Podd med Maria Hedengren på Readly

En buffé-app för magasin

Lyssna direkt

Podcast med Maria Hedengren, vd för magasinsappen Readly, om en bransch som bara börjat sin digitaliseringsresa, om magasinskannibaler och vad vi läser när vi tror att ingen ser.

Readly – en buffé-applikation för magasin

Värmlänningen Maria Hedengren har över tjugo års erfarenhet i ledande roller inom finansvärlden och tog över vd-posten på Readly våren 2019. Där vill hon elda på digitaliseringen av magasinsbranschen och bygga ett förlagens Spotify. I det här avsnittet pratar hon om det teknikskifte som ännu är i sin linda, berättar vad man kan göra med 35 miljarder datapunkter och avslöjar vem som egentligen läser serietidningar och bröllopsmagasin.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.27 Vem är Maria Hedengren?

”Jag har jobbat hela min karriär i det som förr hette IT, men numera heter tech”.

2.14 Vad var det som lockade med techbranschen?

”Jag är en person som trivs i föränderliga situationer och miljöer.”

3.18 Hur har pandemin påverkat magasinsbranschen och vårt läsande?

”Digitaliseringen var ju redan på väg, men de förlag som inte redan hade tydliga digitala strategier har nog tvingats accelerera sitt eget tänk kring digital distribution.”

5.53 Så kan man beskriva Readly.

”En buffé – en all you can read-app för magasin.”

7.07 Så jobbar Readly med data.

”Vi har samlat på oss till dags dato omkring 35 miljarder datapunkter av demografisk data: vad läser folk, läser folk, var det en man eller kvinna, vilket land?”

8.45 Har det varit svårt att få med förlagen på konceptet?

”De första åren krävdes det mer tid, kraft och pedagogik att övertyga förlagen, men med tiden har fler och fler förlag insett fördelen med att vara på Readly.”

10.53 Vad läser vi när ingen ser?

”Nästan alla uppskattar att läsa om kändisar, både män och kvinnor.”

12.02 En av fördelarna med Readly är att man upptäcker nytt.

”Ju längre man har varit kund på Readly, desto mer läser man. 43 procent använder Readly varje dag.”

13.36 Hur ser den krisande mediebranschen på Readly?

”Det finns fortfarande hos vissa förlag en underliggande intuitiv rädsla för kannibalisering, men de förlag som gjort egna studier har kommit fram till att det finns en ganska låg överlappning och kannibalisering.”

15.55 Kommer man alls läsa hela tidningar på samma sätt i framtiden?

”Jag tror att innehållet kommer överleva under lång tid men sättet vi konsumerar det på utvecklas till fler dimensioner och mer digitalt.”

17.35 Hur ska Readly klara konkurrensen från till exempel Apple plus?

”Vi är paranoida, både vad gäller konkurrens från stora drakar och lokala spelare. Men det är en väldigt omogen marknad och då hjälper konkurrens.”

19.53 Marias fem snabba favoriter.

Så jobbar Readly med hållbarhet.

22.00 ”Vi gjorde för inte så länge en stakeholderundersökning bland användare, aktieägare, styrelse, medarbetare, förlag, för att se hur de ser på Readly ur ett hållbarhetsperspektiv.”

24.40 Hur ska vi få en mer jämställd techbransch?

”Jag tror i slutänden att det är så att det måste in mer män i debatten för att det verkligen ska bli någon förändring. För det är redan uppenbart för oss tjejer att vi hör hemma i techbranschen.”

26.45 Maria Hedengrens bästa digitaliseringstips.

”Jag tror på att innovation är allas ansvar och att man ska vara beredd på att innovation och nya digitaliseringsidéer kan komma från vem som helst, så man ska inte ha egna roller för det.”

28.56 Maria tipsar om en gäst till kommande poddar.

29.32 Så får du veta mer om Maria Hedengren och Readly.

"Jag tror på att innovation är allas ansvar och att man ska vara beredd på att innovation och nya digitaliseringsidéer kan komma från vem som helst, så man ska inte ha egna roller för det."

- Maria Hedengren, vd på Readly

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid