte viktigt. Det sociala engagemanget, den sociala kompetensen och konsten att sälja är betydligt viktigare än 99 procent av alla universitetsutbildningar”.

11.03 Så gick det till när Icon Medialab bildades 1996.

”Vi stötte och blötte den där affärsidén och utvecklade den från att bara vara en reklambyrå till att vara vad Icon blev – kanske världens första riktigt strategiska IT-bolag, och så byggde vi världens största internetkonsult på fem år”.

13.06 Om hur Sverige i början av IT-boomen saknade riskkapital.

”Men vad få förstår är att det fanns inget riskkapital i Sverige på den här tiden, ingen hade någonsin investerat i ett bolag som inte hade börjat tjäna pengar än.” 

”Världen förändrades i grunden av vad vi, Spray och Framfab gjorde”.

15.47 Är Sverige på väg att halka efter i digitaliseringen?

”Svenskar har en tendens att inte tro på oss själva. Sverige är ett fantastiskt teknologiskt, avancerat, framåtlutat land med enormt kreativa och duktiga entreprenörer.”

17.57 Hur kunde Icon gå från 4,5 miljoner i omsättning 1996 till 1,7 miljarder år 2000?

”Det låg jävligt hårt arbete bakom och vi omsatte sjukt mycket pengar. Det är kanske världshistoriens snabbast växande konsultbolag och jag är sjukt stolt över vad vi gjorde.”

19.56 Så skapar man en gemensam kultur i ett bolag som växer explosionsartat.

”Det var viktigt för oss att alla skulle tro på samma sak och vi var otroligt tydliga med vad vi stod för: vi var mångfald, vi hade femtio procent kvinnor i ledningsfunktion, vi hade samma stolar och bord och lukt, var du än kom in på Icon”.

20.53 Johan om börsnoteringen som gick för snabbt.

”Det var ju alldeles för tidigt. Jag hade aldrig gått till börsen idag, men vi hade aldrig behövt det heller, för idag finns en riskkapitalmarknad utanför börsen som inte existerade då.”

23.40 Johan Staël von Holstein om IT-kraschen, varför han inte anser att det var någon IT-bubbla och varför han hade investerat i tulpanlökar i 1600-talets Holland.

”Det var ingen IT-bubbla, utan en finansiell bubbla inom IT-sektorn vilket är en enorm skillnad, jag har aldrig träffat någon som är mindre på internet idag än de var före år 2000, eller använder mobiltelefonen mindre än då”.

26.55 Dags att ta padel till Asien.

”Den näst största ekonomin i Holland är turism, som nästan uteslutande består av folk som åker dit för att fotografera tulpanlökarna, och detta lilleputtland är idag världens näst största exportör av grönsaker. Bubblor uppkommer för att folk ser att det är något nytt som kommer bli jävligt stort – där ska man lägga in sina pengar när det spricker”.

28.00 Johan om varför han beskriver sig som en ”block chain-evangelist”, och om hur han lanserade sin egen kryptovaluta.

”2008–2009 startade jag bolaget MyCube som lanserade sin egen kryptovaluta 2011, Cubes, vi kom ut ungefär samtidigt som Bitcoin. Sen förlorade jag det bolaget i en hostile take-over. Jag tror annars att det hade kunnat vara internets största bolag idag, jag fick tyvärr inga riskkapitalbolag att förstå det, det var för visionärt.”

30.50 Därför ska man inte jämföra IT-kraschen med corona-kraschen.

”IT-kraschen berodde på att man hade överdrivit de kortsiktiga effekterna av något som man ansåg skulle bli långsiktigt fantastiskt. Men det här med corona är hjärnblödning, det som händer för tursitindustrin, flygindustrin, turismen, det är inget annat än en total katastrof”.

33.00 Johans fem snabba favoriter

34.10 Detta menades med begreppet ”från dotcom till dotmom”

”Ingenjörer kommer ofta ut och gör saker för att ingen annan gjort det förut eller för att det nästan inte går, det triggar dem. ’Dotmom’ handlade om att göra saker som folk faktiskt ville ha. Jag sa att när min mamma förstår hur man använder det här så är det tillräckligt användarvänligt.

35.08 Johan om påståendet att Peter Wahlbeck sumpade hans livs bästa affär.

”Ska du göra en affär för 40 miljarder kronor vill du inte ha in en potentiell nazist-kommunist-rasist”

36.19 Johan om hämndtankarna gentemot Peter Kadhammar.

36.54 Johan Staël von Holsteins bästa karriärstips till unga.

”Var inte rädda för att ta jobb där ni tjänar jävligt lite i början. Visa framfötterna, tro på er själva, våga göra fel, var ärliga och uppriktiga, ta risker och jobba hårdare än andra.”

39.18 Johan tipsar om profiler att bjuda in till kommande poddavsnitt.

41.05 Johan om omvänt mentorskap.

”Skaffa er en gammal gubbe eller tant med grått hår som mentor, och lyssna på honom eller henne”.

”Det är minst lika viktigt för mig att omge mig med unga entreprenörer för att hålla mig ung och förstå vad som är på gång”.

43.08 Så följer du Johan Staël von Holsteins fortsatta framfart.

"Bubblor uppkommer för att folk ser att det är något nytt som kommer bli jävligt stort – där ska man lägga in sina pengar när det spricker"

- Johan Staël von Holstein

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid