”Det finns inga filterbubblor”

Podcast med Facebooks Sverigechef

Lyssna direkt

Podcast med Facebooks Sverigechef, Sam Rihani, om filterbubblans vara eller icke-vara, skiftet från rörlig bild till VR och om när människor som har blivit blockade på facebook knackar på dörren.

”Det finns inga filterbubblor”

Studentprojektet på Harvard blev till världsherravälde – nästan tre miljarder människor världen över använder idag Facebook, liksom åtta av tio svenskar. Med över ett decennium på företaget har Sverigechefen Sam Rihani varit med på merparten av den resan, trots att han själv först var lite osäker på om plattformen ens skulle slå igenom. I det här avsnittet av  Digitala Influencerpodden pratar han om utvecklingen från startup till global maktspelare, om lärorika dataskandaler, hackerkultur som framgångsfaktor och omvälvande beslut som fattas över en natt.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.40 Så har Sam Rihanis resa sett ut sedan han började jobba på Facebook 2010.

”Jag kommer ihåg när jag blev uppringd under 2009, då var Facebook inte så stort eller märkvärdigt. Jag var lite tveksam – undrar om det här kommer flyga?”

3.10 Vad gör en Sverigechef på Facebook?

”Stor del av tiden ägnas åt våra affärer i Sverige och Finland. En annan del är kontoret – se till att det funkar och flyter, och vara vårt ansikte utåt i vissa frågor.”

3.59 Så var de första åren på Facebook.

”Det märktes att det var ett litet bolag med extrem växtvärk som inte hade koll på massa grejer. Ibland kom lönen, ibland kom den inte. Det var den där charmen.”

 6.24 Ett år på Facebook är som sju år på ett annat företag, sägs det.

”Det hänger ihop med utvecklingstakten av produkter och tjänster. I vissa fall kan det vara 1000 nya produktförändringar per år, små som stora.”

7.09 Hur tar man snabba beslut i en sådan jätteorganisation?

”Det är transparent och öppet och man motiverar tydligt varför man gör saker, och en tydlig plan för hur vi ska ställa om och varför. Till exempel övergången från desktop till mobilt. Beslutet togs rent krasst över en natt, att från och med nästa dag ska alla ingenjörer bara koda för mobilen. ”

8.58 Hur skapar man innovationskraft i ett så stort bolag?

”Vi har ju en sak som jag tror alla IT-bolag i Silicon Valley har: den här hackerkulturen. Den är en viktig del av vårt DNA.”

11.11 Vilka är de största skiftena som Sam Rihani sett under sin tid på Facebook?

”Skiftet från text till bild, från bild till video och sen till VR och AR, som väl är det som kommer om man blickar framåt.”

13.24 Så tänker Sam kring algoritmer och filterbubblor.

”Det finns inte filterbubblor, man har så många vänner med så många perspektiv och alla har inte samma åsikt om alla frågor, snarare får jag ta del av så många fler åsikter än tidigare.”

15.47 Detta lärde sig Facebook efter stormarna runt Cambridge analytica-skandalen och personlig data.

”Det är väl ett sådant tillfälle i vårt företags historia där det blev väldigt allvarligt och viktigt för oss att reda ut vad som hänt, vad vi måste göra annorlunda, och där vi har lärt oss jättemycket.”

17.19 Så tänker Facebook kring kritiken – både mot att man tar bort för mycket eller för lite innehåll på sin plattform.

”Det är en daglig balansgång kring vad vi ska ta bort och vad som ska låtas vara kvar.”

19.51 Ställer kunder och användare högre krav på Facebook idag än för tio år sedan?

”Absolut och det tycker jag är med all rätt, i takt med att vi har vuxit, vår roll, vår produkt, våra tjänster och hur de används, vi måste ju växa med ansvaret.”

20.36 Sam om det faktum att han själv är lite av en digital doldis.

”Det är ingen medveten strategi att jag ska finnas i vassen, men jag har inget emot det heller, jag har ju precis som alla andra ett privatliv och det är viktigt att skilja på Sam privat och Sam på Facebook.”

23.09 Sam Rihanis fem snabba favoriter.

25.57 Sam Rihanis tips till den som drömmer om att jobba på Facebook.

”Mycket handlar om att vara dedikerad och göra det man brinner för. Vi anställer inte folk som gått den traditionella vägen. Vi tror på mångfald och olika bakgrunder.”

27.55 Sam Rihani ger sina bästa digitaliseringstips till företag som känner att de halkat efter.

”IT kan inte längre vara en liten avdelning som sitter för sig själv någonstans och inte ens är med i ledningsgruppen, det är kanske den viktigaste personen i ledningsgruppen, navet.”

30.04 Tittar/ lyssnarfråga: nya iOS 14.5 verkar slå hårt mot Facebook, vad kan man göra som annonsör för att fortsätta styra på ett bra sätt?

”Det är viktigt att man jobbar med Capi, våra facebookpixlar man lägger in.”

30.50 Sam Rihani rekommenderar gäst till kommande poddar.

31.18 Så följer du doldisen Sam Rihanis fortsatta framfart.

”IT kan inte längre vara en liten avdelning som sitter för sig själv någonstans och inte ens är med i ledningsgruppen, det är kanske den viktigaste personen i ledningsgruppen, navet.”

- Sam Rihani, Facebook

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid