Få produktinformation i ditt PIM-system att väcka känslor

Få ökad kundlojalitet och sökmotorrankning på köpet

 

Bra sökmotoroptimering (SEO) är en viktig faktor för att dra trafik till sin e-handel eller webbplats, men likt alla trender sker även ändringar i SEO världen. I detta blogginlägg ger PIM-experten Roy Eriksson sina tips på hur man kan förfina sin produktinformation så att den väcker känslor och bygger kundlojalitet, samtidigt som sökmotorrankningen blir bättre!

Borta är de dåliga SEO praktikerna med duplicerat innehåll, upprepade nyckelord, dolda texter och annat busigt. Nuförtiden är sökmotorerna duktiga på att identifiera trender och straffa de sidor som försöker lura sig till en högre rankning. Värdet av bra SEO texter spelar en stor roll i att få besökare till sin webbplats, men den absolut största faktorn är att sidans innehåll i sig är av god kvalité, även kallat “content first”.

Ur ett marknadsförings- och PIM perspektiv är det mycket bättre då det innebär att mindre tid kan läggas på SEO texterna och istället på att se till att produktinformationen är ännu mer finputsad och konverterande. Man utnyttjar då en av de stora fördelarna med ett PIM-system, att den nu förfinade produktinformationen ger nytta till flera kanaler och inte bara webben, snacka om ROI!

Vi människor gör det mesta baserat på känslor, och det första intrycket som ett varumärke- och produktintryck ger är inget undantag. Så hur kan man då förfina sin produktinformation så att de väcker känslor och bygger varumärkeslojalitet? Här är några tips:

Se över produkttexterna, gör de mer personliga, förklara fördelarna och det unika med just denna produkten. Håll det enkelt och koncist, undvik teknisk data i era produkttexter och tänk på att texterna ska kunna återanvändas i flera kanaler.

Kategorisera, tagga och gör produkterna mer sökbara. Det ska vara lätt att hitta rätt produkter i sortimentet och filtrera fram precis det resultat man vill se.

Strukturera och gruppera den tekniska informationen, gör den lätt att förstå med hjälptexter och förklaringar.

Ta fram säljande bildmaterial som reflekterar verkligheten, se till att återanvända miljöbilder och annat kampanjmaterial som lätt glöms bort. Det blir lätt med en bra DAM process i organisationen.

Hitta en balans mellan för mycket information som förvirrar och för lite information som är frustrerande. Det är lättare att gå till en konkurrent som har bättre produktinformation än att kontakta säljavdelningen och fråga efter informationen man behöver.

Det finns många fler sätt att väcka känslor, exempelvis: Kampanjer, paketprodukter, meningsfulla länkningar, kollektioner, recensioner, användarhistorier, inspirationsartiklar, tips, guider, videos, etc.

Låt oss på Consid hjälpa er ta nästa steg i er produktinformationsresa. Era produkter kommer konvertera mera och bygga lojalitet genom att väcka känslor.

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser