RPA – fyra saker du måste ha koll på

Läser du denna artikel är sannolikheten stor att du eller din organisation någon gång stött på begreppet och fenomenet RPA. Det enklaste sättet att skapa förståelse för vad RPA är och innebär, är att börja med att djupdyka i vad förkortningen står för. RPA stå för Robotic Process Automation, d.v.s. automatisering av processer med hjälp av robotar. Automation av manuellt och repetitiv arbete bidrar till effektivitet och kvalitet vilket frigör tid där medarbetare i större utsträckning kan ägna sig åt strategiskt arbete samt beslutsfattande. Automation kan även ha positiv inverkan på kunderna (såväl interna som externa) då förfrågningar och ärenden kan hanteras snabbare.

 

Det krävs inte mycket för att förstå att detta är något som låter fantastiskt för vilken organisation som helst. Vilka vill inte ha bättre processer som sköter sig själva? Med denna artikel vill vi konkretisera vad ni behöver veta för att ta steget till att faktiskt utforska hur ni kan dra nytta av denna teknik. Ta del av fyra saker ni måste veta om RPA nedan! 

 

1. Det är enkelt att hitta tillämpningsområden

Det finns ett par kriterier som bör gälla för att en RPA-implementation ska vara till nytta och bidra med önskad effektivitet. Nedan följer en kort lista på faktorer som ni säkerligen känner igen i en eller flera av processerna inom er organisation:

  • Repetitiv
  • Manuell
  • Arbetskrävande
  • Tidskrävande

För varje process där någon av ovan faktorer i hög utsträckning stämmer in väger affärsnyttan betydligt tyngre än kostnaden det medför att införa ett RPA-verktyg. Det är med andra ord enkelt att se i vilka arbetsuppgifter och processer det är ekonomiskt försvarbart att införa ett RPA-verktyg för dess utförande.

Initialt, för att komma igång med RPA och skapa momentum kring ett införande, är ett bra tips att rikta sig till de processer som skapar ett mervärde utöver den affärsnytta man främst siktar på att skapa. Faktum är att denna faktor är så pass viktig att vi valt att ge den en egen punkt nedan (se punkt 3). Det är alltid smart att utgå från ett användarperspektiv och dessutom skapa ett värde för användaren som eliminerar tråkiga uppgifter så att mer tid och energi kan frigöras till att arbeta med mer motiverande och mindre monotona arbetsuppgifter.

 

 

2. Uppgifter utförs felfritt 

En stor fördel med mjukvarurobotar som utför en del i en process, som att exempelvis införa data i ett system, är att de till skillnad från människor inte blir distraherade, inte gör stavfel och inte heller blir trötta. Vanliga misstag som vi människor gör, som att exempelvis ange ett värde i fel fält av ett system, vilket i sig kan ta tid att bara identifiera att misstaget ens har skett, sker helt enkelt inte med RPA. Felfri uthållighet kallar vi det.

 

3. Det lönar sig att välja med hjärtat 

Det är oftast bra att när man i skedet att identifiera processer och flöde att effektivisera, börja med ett flöde där ni har goda möjligheter att få momentum genom att få med de medarbetare som hanterar processen. Kan man automatisera steg som i sig inte är värdeskapande/förädlande och som inte bidrar till ”kul-på-jobbet-känslan” så har vi en god möjlighet att vinna medarbetarnas lojalitet och engagemang inför en fortsatt automationsresa. Eftersom många fel uppkommer i gränssnitten mellan två processer/delprocesser och utförare kan det vara gynnsamt att börja med en process som knyter ihop två delar av vår verksamhet och där överlämning tidigare upplevts/varit som ett riskmoment.

 

4. Det är enkelt att testa 

Har du och din organisation funderat på att prova en implementation av RPA, men är osäkra på hur det skulle se ut hos just er och vilka besparingar just ni kan göra? Då har vi på Consid ett bra sätt att ta reda på det! Genom att analysera era nuvarande processer kan vi föreslå ett tillvägagångssätt för att implementera RPA hos just din organisation.

 

Nästa steg?

Låter RPA som något du och din organisation skulle ha nytta av? Vi kan hjälpa er med något av nedan:

  • Business Case och ROI
  • Prioritera och välja rätt processer
  • Chattbotar och robotar som naturliga inslag i framtidens arbetskraft
  • Trender och framtidsspaning
  • Demo och exempel på tillämpning

För att ta del av vår expertis, fyll bara i dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi till er.  

 

Här finns även andra inlägg som kanske intresserar dig:

 

http://Daniel%20Persson%20Consid

Daniel Persson

Affärs- och verksamhetsutvecklare Modern Workplace

daniel.persson@consid.se 073-533 19 84

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag och erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Bolaget grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser